HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, June 27, 2012

SSM






Hemm senangnya hati saya dah setel urusan kat SSM semalam.
Lamaaaa dah nak pegi tapi sebab sifat manusia biasa yang suka bertangguh baru semalam la jadi peginyaa.
Tu pon lepas saya ugut encik papa kalau saya kena penjara nanti sebab lambat register perniagaan saya nak tinggalkan papa tanpa pesan barula dia tatott lalu membawa saya pegi ke opis SSM.


Saya pon baru beberapa bulan lepas tau ropenya walaupon kita macam meniaga sampingan secara suka-suka ikut online tu tetap kena register juga.
Degil takmo register nanti kena denda ribu-riban mati nak korek duit ikut celah mana kalau degil jugek nanti dia penjarakan awak aiyook tak tauu.
Takot saya mendengarnya lantas mendesak papa ke SSM segera.
Saya manala tau kan nak register semua ni. Nasib rajin baca blog orang barula saya tau. Sape kata baca blog tiada manfaat kannsss.


Nak register bukan susah sangat pon. Yang penting bawak salinan ic siap-siap.
Pegi kaunter mintak cik kaunter borang daftar pernigaan nanti dia bagila.
Lepas tu isi pakai huruf besar semua lepas tu hantar balik kat cik kaunter.
Lepas dia cek dia bagi la nombor giliran.
Sadissnya tengok nombor giliran saya jauhhh sangat lagi.
Nasib kat situ ada tv tengah tayang tv3. Sempatla layan drama Mara Clara sampai habis sementara giliran saya sampai.
Saya daftar pakai nama sendiri je sebab murah hihi. Walaupon cam tak best jer nama meniaga pakai nama sendiri takda nama glemer-glemer tapi tak kisahla janji yuran tahunan tu murah hihi.
Penjimatan itu harus ya kengkawan hihi.
Saya pon dah siap-siapkan duit RM30 nak bayar tapi kerani kaunter tu cakap sekarang ada pakej bayar RM60 terus untuk 5 tahun.
Ouh gembira saya dengar terus bayar RM60. Mujur mintak papa duit lebih tadi hihi.
Lepas tu kena tunggu pulak sijilnya siap.
Berjanggut jugela nunggu sampai si kecit saya (zikry) menotti.
Gigit saya pukul saya seb baik ada cina tu kesiankan saya lalu bagi coklat untuk meredakan kemenottiannya.
Tapi coklat habes dia menotti lagi wuwuwu.


Sekianla catatan harian semalam saya. Saya nak masak kejap. Lewat sudah dari tadi asik baca blog orang jer hihi. Nanti petang saya jenjalan blog anda semua yang rajin menyinggah sini yek =).


47 comments

June 27, 2012 at 11:21 AM

Notti sbb boring le tu...

Dgn rasminya diumumkan, bisnes Rina kini halal di mata kerajaan Malaysia. Err...betul tak ayat sy ni? Huhuhuhuhu!

June 27, 2012 at 11:31 AM

insya allah sy jg nk mengikut jejak.. mendaftar SSM

June 27, 2012 at 11:32 AM

jom daftar ssm

June 27, 2012 at 11:36 AM

wah...dah daftar dah...mcm senang jer kan...elok la daftar..nanti org ingat kita tipu plak...

June 27, 2012 at 11:46 AM

kalau beniaga kat Fb camne erk..

June 27, 2012 at 11:47 AM

Alhamdulillah.. perniagaan dah berdaftar.. semoga bisnes rina terus succes hendaknya.. insyaAllah..

June 27, 2012 at 11:48 AM

lepas ni akak kena bawa bekalan coklat siap2 dalam bag la...xmo Zikry menoti lagi.. :)

apa pun dah dapat dah kan sijil tu... :)

June 27, 2012 at 12:01 PM

pilih jalan selamat agar semuanya selamat.. ;) syukur selesai sudah..

psstt: budak2 memang cepat bosan..

June 27, 2012 at 12:36 PM

Bagus laa tuh kalau dah register..tak de laa nak takut2 kan kalau nak berniaga.. :)

June 27, 2012 at 12:40 PM

yup, meniaga online pun kena daftar dgn SSM..

dan kalau nak legit betul betul, kena daftar akaun bank perniagaan, so customer masuk dlm akaun perniagaan, nanti nak buat loan ke apa, senang..:)

June 27, 2012 at 1:24 PM

oh..gitu ropanya..

nanti2 kalau nak niaga online
dah tau lah ...TQ :)

June 27, 2012 at 1:58 PM

Tahniah..Bila la plak saya nk g register ek?Doakan keuntungan saya cover utk register 5thn terus

June 27, 2012 at 2:04 PM

dah register baru la rasa lega sikit kan....

kalo jd dealer mcm avon ke kena register gak x?

June 27, 2012 at 2:12 PM

Dah selamat register,lps nie bolehlah berniaga tanpa takut2 lg....

June 27, 2012 at 2:27 PM

@Chekgu Azrine

sy rs samala kena daftar juga..once kita dah ada buat proses jual beli tu kena daftarla

June 27, 2012 at 2:46 PM

keneke daftar ke malasnye haha..

June 27, 2012 at 2:56 PM

ratu tahun ni dah masuk 2 tahun daftar guna nama crazy cake.memula dulu nak letak nama gila kek tp ntah nape tak approve.maybe sbb perkataan gila dgn kek tu kot.ehehe.tp tu la guna nama gelemer 70 la setahun.jelesnya sbb se ratu buat takde promosi gitu lak.mencik.tp walau beroperasi home made kena gak apply lesen premis pulak ngan mbjb.ha yg ni lom buat lg.ehehe..

June 27, 2012 at 3:01 PM

@dali

haipp..cik puan peguam nk kena rotan ya x nak ikut undang2 hehe

June 27, 2012 at 3:02 PM

@ratu siput

kikiki..gila kek x dapat yer..tp crazy buleh plak ish double standard nih haha

June 27, 2012 at 3:03 PM

@aanie

huhu itu x pasti pula sy..tp kalau ada blogshop atau niaga kat facebook mmg kena ada

June 27, 2012 at 3:10 PM

oooh terlopong mulut ni, kena daftar jugak ya kalau berniaga onnline baru tau. tu la saya kalau bawak anak2 saya yg jugak noti2 ni kemana2 mesti siapkan umpan supaya tak noti kiki.kik.kik..

June 27, 2012 at 3:15 PM

Betul Rina bukan susah pun nak register. Lagi pun bila dah sah tak bimbang. Buka a/c utk business mana tahu satu hari nak buka branch lagilah mudah kalau nak buat bank loan..

June 27, 2012 at 4:17 PM

PS: kalau nak order macaron masa saya balik JB, boleh...hehehe..Insya Allah saya balik skudai utk sambut awal Ramadan ni...kalau nak, inform ya :)

June 27, 2012 at 4:27 PM

thanks akak dah bagi saya ilmu. nak berniaga air dalam bulan puasa ni, kena pergi SSM (sebab takut kena caj/denda mahal nanti. erm, agak-agak kena ambil suntikan yg biasa pengusaha makanan buat tu tak?

June 27, 2012 at 4:29 PM

@Daddy Ziyyad


orait bebeh..papehal sy msg kat fb nnt okeh =)

June 27, 2012 at 4:33 PM

@eLL

psl suntikan akak x sure sbb akak ni berniaga genre lain jd x da lah kena suntik ke ape..better ell tanya yg lebih tahu

Anonymous
June 27, 2012 at 5:55 PM

best la akak betty dah ade company sendiri. aku pun nak juge... huihui

June 27, 2012 at 6:17 PM

yayy ! akak dah tak kan kena penjara nanti. keh keh keh

pejabat ssm tu kat mana kak ? kat bandar sana ke ? :D

June 27, 2012 at 7:00 PM

hihi,xpe kak,lepas ni agak nk bawak dia g tempat2 nk tnggu lama,bawak stok makanan bnyak2.

June 27, 2012 at 7:29 PM

tahniah dear..krn dh berdaftar..moga tru maju & sukses ye

June 27, 2012 at 8:16 PM

bila dah daftar kena ingat selalu utk update LHDN setiap tahun huhuh lecehh kan huhuh

June 27, 2012 at 9:57 PM

owh... cam tu ek... aku baru tau kena berniaga...

June 28, 2012 at 1:29 AM

tahniah dik..semoga terus maju....

June 28, 2012 at 9:36 AM

Tahniah, dah ada company sendiri,semoga bertambah sukses..

June 28, 2012 at 11:54 AM

moga terus maju & sukses

June 28, 2012 at 12:43 PM

kite pon baru taw yang meniaga saje2 on9 ni pon kene daftar. ingat nak meniaga ni senang2 je. hehehe

June 28, 2012 at 3:30 PM

laaa just niaga suka2 tu kene juga yerk hihi...

June 28, 2012 at 5:02 PM

kena register juga yee..
tahniah atas daya usaha..
moga berjaya jdi usahawan..

June 28, 2012 at 8:13 PM

Baru nak wat bisnes online..kena daftar terus tak jadik hihihi

Anonymous
June 29, 2012 at 4:47 AM

alhamdulilah

skrg takde alasan kan tak daftar, thru online pun boleh

June 29, 2012 at 1:44 PM

Tahniah! Sbb dh jadi Boss..dah ada company sndiri makna nya jd Boss lah tu kan rina..Slmt majujaya..
Akak prnh teman Hubby daftar company dia aritu..nak letak nama tu ada beberapa syarat jugak..tak boleh sama ngan syarikat org, ada lah lagi beberapa syaratnya..tp kalau buh nama sndiri tu ok lah..sbb hubby baru ni kena reject nk gabung buh nama Ari+ Ana= Ariana..sbb syarikat professional kena nama sendiri atau singkatan..last2 buh Zahari architect,,nama dia sendiri..hehe

June 29, 2012 at 3:50 PM

Budak2 mana boleh tunggu lama.. Rina dah jadi peniaga sah.. Erm bila nak promote pada Nur? ;)

June 29, 2012 at 7:17 PM

oh baru tau kalau nak berniaga online kene register jugak yer...

June 30, 2012 at 10:45 AM

kunjungan gan .,.
saat kau kehilangan arah ingatlah masih ada yang menolong mu
dan tetap berdoa mengharap untuk menemukan jalanmu.,.
di tunggu kunjungan balik.na gan.,.

June 30, 2012 at 11:43 AM

dah lama x dtg sini.Rizal akan support akak..! may Allah help u in everything u do :) jom support http://igossiprizal.blogspot.com/2012/06/jom-berkempen-hentikan-penderaan.html.. speak for the animal!

June 30, 2012 at 7:32 PM

Dah boleh bayar terus sampai 5 tahun ye? Alahai lesen Cuteness Collection dah expired dari tahun lepas. Nampaknya kena dendalah ni kan? :(

July 1, 2012 at 5:25 AM

As salam Cik Puan Rina,

Seronoknye ade bisnes sendri... sy ni berangan jgk nak buat enterprise sendri tp xtau nak jual apa...hehehe... ;))

9/10 rezeki dr berniaga.. bkn sy yg ckp tp Rasullullah SAW.. Semoga sukses! :))

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal