HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, February 27, 2012

Petua Lembutkan Hati Anak






Malam haritu saya pegi rumah kawan. Masa asyik berborak-borak dan bergossip tentang isu dunia kuikui, dia cerita satu petua untuk lembutkan hati anak. Saya rasa elok juga kalau disharekan dengan korang. Mungkin jugak petua ini dah basi bagi korang tapi tak kiralah nak sharing is caring jugakk.


Petua ni nak apply kat suami yang notti pon boleh jugak ~kiki.


Paham betul-betul. LEMBUTKAN bukan lembukan


Caranya mudah. Iaitu kepal-kepalkan nasik sebanyak 3 biji. Kepal dengan penuh kasih sayang. Lepas tu suap anak makan sambil berdoa dan berniat supaya anak itu lembut hatinya, supaya mau dia dengar nasihat kita jadi taklah berbuih lagi mulut kita nak bebelkan dia kan.


Insya-allah. Doa ibu paling mustajab. Lagi mustajab daripada kita bersusah-payah pegi mintak orang hembus air liur dalam air semata-mata nak suruh anak kita jadi baik.


Ada satu kes kawan saya tu cakap, gara-gara mak dia pegi mintak air kesudahannya anak dia jadi bodoh terus. Terus tak reti buat apa-apa. Semua tunggu mak suruh. 


Kalau untuk suami 'notti' pulak, nasik kepal tadi kambuslah dengan nasik yang tak kepal punya. Karang dia pelik pulak apesal bagi nasik kepal kat dia. Tak pasal dapat penumbuk sekepal.


32 comments

February 27, 2012 at 11:19 AM

:) hehehe

insyaallah...jgn ckp anak tak baik...doakan yg terbaik

February 27, 2012 at 11:19 AM

:) hehehe

insyaallah...jgn ckp anak tak baik...doakan yg terbaik

February 27, 2012 at 11:35 AM

hee..hee.. makan penampar tak pasal ye..

February 27, 2012 at 11:41 AM

Doa saja...tak kisah lah guna nasik kepal ke, aiskrim ke, mekdi ke..hehehehe

February 27, 2012 at 11:52 AM

hm. mekdi kepal? *ayat org kelaparan. heheh!

February 27, 2012 at 12:17 PM

rina petua yg bagus..nak lembutkan hati anak2 kenalah ikhtiarkan.huhu..

penumbuk sekepal..sedap tak? larikkk!!

February 27, 2012 at 12:28 PM

thanks rina utk petua ni.. mmg doa senjata untuk kita dalam setiap perkara..

February 27, 2012 at 12:43 PM

hehehe..pernah jugak dengar petua nie...

February 27, 2012 at 1:28 PM

Owwh ada petua gini gak yer.. :)

February 27, 2012 at 1:58 PM

wah boleh aplikasi petua ni nanti.huehuehue~

February 27, 2012 at 2:16 PM

lg 1 jg lupakan depa dlm setiap doa kite..

February 27, 2012 at 2:23 PM

aku pun pernah dengar petua kalau selalu suap anak or suami makan boleh lembutkan hati diorang. maksud aku makan sama-sama la. tak tau la betul ke tak. sebab aku tak kawen lagi. ahaa ~!

February 27, 2012 at 2:36 PM

Mengamalkan membaca suroh Al-Insyira sewaktu mahu tidurkan anak. Letak tangan kanan didada baby dan tangan kiri diubun-ubun - baca suroh tersebut dan tiup di ubun-ubun. Bila anak dah besar masa dia jumpa kita nak salam/cium untuk masuk tidur baca suroh ini dah tiup diubun-ubun.

Untuk suami baca suroh Yusof bermula (kakak lupa ayat berapa) tapi berbunyi Izkola yusufu sehingga roaituhumlisajidin... insya-allah saling kasih-mengasihi sesama keluarga...

February 27, 2012 at 2:46 PM

@Kakzakie


thanx kak utk infonya..


surah yusuf tu ayat 4 kalau x salah sy..biasa sy baca lepas solat

February 27, 2012 at 3:40 PM

Tq Rina. Insyallah akan diamalkan. Rasanya tak de masalah sbb anak2 mmg suka kalau emaknya yg suap makan.

February 27, 2012 at 4:11 PM

heee..1st time dgr!heee

ira blh aplikasikan nt utk suami..muahaa..tp btol la tu..kepal2 kang pastu bg dia mkn nt mesti dia tnye kenapa kan..hee..lelaki ni byk soalan..:D

psss : ira kebas vitagen y lebih kak.mmg byk lebih,.heee..lepas smua bdk dah dpt..cikgu2nya pon amik y lebih..dpt la 4-5 botol..ngeee

February 27, 2012 at 4:42 PM

hehe..lawak pun ada kalau
nak bagi kat hb nasi kepal ye.. :P

February 27, 2012 at 4:54 PM

hoho....petua yg mudah dan bolehlah diamalkan.

February 27, 2012 at 4:56 PM

ala kak..bagi petua..x sabaq nak ada anak..haha..kawen pun belum..

February 27, 2012 at 5:07 PM

en suami dulu nakal juga so abahnya nak buat ubat.tp kata org nti anak terus jadi bodoh..nasib baik abah tak buat, klu tak bersuami kurang bijak pula kutu.kahkah..

budak nakal ni sebenarnya bijak..tp tu la berbuih mulut nak leterkan..:)

February 27, 2012 at 8:43 PM

terima kasih awak...

sharing is caring...awak memang comel siap buat entry utk saya... :),kalau emak yg nakal camano pulak ehh? hehe...

February 27, 2012 at 9:12 PM

woww... bagusnya petua ni... kalau buat macam tu kat murid2 sekolah saya pun boleh kan.. ehehe

February 27, 2012 at 9:39 PM

sebenarnya ibu ni doa apa2 pun mesti termakbul , itu kelebihan kita sebagai ibu2 kan ..cuma tu lah benda baik selalu terlupa

February 27, 2012 at 11:28 PM

info yg berguna.tengkiu 4 sharing... :)

February 28, 2012 at 8:18 AM

good info...nak cubala t

February 28, 2012 at 9:49 AM

boleh cuba balik rumah nanti..

February 28, 2012 at 10:03 AM

ye No penah dengar petua ni..selain tu time anak2 tido..usap kepala dia sambil kite berdoa..seolah2 kite 'bercakap' la dgn anak..supaya dia denga kate, jd budak baik bla2...insyALLAH..

hehehe tang suami alhamdulillah xnoti dah hahahahahaha....

February 28, 2012 at 12:15 PM

Aydin walau baru 2 thn tp dah terserlah perangai suke rebel die. (Ye, ke mana tumpahnye kuah klu tak ke nasi)

Wajib diamalkan nie...

February 28, 2012 at 1:32 PM

yap, doa itu yang harus diutamakan. kata ibu sentiasa didengar oleh anak2.

February 29, 2012 at 1:24 AM

nnti dah ada anak..boleh try.hehe

February 29, 2012 at 2:00 PM

aritu kt mlk..chii mkn nasi ayam kepal..mungkin unutk suami..leh kasi nasi ayam..kalau dia tanya kenapa bulat? kata la fesyen baru..ikut dari kedai kat melaka..ehehe..so xde la dpt penumbuk sekepal kan :p

thanks 4 sharing :)

March 14, 2012 at 2:20 PM

Hahaha... kalau buat nasi kepal2 tu utk en.somi, sah2 laa dia akan dapat tau.. bertambah notti pulak dia nanti kan.. :P

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal