HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Saturday, May 21, 2011

Nikmat Paling Nikmat Di Pagi Sabtu

Assalamualaikum..

Pagi Sabtu semangat berkobar-kobar lain macam.



Ini adalah hidangan yang hanya dimasak pada hari istimewa saja. Iaitu hari tetiba menjadi rajin. 

Aku nak kata sambal tumis tu sedap tahu. Bukan setakat sedap tapi SANGAT SEDAP. Muntah sekarang. Kahkahkah. Tapi ini hakikat yang tak boleh dinafikan sesuka hatilah. Bukan setakat diri sendiri yang memuji. Ex-hausmate aku puji. Suami orang puji. Erkk. Suami kawan akulah. Suami sendiri? Tak cakap apa-apa. Tapi kalau aku cakap nak buat nasik lemak dia mesti bersorak-sorak. Hahaha.

Aku bukan pandai masak sangat. Tapi kalau buat sambal tumis neh aku memang terror setengah mati. Haha. Setengah mati tahu nak buat sambal tumis. Bersin sepanjang mengerjakan cili sudah suku mati. Membersihkan bijik cili suku mati lagi.

Cara orang buat sambal tumis mungkin lain-lainlah. Neh cara yang diperturun oleh mak aku:

Mula-mula rebus cili kering yang dah dipotong. Taruk sikit minyak masak supaya senang membuang bijinya kelak. Senanglah kerja neh. Ini namanya bersenang-senang dahulu bersusah-susah kemudian.

Cili dah lembut mari membersih bijinya secara bermati-matian. Aku cukup menyampah part susah neh. 

Blend cili bersama beberapa biji bawang merah. Kemudian tumis blender. Hep. Tumis bahan dalam blender.

Sambil mentumis, KICAP dilupa jangan. GULA juga dilupa jangan.

Dah garing tu taruklah udang ka sotong ka ikan bilis ka telor ka kakaka. Kemudian ASAM JAWA dan garam juga dilupa jangan.

Siap.

Ceh. Tak yah ajarlah. Yang baca neh masak lagi terror daripada engkau.

Ok. Malu sudah.





40 comments

May 21, 2011 at 11:29 AM

arghh sedapnya..meleleh dah ni..:D

May 21, 2011 at 11:36 AM

hehehe..sedapnye...terasa lapar lak

May 21, 2011 at 11:41 AM

RUPA NASI LEMAK DIA MELETOP BETUL SIAP MELEH LELEH LAGI SAMBAL DIA XD

May 21, 2011 at 11:42 AM

waa nak jugak... tak sabar nak balik kampung minggu depan nih... nak makan macam2... dapat dah tips nak buang biji cili kering dengan mudah dan jayanya.. tq kak.. :D

May 21, 2011 at 12:06 PM

gambar tu betul2 menggoda.esok nk msk nasi lemak jugaklah..hoho

May 21, 2011 at 12:11 PM

woohaaaa...yea pg2 begini memang rajin namanya kalo dah rope itu mknnnyer! hihi~~~

btw,sambal tumis akak n ikan bilis yg rangup serta telur yg kekuningan tu sungguhhhhh menyelarakan....=)

May 21, 2011 at 12:12 PM

buktikan kesedapan itu dgn mem pos sambal udang itu. biar saya rasa...ekekeke

May 21, 2011 at 12:53 PM

wow!
sedap nye....

May 21, 2011 at 1:03 PM

wah..sedapnya...nyum2..poskan la kat kita sikit kak..hehe :p

May 21, 2011 at 1:03 PM

tag cik betty

http://azrinzfamily.blogspot.com/2011/05/contest-im-proud-to-be-mother.html

May 21, 2011 at 1:05 PM

wah sedapnya nasi lemak.hehehe.

May 21, 2011 at 1:36 PM

"akak hari ni pakat makan roti canai beli tapau jer....dah lama tk masak nasik lemak,asyik makan luar jer..betul tu rina,part nk buang biji cili tu sgt susahnya...nk boh cili boh kang tak sedap sambal tu kan.."

May 21, 2011 at 4:00 PM

Baru bercadang esok pagi nak buat nasi lemak.. hari nie tengok rina yg masak dulu....

OO.. kena buh kicap sikit ka.. dalam sambal tumis.. tak pernah buh la.. belacan pun tak letak..

May 21, 2011 at 4:44 PM

saya memang failed kalau bab sambal tumiss nii..

May 21, 2011 at 5:08 PM

Hai! Cik betty...

Kita tak pernah rebus cili kering tau dengan minyak...Nak cubalah nanti...

Emmm Sedapnya Nasi lemak hehehe

May 21, 2011 at 6:42 PM

pasti sedap tu..tgk gmbr pon dah taw..nnati klu rajin blh la prince try ikut cara masak cik betty ni plak..

May 21, 2011 at 7:01 PM

Sedapnya betty, kena sangat ye sambal udang ngan nasi lemak. tu kalau wat breakfast, tenghari tak payah masak lagi.boleh cover mah.

May 21, 2011 at 8:12 PM

Seksanya perut melihat gambar ni. Hahahaha. Besar-besar tu udangnya. Mmmmm... Nyum nyum..

May 21, 2011 at 9:44 PM

wah..
ayu sarapan lempeng oat jer..

sarapan kamu.. sangat2 mabelasss

May 21, 2011 at 11:03 PM

Salam, rina. Wah, memang istimewa hidangan tu. Bentuk nasi pun macam mangkuk, siap berudang lagi. Itu yang tambah selera tu....:D

May 22, 2011 at 12:24 AM

wah.. nasi lemak sambal udang.. sedap tuuuuuuuuu... nasi lemak memang feveret saya kak :)

May 22, 2011 at 12:27 AM

waa...sedapnya..nak rse boleh???hahaha

May 22, 2011 at 1:07 AM

sedapnye..tengok pun dah melior ni huhuhuhu...jap2..dh jam 1pagi ops, lapoooonyeeee...No klo buat ns.lemak ni mmg buat banyak terus..Abang mmg suka makan....

wah wah...caya lah rinaaaaa...tabiiiik hormat!!!!

May 22, 2011 at 1:16 AM

mak ai udang!

May 22, 2011 at 1:45 AM

fuyyo mngancam habis!
t.pyh malu...akak lg t.terror

May 22, 2011 at 1:15 PM

hi cik Rina..

ermm nampak menyelerakan nasi lemak tu..nak kene wat jugak lah ni utk famili sy.. dah lama tk msk kan nasik lemak utk diorng..sian diorng asik makan pankek kuah sardin je takpun spagethi o roti telur bile ari weekend..ngeee :)..

May 22, 2011 at 3:38 PM

ahh..sedappp..leh cuba buat ni..

May 22, 2011 at 6:55 PM

wah sedap nye nmpk....time tgh lapo2 ni tgk lak entry nih makin lapo jd nye...huhu

May 22, 2011 at 9:34 PM

Nikmat Allah memang tak terkata.

May 22, 2011 at 10:07 PM

okeh..sok pg nak mkn nasi lemak arr..ahaha...

chii hari2 tgk nasi lemak..kadang2 amik bau je ..da kenyang :D

May 22, 2011 at 11:50 PM

hahahah rancangan memasak ke ni? yang penting bila tengok mmg nampak sedap hahhaa

May 23, 2011 at 9:56 AM

sambal tumis letak kicap ek? boleh cuba ni.. akak pun suka masak sambal tumis.. sbb anak selalu puji.. jd mmg bersemangat nak masak.. he..he..

May 23, 2011 at 10:41 AM

sambal tue kalau buat sambal kerang lagi sedap kan hehehheee

May 23, 2011 at 11:59 AM

kak hanis: a'ah..tu cara org jawa masak sambal tumis..sambalnya akan jadi lebih merah gelap dan sedap..ms sy duk rumah sewa dulu kitaorg ganti² masak sambal tumis..tp sorang hausmate sy tu ckp sambal tumis sy dia paling suka..ini jela rahsianya..taruk kicap pekat..

May 23, 2011 at 12:00 PM

sahrom: kerang sedap juga..tp sy lagik suka udang atau sotong..:)

May 23, 2011 at 3:07 PM

kak rajinnya buang biji...mina ni mmg pemalas la....


terliur gamaknya ni...haisshh...
nak kena cuba resepi ni...hehehe

May 23, 2011 at 3:37 PM

oo masukkan kicap yer nanti try cara betty pulak

May 24, 2011 at 4:30 PM

bersusah-susah dahulu, bersenang senang kemudian lah kak rina.

wah, lepas ni boleh masak sambal kat rumah sewa :)

May 24, 2011 at 4:56 PM

faeza: akak wat lawak tu..hehe..kan memula senang sbb rebus je tp pastu susah bila part nk buang bijik..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal