HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Thursday, October 6, 2011

Kejadian Yang Tidak Diingini; Sebuah Kisah Picisan



Assalamualaikum.


Takda letrik susah. Takda air lagi susah. Sebab dah terbiasa tak hidup susah.


Ini sebuah kisah picisan bahana wah bahana kau ~ macamla teruk sangat kan terputusnya bekalan letrik kepada seorang permaisuri rumah berjaya.


tak dapat berblog dengan jayanya. 

Semalam kan tup-tup tepat saja mengepost entri terus laptop tua saya ini termati. dahla tua tenat pulak tu tunggu masa je nak meninggal. Gara-gara bekalan eletrik di kejiranan saya ini diputuskan. Entah apa yang TNB nak buat saya kurang pasti. Dah namanya pon laptop tua, bateri kena plug-in sentiasa. Mati letrik dia pon matilah sama. Dan saya mati kutu sebab tak dapat meninggalkan komen bernas kat 'rumah' kawan-kawan.


Tu pasal saya lambat jengah kamu semua semalam.


tak dapat menguruskan rumah tangga dengan jayanya.

Dan lagi, kain baju yang melimpah-ruah tak sempat dibasuh. yang herannya tiap hari basuh kain tapi masih melimpah ruah jugak. Mesti nak pakai mesin basuhlah. Jangan suruh saya cuci dengan tangan. Saya tak sanggup. Baju incik papa semua saiz XXL. Saya tangan saiz XXS. Keh keh keh.


Nasiblah semalam incik papa belikan saya makanan untuk lunch. Mula-mula saya dah terbayang-bayang kena masak nasik atas dapur, bakar ikan dalam kuali dan tumbuk sambal pakai lesung. aduss. eh. nak cakap saya malas lah tu kan? Sebenarnya semalam saya bersihkan rumah habis-habisan tenagalah! tu yang tak larat nak buat keje masak-masak tu (alasan..ahaks).


tak dapat menikmati air mandi hangat lagi menyegarkan.


Dan lagi, anak kecik saya dah terbiasa cebok pakai air pancuran yang suam-suam hangat menyegarkan. Sebab tiada letrik saya belasah cebok dia pakai air sejuk. Mengamuk-ngamuk dia kat toilet. Dahlah dia 'buat kerja' sampai 3 kali semalam. Keh keh keh. Nasiblah kau nak. Biasakan diri hidup susah ya. Tapi air tu memang sejuk. Saya sendiri mandi pon terlompat-lompat sebab sejuk sangat. Macam air perigi.


Oh ya. Saya pernah mandi air perigi di tengah hutan masa kanak-kanak dulu. Mungkin ada kera, ungka, belalang tak pon rimau tengah ngendap masa tu. Betul ni. Tak tipu.


tak dapat menonton tv dengan jayanya.

Dan lagi, bekalan letrik terputus sangat lama. Sampai 4.30 petang baru terhegeh-hegeh nak hidup. Sangat bertepatan dengan waktu tamatnya drama korea Jewel in the Palace yang saya nak tengok sangat tu. Macam haram kan?



pinjam google


nota-noti:
Pagi ni saya takda. Sedang berjcard day di Jusco Bukit Indah!

44 comments

October 6, 2011 at 8:37 AM

haha...ri ni shopping sakan yerk...hehe.

October 6, 2011 at 8:39 AM

hihihi...cik rose pun pernah alami benda cam gitu....memang boringkan!!!!....Tapikan cik betty...bila akhir zaman nanti...elektrik gan air semua tak ada tau...lagi2 ict teknolagi sekarang semua tak ada...kembali ke asal macam dulu2 ...berperang pun pakai pedang gan kuda....ada baca tak??...

October 6, 2011 at 8:43 AM

patutla semalam lambat komen~keh keh~~ni da ada letrik belum? bajyu mesti tak gosok ni~keh keh~

October 6, 2011 at 8:44 AM

Peh! Pepagi dah shopping! Nie yg nak iri hati nie!

October 6, 2011 at 8:51 AM

saya pun pernah mandi perigi tapi masa remaja dan berbooooo... oops

October 6, 2011 at 9:00 AM

syok bershopping

October 6, 2011 at 9:08 AM

wah awal menyopping tu...ada sapa tlg angkat brg tk? hehe

gmbar esok akan menjd saksi saya gumuks..haha

October 6, 2011 at 9:11 AM

haáhla arini jcard kat bukit indah tapiiiiiiiiiiiiii ngah kayap ni...byk mengalir kuo masa cik kitol blk aritu.skang masa utk insaf.ehehehe...

October 6, 2011 at 9:13 AM

hehehe. bukan selalu dapat merasa susah kan kak. ;)


psst, kite o jj bukit indah petang. hehehe :p

October 6, 2011 at 9:22 AM

sekali layan susah pula yer rina.. he..he.. tp kalu hari2 mmg muak juga..

October 6, 2011 at 9:32 AM

tu la kadang2 laju je masa ni berjalan xsempat nak kejar balik..klu makin lama makin ketinggalan kite..so skrg klu nk wat ape2 kene dgn pantas dan cepat...

October 6, 2011 at 9:59 AM

huhu.. memang begitulah kita.. dah terbiasa.. bila sesekali takde rasa susah.. haritu kat umah letrik trip.. ntah pasal apa, tercampak jagung kat tangan baby.. terkejut.. hehehe..

October 6, 2011 at 10:03 AM

owh..kesian rina...sabar sangat klo elektrik terputus...sume benda rase kosong je..rase nak keluar je dari rumah..p jalan2 makan angin hehe

October 6, 2011 at 10:05 AM

kak,jat ni lglah,ngulor ni kak.curi2 men tenet.kat rumah da 2 hari xde tenet.streamyx buat hal.skitlah hati.

October 6, 2011 at 10:09 AM

siksanya karen tk ada

October 6, 2011 at 10:11 AM

semoga bershopping dgn jayanya..

October 6, 2011 at 10:54 AM

xde letrik time siang xpe sb xde kat umah...hehe
sy baru ber jcard smlm..habis melayang 5rat...huhu...

October 6, 2011 at 11:42 AM

Tak pernah letrik takde selama tu paling lama pun setengah jam agaknya, kalau air takde sampai setengah hari tu pernah la. Bila letrik takde panas yg tak tahan penat tangan nak kipas secara manual. tapi tu ar bila dah terbiasa senang bila terkena susah baru la kita terkenang2 heee...

October 6, 2011 at 11:54 AM

area sha kerap putus air...letrik pun kerap gak...sebab tu selalu simpan bekalan air...but bekalan letrik mana bleh simpan ye dak...tapi bagi sha if takde letrik pun bleh hidup lagi tapi if takde air mmg jadi pelarian la...terpaksa menagih simpati sedara mara utk tumpang air

October 6, 2011 at 12:07 PM

omak ai mentang2 lah byk yg tak berjaya semalam...ari ni balas dendam dgn pi shopping ya....syoknyaa...

October 6, 2011 at 12:12 PM

nasib baik kat jusco ada letrik. hahahaha

Alhamdulillah.. selama aku duk S'ngor ni x penah lg terputus bekalan air.. letrik tu penah 2x tp skejap dlm 5min je..

Dulu aku g Jusco Bukit Indah utk mkn cheezy hotdog kott..(x ingt nama dia) kt Auntie Anne's.. ntah mcm sedap je klu yg kt situ

October 6, 2011 at 12:59 PM

mcm tulah siksanya masa kedah banjir last year..3hari xde karan n air..terkepung dek air..nak p amna pun tak leh..

October 6, 2011 at 1:04 PM

heheh..dugaan sungguh
pada chii la kan.letrik xde..masih leh idup lg..jangan air yang xde..memang payah woo.

October 6, 2011 at 1:18 PM

bila x de..baru kita terasa kan..semuanya penting..tapi, air paling penting sekali dan x boleh tidak..huhu..

October 6, 2011 at 1:25 PM

biar tak ada elektrik dari tak ada air... hoho...

eh... ada sale jusco card ke? horeyyyyy...

October 6, 2011 at 1:34 PM

letrik takde blh tahan lagi.. air takde.. huhuhu. mau nangis beb!

October 6, 2011 at 2:17 PM

ala ciannya, tempat cik ina eon jaya jusco bukit tinggi, dekat dekat je ngan bukit indah ye

October 6, 2011 at 2:24 PM

Kt sini ... paling lama x dak letrik lebnih kurang sejam ja..tak la pernah lama2 ...

Shopping tu penyubat tension... hahaha...

October 6, 2011 at 2:54 PM

SLM KENAL..^_^awak ade follow sy tp sy x tau mcm mana bole terdelete..:( mgkn sbb sy tkr template kowtt..maaf yaa..

October 6, 2011 at 2:59 PM

kalau letrik takde biasa buat bulatan hadap lilin dgn adik badik.sonok!teeheeee~

October 6, 2011 at 3:18 PM

staf sya smpai bercuti sbb nak ke j-kad tu...huhu

sapa yg duk rumah mmg terasa sgt takde letrik tu, kami yg bekerja ni syok je guna letrik at ofis...hehehe

October 6, 2011 at 3:49 PM

oh biaso cebok guna air suam2 eh..terkejut la punngungnye eh kene siram air sejuk...haha

* mifz xde dlm gmbr WW smlm sebab itu gambar mula2 honeymoon dulu...hehe

October 6, 2011 at 5:22 PM

wah..byk tggjwb akak. nak cuci baju, nk jaga anak, nk masak, nk tgk blog.. :D hehe. susahnya . kalau sy 24 jam depan blog je. pagi kemas umah, pastu depan laptoppp je :D

October 6, 2011 at 5:26 PM

zaman sekarang nih...

takde letrik susah
takde air pun susah

bukan ada perigi ..
bukan ada lampu pelita cam dulu2 :)

October 6, 2011 at 6:28 PM

ok lg takde letrik,takde air tak boleh hidup.haha tp betullh dah terbiasa hidup senang, takde letrik pun terasa bahana.kehkeh..sakan kamu berjcard!

October 6, 2011 at 9:07 PM

KIHKIH.KESIANNYA KAK RINA.TENGAH SEMANGAT MENULIS TADE ELEKTRIK YE XD

October 6, 2011 at 9:35 PM

haha..tul la...

bila xde elektrik..payah gak...

tp kalau nak bandingkan air dgn elektrik...biarlah xde elektrik dr xde air..serba serbi payah..:)

October 6, 2011 at 10:08 PM

mmg susah kalau takde api and air..aduss,,seksa hidup.. seksa hidup bertambah kalau takde tenet.. hahaha

October 7, 2011 at 3:04 PM

haha..dugaan kak..tp mmg kalau xda air sudah gila. bila badan rasa melekit, mula la...urghh

October 8, 2011 at 12:05 AM

hahahaha yg ni ayat kelakar.. baju xxl tangan kak rina xxs...

sabr je la.. susah beno hidup kalau tak de api..

October 8, 2011 at 7:27 AM

Xde letrik ok lagik.
Kalo xde air, melengas jek rasa seharian...padahal kalau bekalan air ade takdela rajin sgt mandi. Hehe

October 8, 2011 at 10:42 PM

semua kerja jadi terbengkalai klo tidak ada listrik..:((

selamat blogging kembali ya..hehe.

October 14, 2011 at 7:33 PM

da nama org pompuan kn...shopping la pe lg..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal