HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Friday, July 27, 2012

sesi menayang menu berbuka owhhh my butter prawn.






Hai hai.
Harini saje je lambatkan posting padahal pagi dah siap dah taip entri.
Sebab kul 11 adalah macam tak sesuai nak tayang-tayang gambo makanan.
Kesian kat korang kalau terlior.
Dah ah tu waktu puncak kelaparan kan.
#Eh ada ker orang nak terlior tengok gambo makanan ko ahaks.


Hari-hari memasak adalah memeningkan nak pikir menu.
Dah ah tak tere masak pelbagai jenis juadah western india cina benggali seme.
Balik-balik itu jela yang aku masak pon.
Soto, nasik lemak, mi kari, mi bandung asyik tak jadik tiap taun, mi goreng basah, mi goreng kering, mihun goreng ada kaler, mihun goreng takda kaler, mihun sup tulang, kuew tiow beef, spagetthi, makaroni goreng, nasi ayam, nasik tomato, lontong.
Cer kira cukup tak 30 jenis menu.
Tak cukup ah pasal kengkadang kita mintak somi belanja makan luar.
Tak cukup jugak kita ulang tayang menunya ahaks.


Semalam tak tau nak masak apa kita keluarkan seme bembahan yang masih ada dalam esbok.
Lepas tu buat cabaran masterchef kat diri sendiri.
Sila sediakan hidangan menggunakan bahan-bahan disediakan lalala.
Ayam tinggal seketul. Sotong ada sekor je. Bunga kobis tinggal saki baki.
Jadi kita leburkan mereka menjadik tom yammmm.


Bembahan adalah cukup nak wat tom yam daun limau purut je takde. Tapi tak yah ah risauu sebab kita tak makan pon daun ituu ahaks.


Ting!!! Dah siap dah tom yam kitaa. Walaupon tak sesedap macam kat restoran dekat umah kita tapi adala rupa tom yam. Rasa pon macam rasa tom yam bukan rasa sayur masak bening ehh.


Butter prawn berkuah tapi kuah dah ilanggg. Bukan aku hirup ehh jangan nak tuduhh. 

Yeayy inilah hero dalam cerita ini sebenarnya agaga.
#Agaga tu apa sebenarnya? Bunyi ketawa eh? Macam comel je tulis agaga kan. Agagaaa ahaks.
Ye. Ye. Aku tau butter prawn tu takde rupa bersarang-sarang macam orang selalu buat tu.
Sebabnya aku suka butter prawn yang berkuah punya.
Kat JB ni butter prawn yang stail cenggitu (berkuah) aku pernah jumpa kat Damai seafood je.
Haritu pi Senibong order butter prawn dibaginya yang bersarang tu emmmm.
Tak gemar sangat yang kering dan bersarang tu.


Nak masak semalam barula sibuk nak gugel selongkar laci seme.
Carik resipi.
Tapi keciwa yang berkuah nyer susah tul nak jumpa.
Jadi aku memandai-mandai sendiri gabung seme resipi yang hadoo ahaks.
Hasilnya??
Not bad ahh. Sedap je kat tekak aku.
Adalah rasa butter prawn nyerr.
Lembapnya pon masih ada walau kuahnya dah ilang meresap masa aku masukkan telur.
Agaknya nak buat yang berkuah tak yah taruk telur kottt.


#Resipi len kali la aku letak. Besok ke..tulat ke..minggu depan ke..taon depan ke..


Last but not least,

Pari bakar bukan aku yang bakarrr. Aku cuma kasik terbakar itu daun pisang jee ahaks. Ni beli kat param je. Lauk tambahan lah kengkononnya. 


Habis diet somi aku camni. 
Aku tak diet ke? Takkk. 
Diet karang orang tak kenal aku plak. 
Ingat jerangkung dalam lemari.



PROMO GREEN FIT PERCUMA : KLIK HERE.



42 comments

July 27, 2012 at 2:51 PM

sedap
rajin sis update kan

July 27, 2012 at 2:55 PM

teringin nak buat butter prawn tu..tp belum berkesempatan la Rina.. hehehe..

July 27, 2012 at 2:56 PM

ALHAMDULILLAH....makanan ni pun dah lebih dr cukup...udang tu nampak sedap je....tak penah gi makan butter prawn...t nak cube la plak

July 27, 2012 at 2:56 PM

hambooiih akak..menu nie mampu buat mata dkna menjeling kearah jam :)..wah..bila waktu berbubka nie..terliur lak ikan pari tu :(

July 27, 2012 at 2:57 PM

hello...hai, hai, hai...
adoiiii dik, bila baca ayat yg last sekali tu mmng ketawa terbahak2......
'jerangkung dalam lemari'...

July 27, 2012 at 2:59 PM

alamak sedapnya ikan bakar, ai tak boleh makan udang jadi takdelah terliur *kekononnya*

kejamlah rina tayang makanan, lapar ni

July 27, 2012 at 2:59 PM

butter prawn tu makanan feveret...smpai skrg tak pandai lagi buat sarang2 tu...huhu

July 27, 2012 at 3:00 PM

memang hebat nih

kita sejak hubby kerja petang
masak pun ala kadar jek..hihi

butter prawn tu tak nah masak..hebat!

July 27, 2012 at 3:06 PM

Udang masak rendang campur buncis pun sedap juga (tetiba je eh!)

July 27, 2012 at 3:10 PM

Jangan lupa tau letak resepi butter prawn tu nanti. Nuntut ni Rina nak letak. P/s: kalau de rejeki nanti Sal ajarkan wat mee lain lak...Tp tak tau la bile ek..

July 27, 2012 at 3:16 PM

pandai jugak arr masak kiranya heee... paling best butter prawn tu, kita pun berangan-angan gak nak buat butter prawn tapi asyik jadi sambal je udangnya.
pernah tengok butter prawn yang berkuah kat rancangan ketuk-ketuk ramadhan tapi tak ingat artis mana.

July 27, 2012 at 3:19 PM

tetba perut ku bebunyi...

July 27, 2012 at 3:25 PM

mak ai..terus berbunyi perut i...

July 27, 2012 at 3:37 PM

pari bakar paling x leh tahan KA tgk !

July 27, 2012 at 3:41 PM

saya pun masak tomyam kak semalam..:)
tapi tomyam ayam je.. teringinnye nak mkn butter prawn..

July 27, 2012 at 4:14 PM

butter prawn kat Singgah Selalu best jugakkkkkk..ekekeke

July 27, 2012 at 4:14 PM

agagagagagaaaagaga, comelnye.

sedap nampak gayanya. itu tomyam putih ke kak? hiks.

alahai, terus jem urat perut nih

July 27, 2012 at 4:22 PM

sengih-sengih baca cite ni..hehehe..

ok la kan...berjaya juga buat butter prawn yg basah punya..next time akak cuba lagi..improve mana yang patut..mesti menjadi 100%.. :)

July 27, 2012 at 4:24 PM

haha..lawak la akak ni
takpe, tomyam tu cukup wat linda terliur, dan thankz sebab inform pasal butter prawan berkuah, sepanjang hidup ni tak penah tau ade butterprawn berkuah..

July 27, 2012 at 4:42 PM

Telur tu kena goreng asing. Lepas tu tabur je atas butter prawn yg dah siap masak. Barulah x resap. Cara ni yg pernah saya buat lorh. Mungkin ada cara lain kot. agagaga...

July 27, 2012 at 5:14 PM

sm la kita kak... g param mls, msk pon mls..share la resepi kak butter prawn tu

July 27, 2012 at 6:02 PM

salam.

udang tu terliur . tapi sedang mengidam udang galah sekarang...nak cari buffet ramadhan lah..hehe

July 27, 2012 at 6:18 PM

Sedapnya tomyam cik betty...terliur kita hik hik hik..

July 27, 2012 at 6:29 PM

haha mmg terbaik la...

Ikan pari tu tak bleh blah.. baru je nk rasa kagum jap rupa2nye beli hehe

July 27, 2012 at 7:18 PM

tahniah sebab berjaya buat butter prawn sbb ratu sndiri pun tak pernah buat.tak pandai.ehehe.nampak sedap...

July 27, 2012 at 7:28 PM

Salam. Pergh pandai jugak Rina masak. Butter prawn tu nak resepinya, boleh?? Ada pengeras tak? Hehe

Esok nk balik kg.. Nak ikut tak? Nur baca entri sambil tergelak sorang2.. Lama tak dengar perkataan "jerangkung dalam almari".. Lawak2.. :D

July 27, 2012 at 8:37 PM

Sedapnyaaaa :D

July 28, 2012 at 12:46 AM

hihihi nampak sedapppppp dan lazat gtu k.rina..

tambah lagi ikan bakar daun pisang..menjilat jari tak?:p

salam ramadhan hari ke 8 :)

July 28, 2012 at 1:27 AM

As salam Rina,

Amboi... mmg dah ala2 masterchef gitu! ahaks! Saya sbg juri memberi 100% markah dgn hidangan comel awak ini...hehehe ;))

Eh, tak suka butter prawn kering jala2 ke? Ala kita suka sgt & byk kali try buat xjadi...huhuhuu

July 28, 2012 at 2:26 AM

eh leh la kita datang bokak pose ni..haa sedap2 !

July 28, 2012 at 6:16 AM

teringin nak rasa ja...x teringin nak masak..hikhik...akak, akak.,...nseb jauh umahnya...kalo x saya p serang

July 28, 2012 at 6:38 AM

akak suka makan tomyam.. tengok menggoda..

akak belum pernah masak tomyam di bulan puasa ni...

July 28, 2012 at 8:26 AM

sedapnye... tgk tomyam tu takleh tahan...harus dapatkan malam ni..hehehehe

July 28, 2012 at 11:16 AM

ermmmm....zrupppp!

July 28, 2012 at 11:31 AM

sedap semuanye..
salam perkenalan kak ^^ slmt berpuasa..

July 29, 2012 at 12:19 PM

Salam Ramadhan..
Butter prawn tu yg sedap..juicy, yg bersarang tu memang kering..

July 30, 2012 at 2:09 AM

Bila jd bini kena kreatif la kan bila kt dapur.kena derhaka kt resepi skit sbb nk jd kn lauk dr bahan2 yg ada kt dapur.

July 30, 2012 at 6:23 AM

buat tomyam x pakai perencah ek?? terer ahh....

terliur tgk butter prawn tu....sila tayang resepi...sy nak try...agagaga...:)

July 30, 2012 at 12:06 PM

seb baik kite tak pose arini. hehehe

pari bakar tu feveret okey.
tapi kadang2 sambal spoil jek.
butter prawn tu ari tu buat sekali tak jadik sangat. sebab lebih minyak. pasti nak try lagi sekali.


akak, kite nak bagi kad raya ni.
nak alamat tau.

hantar kat email. hehe. nak bagi kat komen boleh jugak. hehehe

syazwanajamal@hotmail.com

okbai :P

July 30, 2012 at 12:08 PM

Salam...lama tak singgah sini...tengahari pulak tu...terliur la pulak....

August 1, 2012 at 1:19 AM

fuh..sungguh menyelerakan ..lagi2..tomyam

August 2, 2012 at 9:05 PM

oh prawn...my fav ever !! :D

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal