HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, July 23, 2012

jurnal puasa batrisyia.






Batrisyia tu risya.
My dotter.
Nak citer pasal dia lah ni.
Nanti dah beso bolehla dia baca balik kisah dia belajar puasa.
Mama nak simpan sume dalam kepala kemudian baru citer kat risya takut mama lupa.
Maklumla otak mama ni ada macam-macam benda nak ingat.
Dah berkarat pulak tu.
Padahal otak manusia ni bukan guna sampai 100 persen pon hahah.
Otak mama lah yang mama maksudkan hahah.
Mama pon pelik nape Albert Einstein lagi bijak dari mama.
Sedangkan otak dia lagi kecik dari mama.
Mana mama tau otak dia kecik.
Baru jap tadik mama google hahah.


Cukuplah citer pasal otak.
Takda kene-mengena dengan citer seterusnya pon.
Kalau otak-otak relevan la jugak.
Bulan puasa dengan makanan kan sinonim hahah.


Hari pertama macam yang diciterkan kat >>sini risya cuma makan roti sekeping dengan minum susu.
Aku dah agak dah dia tak boleh tahan.
Kul 9 pagi dia dah merengek-rengek nak makan.
Aku suh dia tahan sampai kul 12.
Dia diam.
Tapi tiap satu jam dia datang merengek kat telinga aku nak makan.
Bila suh tahan last-last dia nangis.
Pastu tertido.


Dah pukul 2 camtu, kitaorang siap-siap nak keluar pi angsana cari baju raya untuk budak-budak ni (baju jalan).
Risya merajuk sebab tak bagi makan. Pastu buat degil tak nak bersiap.
Janji dengan dia nanti keluar bagi makan mekdi.
Baru dia nak siap tapi moncong panjang sedepa boleh buat sangkut baju.
Dah siap nangis lagi.
Tak tahan lapa kata dia.
Last-last berbuka la dia pukul 2.30 tu.
Makan roti 2 keping.


Tapi pastu dia takda makan-makan dah.
Minum air kotak je. Dah waktu berbuka betul-betul baru dia makan lagi.
Saja praktiskan dia tahan lapa.


Hari kedua ok sikit.
Sebab serik jadi dia sahur makan nasik.
Tula risya ni kalau mama cakap pasal sebab dan akibat dia buat dekk je. Wah mempraktikkan konsep penaakulan mantik di situ.
Sendiri dah rasa kalau sahur makan sikit mengakibatkan kebuluran barulah dia nak makan nasik.
Tapi pastu tahan sampai kul 4 jer.
Sebabnya dia tak tahan haus.


Pasalnya hari kedua pon kitaorang pi shopping jugak.
Dari jusco tebrau membawak ke metrojaya.
Memang penat dan menghauskan tekak.
Susah cari baju budak yang cantik dekat JB nih.
Ni pon baju risya tak dapat lagi sepasang.


Aku bagila dia minum.
Air bekal adik dia.
Tu pon seteguk dua jer.
Pastu puasa balik. Boleh plak macam gitu.
Apa-apala nakk oiii.

sahur nasik telor kicap, i-food dan i-kids.


PROMO GREEN FIT PERCUMA : KLIK HERE.



35 comments

July 23, 2012 at 10:39 AM

sdap yer tgk die mkn ..

July 23, 2012 at 10:42 AM

alaaahaiii...kesian lak dkna baca..tapi bagus gak akak ajar dia dari kecik..nanti dah biasa pergi sekolah pon berpuasa :)

July 23, 2012 at 10:46 AM

takpe, nanti dapat RM1 satu hari pose. 1/2 hari dapat 50sen. haha.

July 23, 2012 at 10:54 AM

nanti risha dah besar, mesti dia puji mama dia sebab rajin buat diari untuk risya. :D

July 23, 2012 at 10:55 AM

tp tahun ni puasa panas kan.tekak pun kering je.RS yg tua bangka ni pun rasa kelat semacam je anak tekak.biasanya puasa pertama ok je cool.ni puasa pertama dah keruk2 leher dah haus.apa lg budak2 kan.ehehe.RS pun tak bli baju budak2 ni.baju melayu je dah settle.baju jalan lain ngan kasut jalan satu hape pun tak bli lg.

July 23, 2012 at 10:55 AM

puasa yok yok pun oke kak.. sy dl pn camni juga.. kecik lagikan.. tp memang elok akak ajar time kecik2 ni..

July 23, 2012 at 11:00 AM

hehe..takpe, slow2.nanti makin lame, dia da boleh tahan. Takleh nk pakse dia puasa penuh terus.pengsan plak kang.

July 23, 2012 at 11:06 AM

xpelah diapun masih kecik lagi, perlahan2lah kan!

July 23, 2012 at 11:22 AM

Alhamdulillah..my yaya dah boleh berpuasa penuh,dah ajar since umur dia 6 tahun lagi..now dah umur 8 tahun..dah x jadi masalah...cuma liat nak bgun sahur..

July 23, 2012 at 11:22 AM

take a easy Mama risya erk.. slowly..lelama dia biasa la tuh..isnyaAllah..nti dia blh posenya..

July 23, 2012 at 11:30 AM

tak pe .. belajar pelan2 ye.

July 23, 2012 at 11:42 AM

Kakak tak sampai hatilah Rina bila anak merengek nak makan. Anak kakak dulu 6-7 tahun pun banyak puasa yg rongak-rongak. Kakak bagi je dia nak makan tak ada tahan-tahan bahkan siap panaskan/masak apa yg patut. Jgn takut masuk umur 8 tahun biasanya dia ada kemahuan sendiri utk berpuasa..

July 23, 2012 at 11:48 AM

jadi genius kadang2 buleh buat hidup jadik miserable je. tul tak? eheheh.

haiii risya! eh jap, kite gi angsana tau sabtu lepas!!!

July 23, 2012 at 11:54 AM

jangan bawak risya shopping!! org dewasa pun letih lapar haus tau gegeh berjalan shopping time puasa..~ekekeke

July 23, 2012 at 11:55 AM

@gadisBunga™

pttla sy cam terasa-rasa kehadiran GB kat angsana..tp sayangnya takda jodoh nk jumpa hehe

July 23, 2012 at 11:59 AM

gud gurl...
xpe sis..slow² ye..
comel je sahur telur kicap..nk jugak la lps ni

July 23, 2012 at 12:00 PM

@Daddy Ziyyad

kalau x bawak cane lak nk ukur saiz baju dia hehe

July 23, 2012 at 12:01 PM

@Kakzakie


sy saje tegas sikit dgn dia spy dia kuat semangat..sbb risya ni manja sikit orgnya..

July 23, 2012 at 12:18 PM

SAMA LA CAM KITA KECIK2 DULU PAYAH NAK PUASA ...HHEEE... CHAIYOK RISYA....

SALAM RAMADHAN YEA...

July 23, 2012 at 12:40 PM

huhuhu teringat zaman kecik kecik dulu...

July 23, 2012 at 1:07 PM

go batrisya go !
hehehe

amboi penakulan mantik gitu. haha

July 23, 2012 at 2:02 PM

Biasa ler tu...budak2 baru nak balajar puasa. Kite dudulo pon kurang lebih jugak kan..

July 23, 2012 at 2:14 PM

at least risya mau jg puasa kak drpd yg jenis x nk puasa langsung..x pe..berakit2 ke hulu hehehe

July 23, 2012 at 3:34 PM

hihihi kesian risya...tak mengapalah risya...puasa jugak walaupun tak penuh..

July 23, 2012 at 3:54 PM

okla tu..ada improvement...kita tgk plak hari ni kul berapa dia leh bertahan :)

July 23, 2012 at 4:09 PM

tak per.. trained dia plan2.. dah besar sikit nanti dia akan pose penuh..selalunya perempuan nie kuat semangat sikit bab pose nie.. :)

July 23, 2012 at 4:29 PM

didik pelan2 ..InsyaAllah pose pnuh la die akak ^^

July 23, 2012 at 4:36 PM

tak puasa risya...hehehehe..anak ema pun nangis masa hari pertama...sehinggalah dia tertidur..alih-2 jam 3 ptg dia bangun badan rasa segar..Alhamdulillah bertahan sehingga hari ni

July 23, 2012 at 4:41 PM

seronok baca gelagat budak2 baru nak belajar puasa ni..hehe..

go Risya..go Risya... ;)

July 23, 2012 at 6:07 PM

hehehe nnti lama-lama boleh la tu puasa penuh sehari!

chaiyok Risya~!:D

July 23, 2012 at 9:08 PM

permulaan biasalah tu..insyallah.. lama2 dia akn lbh bertahan..

July 23, 2012 at 11:54 PM

hehe.kira tabah jgak anak akak ni..ada lagi hari puasa ni.harap2 dapat la dia ada puasa penuh ^^

July 24, 2012 at 11:31 AM

budak2 kan kak..hehehee

xpe2...belajar mula2 ni kan...:)

July 24, 2012 at 3:26 PM

ala siannya dia. mula2 mmg mcm tu. adik saya pun tak tahan dan nangis2 kata nak buka puasa sbb dia kata rasa mcm nak mati dah.hehe. comel.

http://nameeroslan.blogspot.com/

July 24, 2012 at 11:40 PM

igtkan gurl umo 7taun bley tahan lapar,rupanya tidak juga.hehe..sy dulu 7taun dh puasa penuh tau.haha..

apa pun good job juga tu kan risya.budak2 besar dia tak bley dipaksa sgt.yg pntg kita didik utk berpuasa.pelan2 nti Insyaallah boleh

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal