HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, August 1, 2012

owhhh my char kuew tiaw.





Holaaaa.
Salam 12 ramadhan semua :))).
Baru siap pack order customer dan update pages-pages.
Pages-pages? Kemahen macam banyak je pages ko eh hehe.


Tahun ni kan saya dah tambah lagi satu menu dalam senarai menu berbuka pose hikhik.
Iaitu char kuew tiawww.


Kiranya pes time buat la ni tau. Ada tak rupa char kuew tiaw? Ker rupa kuew tiaw masak sup kicap kahkah. Ada udang di sebalik kuew tiaw tapi semunyik lak dia.


Tapi kan semalam iya-iya je cakap kat encik somi.

Saya: Paa, nak tau tak harini ma nak masak char kuew tiaww.


Encik somi: Ok.


Saya: Ok jer? Nape macam tak kagum jerr. Ni pes time nak buat ni tauu.


Encik somi: Oh ek? Bukan mama dah penah buat ke sebelum ni?


Saya: ???? Tu beef  kuew tiaw la papaa. Mana samaaaa.


Hemm. Camtula encik somi saya.
Beliau bukan tau nama masakan saya.
Semua main makan jer.
Bagusla juga sebab tak cerewet.
Saya masak sedap ke tak sedap ke dia makan je.


Cam haritu kitaorang pi buka kat luar.
Makan siakap masak stim limau.
Punyala sedap gilerr.

Saya tak boleh teringatkan siakap stim limau ni. Teros kecor tertelan-telan air lior. Tak batal pose kan?


Encik somi: Ma, nanti buatla camni (siakap stim limau).


Saya: ????? Bukan ma dah buat banyak kali ke? (3 kali jer sebenarnya pon).


SENTAPPPP.
Nampak sangat siakap stim limau haku tak rasa cam siakap stim limau gamaknya.


Berbalik pada citer char kuew tiaw saya memandangkan tajuk pon pasal makanan ini kan.
Nape tah tetiba plak siakap nak enterpem.


Tapi disebabkan saya memasak secara pantas gara-gara terstart masak lambat semalam.
Maka saya telah terkhianat resipi secara tak sengaja kahkah.


Resipi ori by si cantik fatin suhana.
Resipi terkhianat by saya kahkah.


Sediakan paste nya dulu kalau nak senang.

  • Seberapa banyak udang sederhana saiz #lagi banyak lagi sedap pastu resdong ko tanggungla sendirik hehe
  • 250 ml air 
  • 4-5 ulas bawang putih ( tumbuk tapi jangan halus sangat)
  • 6sb sos tiram
  • 3sk kicap pekat #saya guna kicap mee
  • 3sb kicap manis
  • 1/2sk maggi secukup rasa
  • 1 kiub pati ikan bilis
  • 1sk garam
  • 2sk gula

Cara buat paste: #saya khianatinya kat sini
  • Bersihkan udang. Kepala dan ekor saya asingkan.
  • Rebus kepala dengan ekor udang dengan 250 ml air tapi saya telah bubuh air dengan banyaknya kahkah. Sebenarnya saya bubuh air sampai kepala dan ekor udang tadi tenggelam.
  • Bila dah mendidih dan rasa cam pati udang tu seme dah keluar, buangkan kepala dan ekor udang tu. Pepandai la nak wat cane. Nak cedok keluar ke tapis ke.
  • Campurkan semua bahan untuk paste tadi dengan air rebusan udang tu. 
  • Reneh sehingga jadi paste yang agak pekat. Matikan api dan biarkan paste sejuk. Patutnya begitula tapi memandangkan air rebusan saya adalah banyak maka saya biarkan saja dia jadi sup kicap kahkah.


Bahan untuk kuew tiaw plak.


  • 1 paket kuey tiaw 
  • 1 sb cili mesin/ cili boh
  • kerang (ikut suka banyak mana) #saya tak boh pasal kerang di kedai abes diborong orang
  • taugeh dan kucai #kucai tak letak demi menjimatkan wang dapor kahkah
  • 2 biji telur #saya guna 1 biji je sebab sama alasan di atas kahkah

Cecara:

  • Tumis cili mesin hingga garing. Masukkan 8sb paste tadi. Tapi memandangkan paste saya telah menjadi sup saya tak masukkan dulu la. 
  • Masukkan udang dan kerang kalo ada. 
  • Masukkan 3/4 cawan air. Saya letak sikit je sebab paste saya kan dah jadik sup kahkah. 
  • Bila dah mendidih, masukkan kuey tiaw, kucai, taugeh dan kacau rata. 
  • Pecahkan telur dan kacau cepat-cepat.  
  • Tutup api. 
  • Dah nak berbuka baru saya masukkan kuah (paste) tadi supaya bila nak makan kuahnya masih ada.

Rasanya?
Bolehla tahan sedap walaupon terkhianat sana-sini.
Boleh buat lagi pasni.




PROMO GREEN FIT PERCUMA : KLIK HERE.
Sedang cari bedak/foundation for hari raya? KLIK HERE.


43 comments

August 1, 2012 at 10:39 AM

sedapnya

August 1, 2012 at 10:55 AM

terus terliur..x batal posa kan?

August 1, 2012 at 10:57 AM

sedapnya ikan siakap masak stim tue...memang kecor air liur tengoknya...

August 1, 2012 at 10:59 AM

haiyaaak..akk dah watkan linda terliur di tengahari nih.Pandai akk wat char kue teow..thankz share resepi

August 1, 2012 at 11:03 AM

sodap nyew tgok Charkuetiew nih..lapo dah..hehehe

August 1, 2012 at 11:19 AM

sedapnya....laporrrrr.
ikan stim tu pon sedap. akak ada resipinya ke? (malas nak selongkar. haha)

August 1, 2012 at 11:38 AM

penah buat char kueteow sndiri...tp sedap lagi dr akak buat rasanya...hehe jagn marah- batal pose nanti...

act, pgi pasar malam 2 thn lepas...nk beli char kue teow..kebetulan tokey dia baru nak buat semula, saya tgk la...waaa, senang...balik umah terus try.. =)

August 1, 2012 at 12:20 PM

ok... aku terliur ni.... zruuuup!

August 1, 2012 at 12:37 PM

Sedapnya char kuew tiaw,kak Nurul x pernah masak char kuew tiaw nie,tp goreng2 kuew tiaw selalu.

August 1, 2012 at 12:46 PM

cop, dlm CKT awak tu, ada sotong ke? nampak macam ada sotong..hahhaa..CKT takleh ada sotong..lagi satu, mee tiau utk CKT ni kena beli jenis yg halus, tapi panjang...

saya penggemar CKT..kalau dari segi rupa CKT awak, saya bagi markah 58%..ekekekeke...rasanya maybe sedap? haha

August 1, 2012 at 12:46 PM

kat Tmn U ada tak org jual CKT?

August 1, 2012 at 12:50 PM

wahhhh sy ada tgok jgk resepi ni dkt blog fatin suhana.cepat dan tangkas akak cuba resepinya hehehe.

mesti sedap~!

August 1, 2012 at 1:00 PM

kalau masak dengan penuh kasih sayang mesti sedap

August 1, 2012 at 1:11 PM

alahai....favorite saya ni....huhu...

August 1, 2012 at 1:22 PM

dah lama tak masak char kuew tiaw la heee, ari tu suami tapaukan char kuew tiaw halus2 sampai rumah kuew tiaw dah kembang :((
ikan stim tu menggoda tau.

August 1, 2012 at 1:28 PM

@Daddy Ziyyad

mana ada sotong awak nii..udang adalah hehe..sy kan nk berjimat belanja dapor..taruk udang sudahh


oh jenis yg halus ke? sy pon tatau kuew tiaw ada 2 jenis rupa bentuk ekeke

August 1, 2012 at 1:29 PM

@Daddy Ziyyad

resoran sy x penah jumpa..biasa sy makan kt pesta konvo utm kalo ada yg buka gerai

August 1, 2012 at 2:11 PM

@eLL

alahai blog awak still ada malware la dear..akak tatau dh nk contact awak cemana..bg emel awk x perasan kot

August 1, 2012 at 2:56 PM

wawawaaa.. sedapnye.. feberet char keteaww tau!

August 1, 2012 at 3:09 PM

kecurrr okey. hahaha

kite tak minat la ikan steam ni sebab macam lembik2 gitu. haha

selalu memang amik siakap tiga rasa jek.

August 1, 2012 at 3:30 PM

Senang nak bagi org makan yg tak cerewet kan Rina. Abang pun sama apa yg kakak masak dia makan (dlm hati dia tak tahulah kakak dia kata apa hihi..)

August 1, 2012 at 3:33 PM

asyik2 buka dgn nasi saja...bosan kan

semalam kak ati pun buat mee sup saja
lega sikit perut ..hihi

August 1, 2012 at 4:01 PM

waaaaa....kita terliur!!huhu

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/08/duit-raya-duit-raya-duit-raya.html

August 1, 2012 at 5:32 PM

sy awal2 lg surrender kalu wat kuew teaw ni hehehe

August 1, 2012 at 7:01 PM

uisshh..sedakkknyerr...

lya x pnh lg rasa ikan stim.. biasa mkn ikn 3 rasa atau msm manis je..
fain la..xsuka ikan stim..sbb kalerputih..dia kata cam ikan rebus..huk..huk

August 1, 2012 at 10:38 PM

As salam Rina,

Hola!

Semalam pun Marya buat keaw tiau gak tp gorenglah...hehehe... Siakap stim limau tu sedap bebenor ke... 2-3 blog dok cite... adeh... tgk kerabu mangga tu..huhuhuuu tak baik tau! tgh posa ni... hari yg ke 13 ;))

August 1, 2012 at 11:29 PM

char kuey tiaw, siakap steam limau..nyum,nyum..khianat sikit2, takpe, asal sedap..

August 2, 2012 at 12:19 AM

okla tu..ada gak rupa2..tp kalau ada byk udang yg timbul..mesti encik somi perasan kan..ehehe...

August 2, 2012 at 1:11 AM

umm..sedap tu..hihi

August 2, 2012 at 3:24 AM

sedap gak nii.. huhu.. boleh cuba ni.. hi chef! haha

August 2, 2012 at 6:18 AM

alamak ni rasa nak masak kuetiau jugak ni

August 2, 2012 at 6:30 AM

susahnya nak buat....hahaha..dasarr malasss kan....

baru nak tanya nape x letak kucai....rupanya nak jimat wang dapur..kehkeh....

ok gak alasan tu....

August 2, 2012 at 10:03 AM

nmpk mengancam sgt kue-teow rina.. akak klu buat selalu jadi kering.. agaknya sbb pastenya pekat sgt kut.. he..he..

August 2, 2012 at 10:27 AM

asben eda kalo nampak char kuew tiaw basah cam ni memang tak pandang kanan kiri dah.. hehhehe..

August 2, 2012 at 11:51 AM

pasti sedap walaupun dikhianat

August 2, 2012 at 3:46 PM

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

akak, thanks. saya dah baca emel. memang tak perasan emel tu, jarang bukak gmail... appepun, belog saya dah bebas dari malware... dah scan dah. terima kasih ye kak.

August 2, 2012 at 3:49 PM

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

akak, thanks. saya dah baca emel. memang tak perasan emel tu, jarang bukak gmail... appepun, belog saya dah bebas dari malware... dah scan dah. terima kasih ye kak.

August 2, 2012 at 9:03 PM

gulp. lama sangat dah tak makan.kena singgah umah akak ni untuk makan ! hihi

August 2, 2012 at 9:24 PM

apa ada pada rupa yg penting rasanya sedap hehe..
suami akak pun mcm tu gak,selalu ckp suh masak itu ini pd hal dah penah masak dia kata tak penah..sentapp gak

August 2, 2012 at 10:08 PM

Kelakar la suami kak betty ahaha

mkn mewah habis terliur rizal tgk.

oh ya rizalpeminat charkoteow

August 3, 2012 at 12:24 AM

akak..linda nak alamat akk
bg kat langkahlinda@gmail.com
linda nak anta kad raya..:)

August 3, 2012 at 2:43 AM

Sangat sedap dan menyelerakan.. Rajinnya dia..:D

August 3, 2012 at 5:01 AM

feberet ! thanks !

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal