HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Friday, January 20, 2012

siakap masak stim : cincang, campak dan baham.






Lepas kejadian kenduri ikan haritu asyik terbayang jer kesedapan ikan masak stim. 
Jadi semalam tetiba tingggg dapat idea nak buat sendirik ikan siakap masak stim.


Gugel-gugel resipi dulu.
Oh senang sangat.
Bolehla masak sambil layan blog kuikuikui. 


Resipi saya ambik kat >>SINI.


Saya tulis semula kat sini.
Takmo salin pon takpa. Hapal je ek.
Esok-esok boleh buat.
Yang dah tere atau takmo buat boleh terus pegi taip komen hihi.


Step 1 : Sediakan bahan dan cincang-cincang mana yang patut.

  • Ikan siakap (cuci dengan tepung gandum/asam jawa)
  • Bawang putih cincang 
  • Cili padi cincang (saya ganti dengan cili besar merah tu sebab risya dengan zikry nak makan juga takut pedas)
  • Halia racik halus-halus
  • Bawang besar racik halus-halus
  • Serai racik halus-halus
  • Daun limau purut
  • Sos ikan (saya takda jadi guna garam jerr)
  • Air limau nipis
  • Sedikit gula
  • 1 sudu teh minyak masak (saya belasah guna minyak jagung sebab nak abiskan stok huhu)
  • Air (untuk yang suka berkuah macam saya)
  • Tomato dan daun sup (saya tambah sendiri untuk tambah seri wajah ikan huhu) 

Step 2 : campak semua dalam periuk

  • Gaul ikan dengan sos ikan/garam.
  • Tabur semua yang telah diracik dan dicincang ke atas ikan.
  • Tabur gula.
  • Siram dengan air limau nipis dan minyak masak (untuk lembutkan ikan).
  • Kukus selama 20 minit.
  • Masukkan daun limau purut.
  • Kukus lagi 10 minit.

Step 3 : sedia untuk membaham.




Makan masa tengah panas.
Nyam-nyam. Dapnyeerr (pinjam ayat cik ina hehe).




nota-noti:
Yay! Yay! Next week cuti sekolah.



45 comments

January 20, 2012 at 9:23 AM

walah, lap air liur, pepagi tayang siakap stim, sedapnya

hehe hari selasa hari tu pun masak siakap stim jugak, ala2 menu diet gitu, tapi baham nasik byk, cmana tu

January 20, 2012 at 9:27 AM

@Tina Othman



haha..xpa-xpa kerah tenaga biar carbo tu terbakar

January 20, 2012 at 10:12 AM

Rina.. nanti nak buatla.. tpi kena cari siakap dulu.. hahaha

January 20, 2012 at 10:18 AM

mkn ramai2 mmg best..kalu mkn sorg2 jgn hrp la..hrp kt kedai je hehehhee

January 20, 2012 at 10:43 AM

Suka sgt..ngan ikan siakap stim nie.. adesss terliur le plak..hehhe :)

January 20, 2012 at 10:43 AM

simple..!!

sy pernh try cari resepi ni...tp kena letak sos tiram bagai..huhu...

boleh try... :)

January 20, 2012 at 10:46 AM

Mak aih, ctknya siakap kukus awak tu! Sy tak bape nak suke ikan stim MASAK SENDIRI! Klu org len msk, SUKA SGT! Hehehehe!

January 20, 2012 at 10:47 AM

bagus masak stim menyetim ni..sesuai terutama utk yg kolesterol tinggi...Nak sgt jamu Cik abg sbb baru ni klstrl dia naik sikit, tp syg dia kurang gemar, asyik nk goreng je..akhirnya kami ank berank yg bedal..

Rina buat akak rasa nk keluar pg pasar skrg cari ikan utk masak stim..huhu

January 20, 2012 at 10:49 AM

meleleh air liur ni.

January 20, 2012 at 11:09 AM

Enak dimakan begitu sahaja. :)

January 20, 2012 at 11:09 AM

sedappppppnya cik betty....senang jak nk masak ikan stim kan...main campak2 jak...(^_^)

January 20, 2012 at 11:44 AM

tengok ikan ni x pasal2 sy g google cara kukus ikan....(hakhak, x reti mengukus)
nanti blh la try kukus lak....

January 20, 2012 at 12:48 PM

menu yg sihat ni rina...mmg menyelerakan mkn panas2 =)

January 20, 2012 at 1:08 PM

wow! sedapnya! Terliur pulak..:P

January 20, 2012 at 1:24 PM

sama ler kita.. semalam aku pon masak siakap.. jadi nak lebih senang aku goreng dalam kuali senang aku tuh, pastu buatkan sos.. letak mix vege ngan sos jer.. haha... kire ko lagi rajin dari aku.. anyway nampak sedap ler ikan tuh.. len kali aku try plak kalau ada masa lebih sket..

January 20, 2012 at 2:15 PM

bestnya akak ni... rajin memasak yang sedap2...

ikna stim tu favaeret saya tau,. ehe

January 20, 2012 at 2:39 PM

saya pun penah gak wat camni..campak2 n baham ramai2..dapp :)

January 20, 2012 at 3:26 PM

amboi! ganasnye tajuk.. ngeri nak makan hehehe

serai terapung-apung tu yg best!

January 20, 2012 at 3:30 PM

fuhh, terbaek lah!

serving kalah restoran Dapur Puali Perdana ni...hehe

rasa confirm meletup kan....best!

January 20, 2012 at 3:40 PM

@mamaNoriz


hahah..restoran Dapur tu sy x tau kt ner..sy biasa singgah ainoni jer

January 20, 2012 at 3:53 PM

kat rumah akak selalu masak lauk ni.. tapi mak akak lah yg masakkan.. akak tak pernah masak lauk ni sendiri.. he..he..

January 20, 2012 at 4:31 PM

emmm mleleh air liur saya cik betty!

January 20, 2012 at 4:31 PM

emmm mleleh air liur saya cik betty!

January 20, 2012 at 5:05 PM

"emmm dapnyer...kalau suami akak kan dia suka suruh bubuh air byk2 supaya jadi kuah...pastu akak kata kt dia baik buat sup jer..takyah nak stim2...sebenarnya akak pun dah lama tk buat ikan msk stim ni...ikan pun skrg ni mak aiii mahal..."

January 20, 2012 at 5:14 PM

wa. meleleh liur ni...lama dah tk mkn siakap masak stim cenggini...

January 20, 2012 at 5:51 PM

sy suka siakap stim nie,tp mkn kt kedai jer la..kt rumah tak pernah buat.tak beli lg periuk stim.haha..

January 20, 2012 at 7:11 PM

wahh nmpk sedap la k.rina..nakkk :)

heeee

January 20, 2012 at 9:59 PM

aduhhh... dah meleleh air liur ni cik betty.... camna ni?

January 20, 2012 at 11:40 PM

Sedapnya.. Nak makan rumah Rina, boleh tak? hehe

January 20, 2012 at 11:46 PM

mggu lepas br gi makan kat jeram. mkn ikan siakap masak stim jugak, ikan kembung bakar, ketam masak cili, udang butter.. tu je la menu utk 3 org mkn..

January 21, 2012 at 12:29 AM

nyum nyum ~ terliur dh nie.. hahaha !

January 21, 2012 at 4:17 AM

Salam CikBetty,
Mmg marvellous lah!

January 21, 2012 at 2:43 PM

cAmpak dan baHam yea...perghh... :)

January 21, 2012 at 3:38 PM

ni kalau masuk masterchef seyes menang..
unik gile cara tuu..
campak kan terus semua eaa??
hahahahahaha

January 21, 2012 at 5:50 PM

Sedapnya...meleleh air liur cik rose hihihi nanti try buat..

January 21, 2012 at 7:34 PM

bagi alamat, lusa nak singgah makan kambing stim..boleh x?hehehe

January 21, 2012 at 11:21 PM

Tak mkn ikan kecuali ikan pari,fobia tulang,huhu

January 22, 2012 at 1:02 AM

berwarna-warni ikan siakap awak,serious dh buka selera saya di mlm hari


asben saya cikgu saya dulu cuma malas nk elaborate pnjg2 nanti org ingat saya gi sekolah mengurat pulakk

January 23, 2012 at 2:17 PM

sedapnya kak. dah la sy tengah lapar nih...:) hehe.

January 23, 2012 at 3:55 PM

nak suruh mamam saya buat jugak la.. :)

January 23, 2012 at 10:59 PM

kamu suka sangat dengan cuti sekolah tu kenapa!!aha ni mesti nak cuti2 malaysia....hihi.

January 23, 2012 at 11:58 PM

siakap stim memang my fav! :9

January 24, 2012 at 7:40 AM

emmmm...nmpk sgt sedappppp!!!!anyway sy follow ur blog..nti sudi2kn follow sy jgk,eh..tq :)

January 25, 2012 at 10:11 AM

siakap stim......makann diet pun blh kak...heheheh :D

January 26, 2012 at 2:30 AM

sedapnye...nak try la mcmni...gulp2!!hehe

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal