HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, June 6, 2011

Aku Surirumah Terhebat?

Assalamualaikum..

Mak aku kata alang-alang nak jadik surirumah jadiklah surirumah terhebat abad ini. 

Mak memang selalu provoke aku sebab beliau tak berapa nak restu aku berkerjaya hebat iaitu menjadi surirumah. Mak mentua aku pon. Makcik-makcik yang tak berkaitan pon. Semua pon selalu cakap-cakap yang menanah telinga mendengarnya. Tapi aku paham dan sanggup tadah telinga dan tahan hati serta tetap berkata ini adalah pilhan terbaik? Dan aku dikira adalah degil serta sangat keras kepala.

Untuk menjadi surirumah terhebat, mak kata kena pandai menjahit. ????. Perghhhh....aku rela pegi potong rumput kat padang bola sepak sekolah beb. Siyes weh. Aku fobia tengok mesin jahit sejak dulu lagik. Tak tau nape ah.

Lepas tu mak suruh aku keje ambik tempahan buat kek. Aku senyum sambil gelak dalam hati. Nah. Aku pon buatlah kek untuk membuktikan aku sangat berbakat. Aku sangat hebat.

Taraaaa.....

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
dipersembahkan:
KEK BATIK TERHEBAT 
DARI SURIRUMAH TERHEBAT


Nampak mengujakan? Tak? Aku sumpah kau sakit gigi malam karang. Kahkahkah. Kalau CHIKA tau aku pinjam ayat sumpah dia sure dia sumpah aku sakit gigi pulak. Hehe. Apala punya comel si CHIKA neh kan main sumpah-sumpah sakit gigi bagai. Yang aku tau dia dah sumpah aku sampai aku obses baca blog dia. 

Kek batik ni kan punyalah hebat sampai terpaksa dipotong oleh encik terhebat (suami aku lah) guna gergaji yang sememangnya aku saja tambah cerita bagi dramatik sket. Tapi siyes kek batik terhebat ni agak sukar dipotong oleh tangan kerdil aku. Sebab tu kena minta kerjasama suami. Pasal tu aku kata dia terhebat. Dia keras di luar tapi rangup di dalam (??). Biskut marie yang duk dalam kek tu kekal rangup. Sepatutnya memang begitu?

Walaupon tak berapa nak jadik aku sangat yakin pada rasanya. Sebab orang selalu kata jangan menilai buku dari kulitnya. Kulit nampak best tapi isinya hampeh?

Untuk menyedapkan hati sendiri aku tanyalah kat anak aku si risya pasal dia dah pandai cakap. Kalau tanya zikri kang dia cakap susu ibu lebih sedap. Dengan tampang penuh keyakinan: "risya, risya sedap kan kek mama?". Dengan tampang kejujuran: " tak sedaplah mama." T______T. Sememangnya kebenaran itu adalah pahit untuk ditelan. Sebab tu aku tak suka telan kebenaran.

Eleh. Tak sedap tak sedap pon habes jugak pasal aku sendiri bedal. Kehkehkeh. Jangan salah sangka. Encik terhebat aku pon bedal juga kek ni. Encik terhebat aku dia tak pernah kesah semua dia bedal asal jangan bagi racun sudah. Aku pulak jangan dia bagi madu sudah. Salah topik.

Aku ambik resipi kat >>SINI.

Begini lebih kurang bahan-bahan yang aku guna. Cooking coklat, butter, susu pekat, biskut marie hup seng, kacang almond.

Oh. Resipi nih tak guna milo. Kek batik cokat nama diberi. Kalau guna milo pon takdala pulak orang bagi nama kek batik milo kan. Kesian milo.

Teknik yang aku guna pakai.

Ambik loyang. Patah-patah biskut marie. Tabur kacang. Panaskan cooking coklat + butter + susu pekat dalam double boiler. Dalam dapor aku memang takda ah peralatan aneh macam double boiler tu jadi aku jadik kreatif  sket. Siapa kata jadik surirumah tak boleh asah otak. Begini ya. Aku panaskan air dalam kuali kura-kura tu kemudian aku amek periuk kecik letak dalam kuali. Nah. Kreatif tak aku?

Selanjutnya. Bancuhan tadi aku tuang dalam loyang yang ada biskut marie patah+kacang almod tu. Kemudian tekan sambil berdoa. Sejukkan dalam peti ais. Selang beberapa minit keluarkan semula sebab tak sabar nak makan. Dan.. terjadiklah situasi tak berapa mengujakan seperti terpaksa meminta bantuan suami untuk potong kek. T_____T

Oh. Ya. Siapa tere boleh bagitau kenapa kek batik aku jadi demikian rupa?








44 comments

June 6, 2011 at 10:08 AM

hamboi~~tabur dengan milo kah? he~~

June 6, 2011 at 10:30 AM

hehehe...mina lg teruk...kalau cik betty susah nak potong....


mina jd lembik...kena mkn dgn sudu gamaknye...takleh nak potong langsung...hihihi.....


last2 buang dlm tong je...lpstu tak buat dah smpai skrg...kihkihkih...

June 6, 2011 at 10:30 AM

sy tak tau nape kek batik tue jadi sebegitu tapi kalau di bagi makan, sy balun je hehehheheheee

June 6, 2011 at 10:45 AM

pernah buat kek batik tapi xpernah menjadi..hkaha

June 6, 2011 at 11:18 AM

mmg hebat ni...ala2 batik tiramitsu :)

June 6, 2011 at 11:20 AM

wow mmg nampak mcm hebakk pon kek tu.nk sket.

June 6, 2011 at 11:21 AM

nampak dari gmbr dah mcm sedap dah tu hehe..kek batik ni byk version nak buat..ada jugak yg letak susu cair,letak horlicks,nestum dan mcm2 lagi..

tp kalau dh abis tu,maknanya sedap la hehehe

June 6, 2011 at 11:31 AM

kira hebat tu !!!

June 6, 2011 at 11:41 AM

nampak sedap tapi dasyatla sampai perlukan khidmat sisuami utk potongkan....hahaha...xpela..cube dulu..sok2 rinala yg plg expert...suka ayat 'Encik terhebat aku dia tak pernah kesah semua dia bedal asal jangan bagi racun sudah. Aku pulak jangan dia bagi madu sudah.'...mmg betul sgt2

June 6, 2011 at 12:11 PM

hehehe...sy pernh buat...tapi guna milo je..

mungkin la kot...sbb gunakan coklat...bila coklat tu sejuk...dia mengeras...tu yg payah nk potong.. ;)

June 6, 2011 at 12:41 PM

wowo.. cute nye kek tu kak... am dah nak terbarai jerk.. haha.. jangan mareeeee :)

June 6, 2011 at 12:57 PM

CIK BETTY,
ALAAA...TAK SEDAP KE? BARU NAK MINTA SKET.HHEEETAK JADI LAH...

June 6, 2011 at 12:58 PM

jadi surirumah lah bagus..
boleh uruskan anak anak..masak utk keluarga...

cari duit, kerja suami.

parents saya pun beria ia tak bagi wife saya kerja..risau cucu2 nya org lain jaga katanya..:)

June 6, 2011 at 1:42 PM

wah padahal baru tadi terfikir nak buat kek batik.heeee.mungkin boleh cuba nanti :D

June 6, 2011 at 2:46 PM

tak kisahla kalu rupa bentuk mengerikan..tapi yang penting rasanya terhebat abad ini..heheheh

June 6, 2011 at 3:56 PM

biskut mery keras ya? coklat kurang cair kot. dulu saya buat kek batik ni plak jadi lembik mmg tak boleh potong kena sudu2 je nak makan, tapi guna milo bukan coklat. Lain kali saya boleh cuba resepi rina gabung resepi saya, menjadi cantik agaknya kek batik tu heee

June 6, 2011 at 4:17 PM

amboi... tak sedap belakgn kira... cantik tu... batik tu dah mcm nak nampak dah tu... heeeeeeeeeeeeee... join mak kitalah... dia skang tgh belajar wat manik... oklah... memula... skang dah semakin cantik designnya... tapi sendiri2 ajalah... best tak kek tu? nak sepiring bleh? buat tak reti... makan reti...

June 6, 2011 at 4:18 PM

Tak tau lah kenapa? tapi kita buat kek batik milo aje sbb senang sangat nak buat dan sedap gak...

June 6, 2011 at 4:22 PM

tak tau lah kenapa? tapi kita buat kek batik taruk milo aje... sebab senang dan mudah... tapi best jugak kan kalau letak kacang... mesti sedap,nak trylah buat letak kacang pulak...

June 6, 2011 at 4:36 PM

sampai guna gergaji...kes berat nih...muahaha

June 6, 2011 at 4:53 PM

rasanya dah 10 tahun tak buat kek ni sejak pandai buat kek coklat.. he..he.. tp kalau buat balik akak rasa kek batik akak pun jd mcm tu juga..

June 6, 2011 at 4:55 PM

Walaupun dah ranap, tapi nampak macam sedap!!!

June 6, 2011 at 4:56 PM

apa sahaja sedap kalau dapat makan...hehe

June 6, 2011 at 5:13 PM

suri rumah zaman sekarang bukan utk di pandah rendah lagi.. semua boleh. Tp tetap rindukan suasana kerja.. nak cpt2 bersalin lepas tu cpt2 baby besar skit lepas tu nak keja... kekekekeke

June 6, 2011 at 5:48 PM

wah kek batik..sy expert buat kek batik.haha..keras mgkin sebab cik betty tak msk atas api.klu resepi yg sybuat,msk coklat pastu masukkan biskut marie,pastu kacau.biskut tu seeloknya tak patahkan.nti bila potong jadik tak cantik klu patahkan...:)

June 6, 2011 at 6:53 PM

Lama Rina menyepi..tau-tau keluar surirumah terhebat ngan kek lagi..tapi betullah kata mak n mil tu, alang2 biar jd surirumah terhebat kan..:)

June 6, 2011 at 7:41 PM

Cik Rose Cute Tak Tahulah Cik Betty Oiii Kenapa Kek Hang Jadik Keras...Tak pernah buat Kek Batik Lagi...

June 6, 2011 at 9:33 PM

hurmmm...cmne nk mukadimah ae...
ekceli fes time gak dgr wat biskut batik gne cooking chocolate....leh cbe gak la cmni....
slalu gne milo then kacau sbati je sume 2 dgn api perlahan smpi biskut 2 ala2 lembik....
kalo xnk keras,akak anginkan biskut 2 dlm 3jam....then baru gaul ngan bhn2 lain...mujarab jgk tu...

June 7, 2011 at 12:31 AM

kek batik?wahhhhhh...saya sangat suka! sedap neh....yummy!!!

June 7, 2011 at 10:37 AM

huduh paras rupa..sedap ditelan...

memang kelakar entry masak memasak ni cik betty..tersengih2 daku membacanya...

June 7, 2011 at 10:41 AM

addicted to this stuff ! ggrrr !
nak kek batik !

June 7, 2011 at 11:01 AM

No rasa tengok gambar tu mcm dh ok je..ada rasa ok dh tu rina..anak2 No suka makan kek ni tau hihi,,

June 7, 2011 at 12:50 PM

it seems delicious.. takpe cuba lagi.. practice makes perfect!!

June 7, 2011 at 8:40 PM

one of my friends love to bake this cake and bring to the classmates...suke gile!

June 8, 2011 at 2:21 AM

hmmm.. terlebih biskut kot? ntahler. saya pun dah berzaman tak buat kek batik. percubaan yang baik! ;)

nice belog. exchange link?

June 8, 2011 at 6:00 AM

rinna , orang yang berani mencuba tu dah kira hebat. serius cik nengok cantik je kek batik ko tu. alah pedulik je ngan cakap orang -orang tu, janji apayang ko buat menghappykan diri sendiri dan family. itu je.

June 8, 2011 at 9:50 AM

sama lah kite kak,
kite kalau buat kek batik, tak pernahnya lembut kak, haha

tapii, licin jugak di bedal adik2, ;)

June 8, 2011 at 2:39 PM

mungkin air kurang. HOHO. salu pakai milo, memang yummy lah. :D

June 8, 2011 at 4:37 PM

Walaupun cuma kek batik.. tapi presentation terbaekkk.. hehe... nampak sedap sangat :)

June 9, 2011 at 5:36 PM

SAYA PUN TAK SUKA MESIN JAHIT GAK! oops tercapslock lagi.entah berapa komen tah sy dah tercapslock ni. =.=" okay seterusnya pasal kek batik tu, teruskanlah usaha anda ye.chaiyok! semoga berjaya dan jangan putus asa. :)

June 15, 2011 at 10:34 AM

wah,kek batik pun tak penah buat ni..hihi..nmpk senang,nnt nk try,tak sedap belakang kira,janji ada resepi baru!

June 16, 2011 at 10:36 PM

rindu kek batin mama sy, dia guna cooking chocolate jugak, sedap je.

pernah jugak kek batik mama buat tu keras, tp sedap punya psl, balun habis :P

sy rasa keras mc tu sbb susu kot. sy rasa jelah :)

Anonymous
June 30, 2011 at 11:49 AM

kak rina gne milo laa..nor bwt jgak tp cair.trlbey butter..kikiki

July 5, 2011 at 7:40 PM

Cik Mendezz suke gile part u tulis "Encik terhebat aku dia tak pernah kesah semua dia bedal asal jangan bagi racun sudah. Aku pulak jangan dia bagi madu sudah."

Mmg bikin i gelak tguling2!Hahaahhahaah!!Nice blogs..
simple..& catchy..
tgh skodeng2 lg ni..hehe! =P

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal