HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Thursday, July 26, 2012

cara rawat ketumbit kelakar tapi mujarab.






Aku sedang menaip bersungguh dengan mata yang potek.
Tau tak mata potek?
Potek pasal aku tutup dia ala-ala pirate of carribean.
Sebabnya mata aku kena ketumbit .
Atau tembel samala tu.
Bukan sebab aku suka mengendap ehh jangan nak pitnah.
Aku ada habit suka gosok mata tu la pasalnya.
Jari kotor pegang tah hape pastu gosok mata.
Memang saje cari penyakit.


Dulu-dulu masa sekolah kalau nak baikkan ketumbit ni aku guna petua cabut bulu mata.
Macam kelakar tapi benar.
Menjadik kalau ko cabut kat tempat yang betul.
Kalau nasib tak baik botakla mata ko.


Tapi sekarang ni aku dah jumpa penyelesaian yang lebih baik.
Tak perlu korbankan bulu mata yang dah sedia sikit dan pendek.
Nampak macam kelakar jugak cara ni tapi percayalah mujarab pasal ini dah kali ketiga aku buat.


Beriya ni aku ambik gambo step-by-step demi nak nunjukkan.


sediakan bembahan berupa : Pantiliner FC Bio, air, cekak rambut, gunting kecil

Kalo lelaki mintakla wife pantiliner sekeping. 
Yang suci punya eh bukan yang dah dia pakai tau ekeke.
Jenama FC Bio je tau jenama lain rasanya tak jalan pasal yang FC Bio ni ada herba macam antiseptik untuk basmi kuman.


Ambik sekeping pantiliner, gunting kepada 3 bahagian. Guna 1 bahagian je yang lain simpan balik.


Basahkan bahagian atas pantiliner dengan air (air paip pon boleh). Jangan sampai lencun pulak.


Tampalkan pantiliner tadi kat cekak rambut. Pastikan yang bergam dilekat kat cekak. Bahagian atas yang dah dibasahkan tadi nanti nak tampal kat mata.


Pakai cekak (nila penyebab mata potek) dan pastikan pantiliner tadi kena kat bahagian mata yang kena ketumbit. Akan rasa berangin sikit. Pakai selama 1 jam atau selama mana yang tahan atau sampai korang rasa kesan berangin tu hilang. Abaikan pipi yang ada pori-pori besar tu ya. Pipi sape entah tu. Tak nak ngaku.


Pakai sekali ni je pon ketumbit tu dah menyusut.
Rasa sakit akan berkurangan.
Kalau ketumbit tu baru nak tumbuh lagi cepat baiknya.
Lepas dah bukak bolehla buat keje-keje lain.
Pastu kalau masih rasa sakit boleh ulang lagi. Guna balance pantiliner yang dah gunting tadi.
Yang bersih punya jangan guna balik yang korang dah pakai tadi.



Atau kalau korang nak guna cara lain pon boleh. Klik >>SINI



PROMO GREEN FIT PERCUMA : KLIK HERE.


44 comments

July 26, 2012 at 11:28 AM

oooo
thanks for sharing

July 26, 2012 at 11:30 AM

wahh..cara yg senang. thankz kak sharing idea. tak pernah tau pun cara ni

July 26, 2012 at 11:34 AM

tak penah tau pun bole buat mcm ni..hhe

July 26, 2012 at 11:59 AM

amboi...senang jer...thanks for sharing

July 26, 2012 at 12:04 PM

tips yg menarik dan baru tahu. nak kena tepek pentiliner yg ada mint la yer, baru segor bijik mate.

akak, masa saya tingkatan dulu, selalu dapat ketumbit. nak kata skodeng org, nak skodeng sape plak? tengok barang sendiri pun boleh jadi ketumbit jugak ke? haha. pas dia naik di atas mata, jangkit plak di bawah. pastu mata sebelah sana, atas dan bawah. tensen betul~

tapi sekarang dah kurang dahh... petua yg saya buat, gesel bawang merah kat punat ketumbit tu. bayangkanlah rasanya macamana, nak terkencing pun ada, nak meraung pun ada.

(banyak pulak taip, kalau secara lisan ni, maunya haus cepat di bulan pose ni). haha

July 26, 2012 at 12:04 PM

owh selalu gosok mata pon boleh ketumbit eh. patot kite pon kadang2 selalu kene. hahaha

July 26, 2012 at 12:05 PM

Wahh bagus laa petua ini.. TQ share :)

July 26, 2012 at 12:09 PM

eh...mcmni rupenya cara nak hlhkan ketumbit...dah mcm pirate betul la kak..hehe

July 26, 2012 at 12:16 PM

akak...dkna tak tau pon boleh buat macam nie..wah! ari nie dkna belajar tips baru :)

July 26, 2012 at 12:21 PM

kak,alhamdulillah saya tak pernah kena ketumbit. harapnye takkan kena laa..

saya pernah pakai pantiliners ni.. memang elok sgt!

July 26, 2012 at 12:33 PM

AhakssS...klau tekena psti akn teringat betty..hehe..
Ntah yea, mcm tk penah kena je rasanya...mata ikn slalu lah d sbbkn xcden ketika berus gg.

July 26, 2012 at 1:04 PM

ala-ala pirate la akak hari ni ye...hehehe... ;)

moga ketumbit tu dah susut la sekarang ni.. :)

July 26, 2012 at 1:22 PM

@nabilah_2908

alhamdulillah..dah ok pon dah..dah BW dgn sukaria dahh hehe

July 26, 2012 at 1:23 PM

@eLL

yg FC bio jer..yg lain akak x tau hehe

July 26, 2012 at 1:27 PM

alhamdulillah.setakat ni x pernah kena lg.tp seksa gak la tgk member2 yg pernah kena kat mata..besar plak tu..ok..thanks sharing..nnt chii sharing kat kwn plak

July 26, 2012 at 1:31 PM

@chii


pesan kat kawan ms nak jadik tu terus buat..insya-allah cpt baiknya

July 26, 2012 at 2:50 PM

Dasat ah Rina petua ni. Dah lama gak berangan nak jdk Jack Sparrow. Heeee~

Tp thx utk petua ni. Bgs gak pantyliner tu kan?

July 26, 2012 at 3:08 PM

first time dgr.. thank you rina.. nnt2 kalau kena boleh cuba petua ni.. sbb sakit juga klu kena ketumbit tu..

July 26, 2012 at 3:15 PM

Wah unik cara ni.. Tak pernah tahu. TQ kerana kongsi. Nur selalu pergi PARAM Taman Universiti je Rina (dekat dengan pasar Taman U).

July 26, 2012 at 3:33 PM

Rina FC Bio memang berguna tau. Utk ubat tembel tu kakak tak pernah tahu baru tahu hari ini tapi kalau utk demam memang akak dah buat. Siap anak kakak ikut buat kat kawan dia di asrama demam. Dia ikut cara kakak ambil pantiliner dia bubuh air lepas tu lekap kat dahi.. paginya dah kebah boleh sekolah...

Ini pun tak tipu tau...

July 26, 2012 at 4:31 PM

haa uniknya cara, hihi baru nak kata kot ada skodeng org tu yg kena ketumbit tu

July 26, 2012 at 4:42 PM

fes time dengar petua ni... mana dapat petua ni?

July 26, 2012 at 5:28 PM

owhh..guna pantiesliner ye...??
lya x pnh lg kena ketumbit ni.. tp lps ni kalo lya n asya kena..leh apply petua ni..lg pon mde y sng kan

July 26, 2012 at 5:35 PM

wahhhh memacam kegunaan panty liner ni eh.bagus bagus.thank you cik betty sbb share :)

July 26, 2012 at 6:09 PM

tip yg menarik nie cik betty...thanks..

July 26, 2012 at 7:00 PM

hahahahaahaha serius mmg lawak.. pantiliner letak kat mata hahahaha.. tengok gambar yg last terus ku gelak haha.. tp mujarab kan, ok la juga macam tu..

July 27, 2012 at 6:29 AM

ooo...baru tau....
x sangka pantiliner ni ada kegunaan lain gak...

gmbr last tu mmg mcm pirates....hehe..

July 27, 2012 at 8:23 AM

ni mengintai siapa ni?

July 27, 2012 at 8:26 AM

penat gelak ni kik.kik.kik. dah rupa lanun mata satu plak sory ya gelakkan awak. betul la pad bio FC tu mmg berkesan, kalau rasa sakit kepala pun boleh tampal kat dahi.

July 27, 2012 at 9:34 AM

@J.Syazwana

yer yunk psl jarikan bnyk bakteria

July 27, 2012 at 9:37 AM

@Farah Shamsudin


kansss..pantiliner FC bio mmg best!

July 27, 2012 at 9:38 AM

@faraherda. razalan

yer fara..utk masalah mcm keputihan ke lagila elok

July 27, 2012 at 9:39 AM

@Kakzakie

hihi..sy tau akak x tipu sbb sy kan pengedar FC bio ni hihi

July 27, 2012 at 11:05 AM

wah, senang dan mujarabnya...

July 27, 2012 at 11:21 AM

@msredcheesecake

sy try and error sendiri jee..hihi

July 27, 2012 at 11:21 AM

@LYAfrina

yup..tp yg FC Bio je tau

July 27, 2012 at 11:22 AM

@Tukang Karut


yg penting bukan ngintai ko ahaks

July 27, 2012 at 12:48 PM

errr....errr....

membayangkan pantyliner tu nak diletak kat muka... errr...

kalau cabut bulu mata nanti tumbuh balik kan? :D

July 28, 2012 at 12:49 AM

oooh 1st time tau k.rina..hehe

tp ira xguna la plak herba pantiliner tu..

tp jrg sgt2 kena ketumbit ni..

August 2, 2012 at 9:08 PM

baru tahu tips ni. before ni pernah kena tapi duk harap ubat doctor jela. hehe

December 10, 2012 at 6:39 PM

alamakkk.. nak cari mana pulak pantiliner tu.. tskk T_T

June 19, 2013 at 10:27 PM

Mata ketubit ni... Bak satu fc bio... Huhu.

February 24, 2014 at 1:05 PM

this one is funny . btw thank u for sharing :)

March 18, 2014 at 12:32 PM

menjadi tak sis ? kita ketumbit nie. heee

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal