HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, January 4, 2012

pesanan-pesanan dan pesanan seorang ibu





Selamat bersekolah untuk semua pelajar seluruh Malaysia :).


Harini hari pertama risya sekolah yang betul-betul. Pagi-pagi telinga dia dah asyik disumbat dengan macam-macam pesanan. Sebenarnya dari haritu dah asyik berpesan-pesan.


Biasalah dah jadik emak. Kalau dulu pendiam macam dalam mulut ada emas bila dah jadik emak otomatik mulut macam selalu makan bontot ayam padahal tak makan pon. Asyik pot pet tak kira masa. Tido je baru tak pot pet. 


  • nanti kalau papa ambik lambat jangan keluar dari pagar sekolah tau, duduk kat dalam sampai papa datang
  • nanti jangan makan dalam kelas tau, kena denda
  • kalau nak pegi toilet, cakap cikgu tau
  • kat toilet jangan bukak kain dengan suar kecik kat luar pulak tau (ni biasa dia buat kat rumah) *ajar sekali cara nak kencing dan buang air besar tanpa membasahkan baju*
  • waktu PJ kena salin baju sendiri tau (kat rumah manja tak nak bukak baju sendiri) *ajar cara bukak baju dan terbalikkan baju
  • bila waktu rehat mesti makan tau (ni paling risau) *dah siap bawakkan bekal*
  • kalau lapar lagi guna duit beli makanan kat kantin tapi jangan beli jajan tau dan jangan habiskan duit
  • kalau kawan pau duit jangan bagi tau
  • kalau kawan sakit minta tolong kena tolong tau
  • jumpa cikgu bagi salam tau
......bla bla bla and the list goes on


dan tak lupa papanya pon kena dipesan


  • pukul 7 mesti dah hantar risya tau, tak boleh lambat
  • jangan ambik risya lambat tau, bahaya
  • harini kena jumpa cikgu kelas dia tau hantar borang



Sikit je tak boleh pesan banyak-banyak nanti papa lupa :P.


Kemusykilan untuk harini:

berapa RM yang sepatutnya dibawak oleh budak darjah 1 pegi sekolah?

40 comments

January 4, 2012 at 8:36 AM

fuh. banyak betul pesan. kene tulis dalam kertas taruk dalam poket nih! hahaha!!!

January 4, 2012 at 8:38 AM

@gadisBunga


kikiki

January 4, 2012 at 8:51 AM

Rina - kalau sebelum anak2 gi sekolah.. kalau blh pesan2 je tau.. jangan dileterkan.. sebab nanti hilang tmpuan dalam kelas.. dulu rine selalu jugak berleter2...then husband pesan jangan buat dah.. hahaha.. so kalau nak marah ke nak bising2 ke.. balik sek nanti.. tp anak rina darjah 1.. risaula kan??

psl duit belanja sek.. bagi 3hengget cukup kot

January 4, 2012 at 9:01 AM

Perkara biasa bagi seorang ibu - pesa, pesan dan pesan.

Anak kakcik yang bongsu naik Tahun 5, abngnya naik Tingkatan 3. Tahun ini kakcik naikkan duit belanja diaorang sebanyak RM1 seorang. Maknanya, Adik dapat RM4, Bangcik dapat RM6. Banyakke? Kakcik rasa macam memadai sebab sekarang semuanya mahal. Lagipun nanti tengahari diaorang balik rumah, kena tunggu petang baru boleh makan.

Itupun kakcik siap pesan - 'kat sekolah beli makanan yang mengenyangkan...bla...bla...bla...
Mak dulu, paling banyak belanja, RM1 je sehari.'

Nanti anak2 tanya balik 'tahun bila tu mak?'...hehehe...

Anonymous
January 4, 2012 at 9:03 AM

faizura ni:

banyaknye mama dia punya "tau"..
heheheh.

January 4, 2012 at 9:13 AM

hehehe
anum rasa2 dalam rm2 cukup kot

January 4, 2012 at 9:16 AM

@Chekgu Azrine


pesan rine..bukan leter..kalau leter lain haha..kalau leter menanah telinag dia

January 4, 2012 at 9:16 AM

Cik rose tak tahu hihihi...

January 4, 2012 at 9:17 AM

@kakcik


uii banyak gak ek nk kena bagi..sy dulu darjah 1 bawak 60 sen je..thn 1986 haha

January 4, 2012 at 9:28 AM

serius..mmg byk pesanan kan..kita ni sbg mama..risau2 je kejenya..ngan papanya sekali kena pesan..dee bagi RM3 sbb mimi tak bwk bekal..bwk bekal air je..lgpun petang dia sekolah agama..so, 3 hengget tu utk sehari..kalau dia pandai jimat..dia mmg boleh simpan singgit masuk tabung..hehehe..

January 4, 2012 at 9:30 AM

comelnya risya dah sekolah.
hehehe

dulu zaman saya bawak sehinggit je cukop
tak tau lah budak2 zaman sekarang ni.
hehehe

January 4, 2012 at 9:30 AM

@Dee


cukup ke dee rm3 kalau smpi sekolah agama? risya sbb dia balik dulu mkn kt rumah baru gi sekolah agama..


td sy tny hubby survey x harga mknn kt kantin..boleh thn mahal jugak..

January 4, 2012 at 9:38 AM

tu dia byknya pesanan,klu sy mmg tak masuk kepala otak.kiki..

risya boleh punya..igt ye setiap pesan mama..

saya pun nak tanya soalan yang sama, berapa ekk patut beri?sy pun risau gak dengan Aiman, walaupun lg dua tahun dia darjah satu.hehe..

January 4, 2012 at 9:40 AM

slmt ke sekolah risya..

p/s bdk2 skrg sm x mcm kite..rm0.30 pon da kira byk

January 4, 2012 at 9:50 AM

Mmg risaukan bile anak nak pergi sekolah.... Saya pun xpasti berapa banyak kena bagi duit poketnye... kena tgk harga makanan kat kantin dulu kot...heheee

January 4, 2012 at 10:29 AM

time rina sekolah dulu , ada dapat banyak pesanan dari ibu tak?. suami cik ina bagi cik ina tension, dari malam tadi dia ngomel sorang , dia risau sekiranya firdaus nak buang air besar. dah tak larat nak layan. Rina adakah kita ni terlebih excited anak kita masuk sekolah : )

January 4, 2012 at 10:32 AM

tak tahu pula tu..sebab anak baru tadika....pastu kat sekolah disediakan makan...cuma bawa air sendiri jer..

balas komen : kat kawasan taman ema tu, ada tiga jenis tadika..tadika perpaduan, kemas dan Islam.. memang betul tadika perpaduan dan kemas untuk orang yang bergaji rendah tapi kebanyakkan cikgu terima juga...kalau tidak cikgu mengajar sorang-sorang..hehehe..yuran daftar RM 150 dan bulanan RM 10 saja...

January 4, 2012 at 10:33 AM

@Cik Ina Do Do Cheng


sy x ingat apa pesan emak..tp sy ingat apa pesan abah..ms tu abah yg hantar..

January 4, 2012 at 10:37 AM

@MamaEma


hehe..maknanya semua parents kayo lah kat situ kan

January 4, 2012 at 10:50 AM

tadi aku bagi akif 3 hengget jer.. sok aku nak bg 2 hengget jer kot.. dah surver makan kat kantin tadi.. okler... aku pon tak bebel panjang.. bgtau rehat dengan balik sekali dengan kak aisyah.. (anak akak taska yang dah darjah 4) semoga Allah permudahkan semuanya untuk anak-anak kita...:)

January 4, 2012 at 11:00 AM

ooo papa yg hantar anak skolah....
kitorg dah siap2 bincang dah sape yg kena hantar anak sekolah...padahal anak lambat lagi skolah...kekeke...

sy pun xtahu berapa RM....tp sy rasa x yah byk2 sgt kot sb baru darjah 1...nanti kang darjah 2 dia mintak naik duit belanja...kekeke...(pengalaamn sendiri)

January 4, 2012 at 11:06 AM

mak aih..byknya pesanan, boleh ingt ke dia..
bab duit tu susah nak ckp..RM2 pun tak tentu cukup ke tak.kalua skolah kampung lainla

January 4, 2012 at 11:17 AM

pesanan itu pentingkan? takut ape2 jadi kat anak2..

January 4, 2012 at 12:18 PM

Risya pandai berbelanja tak..? :)

adik saya..dari darjah satu sampai sekarang drjh 4...duti belanja sekolah pagi RM1 ,sebab bawa bekal.

sekolah petang 50 sen..sebab dah makan tengah hari kt rumah... :)

January 4, 2012 at 2:40 PM

Sekarang baru faham kenapa dulu mak suka buat 1001 pesanan sebelum ke sekolah, kan? hahahaha..

Entahla, saya rasa budak darjah satu bawak RM2 cukup kot...saya lagi suka dibawa kan bekal..makanannnya lebih berkhasiat, bersih, air tangan ibu.

January 4, 2012 at 2:59 PM

@Daddy Ziyyad


bekal mmg dah bawak..just duit utk makanan tambahan :)

January 4, 2012 at 3:11 PM

wah kak.. banyak no pesanan tu.. teringat zaman saya bersekolah. begitu jugela ibu saya selalu pesn.. kalau x berjela panjangnye bukan ibu namanye.. hehehe..

January 4, 2012 at 3:49 PM

hahahha...
klu leh bwk hp mesti risya dpt sms dlm kelas kan smbung pesanan tu...hehehe

tpi tu lah tanda ibu penyayang kan...

January 4, 2012 at 4:20 PM

a very good reminder to risya and so with papanya...:) happy schooling risya...

January 4, 2012 at 5:17 PM

P/S: hehe, itu bukan arisha, but she's my little sister...tapi kami seiras kan? :) happy wednesday sis!

January 4, 2012 at 5:20 PM

boleh ingat ke tu semuo pantang larang tuh..hehe

January 4, 2012 at 5:42 PM

@Rtp Farra Arisha


ah..dh agak itu adik kamu..dia comel sangat!

January 4, 2012 at 6:19 PM

Bagus Rina, pesan memesan tu memang penting. My opinion, elok Rina ambil no telefon guru kelas, just in case ada kes kecemasan. Kalau murid darjah 1 rasanya tak perlu bekalkan wang yang terlalu banyak. Kalau sempat, bawa bekal dari rumah.

January 4, 2012 at 8:19 PM

bgus kak,siap pesan jgn bg kena pau.hihi

January 4, 2012 at 9:01 PM

alalala, comelnya. mesti akak sgt risau kan sbb tu akak pesan banyak2 kan. hehe. takpela, lama2 nnti akak tak pesan dia ingat dah. :) mula2 je. em salu kalau darjah 1, maksy bg rm1 je. tp bg bekal kt sy. hehe

January 4, 2012 at 9:41 PM

banyaknya pesan...

January 4, 2012 at 9:55 PM

hmm kalau saya jd risya nmpaknya kena catit..haa takut lupa..keh..keh

rasa2 rm 2 atau seringgit cukup kot,bg byk nanti byk yg habis pula...
jgn lupa ajar menabung sekali..mesti ada balance duit...

lawa la ada soalan ada pensel mcm2 blog cikgu-cikgi...

January 4, 2012 at 11:49 PM

no 4 tu ayu pun dok ajar umai juga.. walau dia masih 4 tahun lebih..
bila bersekolah. dia kena tau cara buang air mcm orang dewasa..

rina...
kalau 50sen dapat makanan tak?

January 5, 2012 at 12:17 AM

mamanya risau sgt...heee..biasala 1st time kan..:)

akk da bg bekal kan?xyah byk2 la kak..takut duit dia hilang ni..rm2 ok kot..air pon msti bw bekal kan?huu..tp akk nk bg lebih pon ok..dl ira dpt rm2 je sehari..huu..smpai petang..:)

anak2 sekarang mewah!heee..jeles2..heee

January 5, 2012 at 9:02 AM

alhamdulillah..pesanan yang sangat baik..teruskan..

manusia mmg selalu perlu diingatkan takut terleka terutama pada anak kecil

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal