HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Tuesday, April 26, 2011

Betul Ke Selama Ni Kita Makan Cacing, Siput Babi dan Katak?

Assalamualaikum..

Semalam masa aku BW ke >>SINI aku rasa seperti mahu muntah. Kalau benar apa yang ditulisnya, ini adalah satu penganiayaan kepada kita semua sebagai umat Islam. Aku rasa marah.

Sardin Cap Ayam, Katak & Siput Babi



Mula² kita cakap pasal sardin cap ayam ini dulu. Mereka kata bukan aku kata (aku takda bukti kukuh nak tuduh) kuah sos dalam sardin ni dicampur lendir katak. Ada yang kata lendir siput babi. Adakah ini sebabnya semenjak dewasa aku tak pernah lagi nampak 2 jenis binatang ni? Sebab dah habis kena tangkap untuk diproses jadi kuah sardin?

Betul ke? Betul ke? Tolong cakap kat aku. Walaupun aku bukan penggemar sardin dalam tin tapi sesekali aku beli jugak. Untuk buat inti sandwich masa aku rajin masak ataupon buat lauk masa aku malas masak. 

Aku masih ingat waktu kecik² dulu aku suka ganggu siput babi tengah berjalan lembab. Dan masa kecik jugak aku sangat takut katak. Sebab risau katak kencing kat mata aku nanti jadi buta. Itu yang mak cakap pada aku.

Lupakan nostalgia aku pada katak dan siput babi. Berbalik cerita sardin cap ayam.

Yang aku heran kenapa sardin cap ayam yang dituduh? Adakah sebab ia sardin yang pemes? Sardin cap lain tak guna lendir katak atau siput babi? Atau adakah ini onar pengusaha syarikat sardin lain yang nak menjatuhkan kredibiliti sardin cap ayam?


Milo vs Cacing



Cerita milo pulak. Masih tekak aku terasa-rasa sedapnya rasa air milo yang dibawak oleh van milo ke sekolah. Sedap sampai aku cicip sikit² takut cepat habis. Ada kawan aku yang tak reti malu pergi ambik 2 kali. Ingat semula betapa rugi aku tak buat macam tu jugak. Tulah aku ni skema sangat masa sekolah.

Tapi sekarang mereka kata bukan aku kata (jelas sekali aku takda bukti nak tuduh) milo dicampur dengan daging cacing. Aku tak geli pegang cacing tapi minum/makan cacing?? Oh. Geli. Tolonglah. 

Yang aku heran lagi sekali kenapa milo yang memang pemes menjadi sasaran tuduhan. Boleh kata semua orang pernah minum ni. Ada orang dengki kat milo ke? Tolong siasat segera. Kat dapur aku ada satu pek besar milo yang baru dibeli minggu lepas.


Sos Prego Berbabi Isu Basi



Ini satu lagi. Sikit masa dulu kecoh orang kata ada campuran daging babi cincang dalamnya. Aku pernah tengok ada logo HALAL kat sos ni. Tapi sebab mahal dan kurang yakin aku pon dah tak guna sos prego lagi. Aku guna sos cap kimball je kalau rasa nak masak spagethi. Sedap jugak dan murah sikit.

Boleh tak aku merayu? Tolonglah. Pihak yang berwajib macam JAKIM ke siasatlah kebenaran semua dakwaan ini. Lepas tu sebarkan. Jangan tutup-tutup. 

Terutamanya sardin dan milo. Sos prego aku tak kesah sangat. Kasihanilah aku dan orang Islam lain. Aku yakin pihak JAKIM dan pihak berkuasa lain pon tak nak tanggung dosa.








45 comments

April 26, 2011 at 9:13 AM

heeeeeeeee yewwW!!!! bru je lpas minum milo... tlglah sesapa yg blh jwb ni.... :(

April 26, 2011 at 9:39 AM

isk3 nk prcaya pun ssh benda2 nie,klu dh takde bukti kukuh mkn jer la.tp geli jugak dengar..:)

April 26, 2011 at 9:46 AM

Entahlah puan. Ini semua konspirasi je ni. Bukankah sudah tertulis akhir zaman ni banyak fitnah yang berlaku. Kalau difikirkan tak logik pula milo dengan daging cacingkan. Dulu ada isu ikan keli halal dan haram. Tapi orang tu tak tunjuk pula gambar perbezaan antara kedua-dua ikan keli tu. Entahlah. Ini semua nak buat kehidupan kita jadi tak tentu hala.

April 26, 2011 at 10:00 AM

ya, dlu No pernah baca pasal ni..

bab prego tu hanya yang dalam tin rina..mmg sah2 ada pork mixed..rina leh servey kat market..yg dalam botol ni mmg ada cop HALAL..tp bagi No la kan rina klo dh kilang tu guna 'pork' eeee rasa lain macam la plak..cth, 1pisau diguna untuk memotong daging lembu dan kemudian pisau yg sama memotong 'pork' pula..eeeee..

bab milo No rasa takde masalah..hukum dia tak haram. ramai pengusaha nasi lemak merebus cacing dalam air kukusan untuk timbulkan kelemakan pada nasi tersebut. Ni abang ipo No bagitau sendiri sbb kwn dia buat camtu kat area Kota Bharu hehe..tp No rasa tak termakan kot! Takat milo tu ok lagi sbb dah ada rasa koko hehe..

bab sardin pun No tak pasti..yang pasti bila dah tau No tukar pada sardin cap ADABI hehe..

April 26, 2011 at 10:07 AM

tu semua cerita lama~~saya tak was2~~maka saya okay~~he~~

*cuma kalau nak masak spageti saya guna sos spagetti kimball~~ada halal jakim~~

April 26, 2011 at 10:08 AM

Salam Cik Betty...

Kita pun ada terbaca jugak isu ni...

Tapi yg pelikkan...semua barang yg fames..yg ramai org beli..Betullah Cik Betty cakap tu...Hubby kita suka beli sardin cap Ayam Brands tu...kalau tak ada barang nak masak @ malas nak ke kedai sardinlah jadi mangsa lauk kami.Milo pun sama...Sekrg kita tengah menyusukan baby ni..Takkan nak minum Teh...nanti perut anak kembung..Dah sebulan kita suruh hubby kita beli milo...Tengok2 ada isu cam gini pulak..huhuhu..memanglah geli masa baca artikel tu...Siapa Nak Jawab ni Cik Betty....?

April 26, 2011 at 10:21 AM

"itu lah...akak pun betul2 nak kan jawapan jugak ni.jawapan yg betul2 pasti..Sardin tu akk jarang2 gak makan,milo pun,sos prego tu tk pernah lah...tapi bila dh tau ni rasa geli pulak nak makan dan minum...benda2 tu kan.."

April 26, 2011 at 10:27 AM

Oh! tidak.. Gelinya bila mendengarnya Rina. Adus!! kalau benar bagai dikata, apalah nak jadi dgn makanan yang kita makan ye =(

April 26, 2011 at 10:34 AM

adussss...dah rasa2 geli tekak ni...
betoi la..tlg la pd pihak berwajib siasat sat....

April 26, 2011 at 11:19 AM

kalau yg nie angha ada gak baca kat blogger2 lain tak pasti la betul ke tidak..sebab takut macam coca-cola dulu kisah bangla mati tue..padahal hubby keje sana siap cerita lagi biasalah org nak sabotaj kan???? apa yg bole angah cakap no komen

April 26, 2011 at 11:45 AM

eee..geli kan? -.-

April 26, 2011 at 11:59 AM

Begini lah.

Bagi saya, samada ianya satu bentuk SPAM/email berangkai yg sengaja mahu menjatuhkan bisnes...ATAU memang benar dakwaan tu.

Cuma kita jangan cepat melatah, dan terus percaya dan sebarkan kepercayaan yg belum tentu betul.

Itu gunanya Jabatan Kimia yang boleh meganalisis bahan2 yang digunakan.

April 26, 2011 at 12:22 PM

dgr cite cik betty ni..xlalu prince nak makan pulak..

tapi kite xboley nk ckp je tanpa bukti yg kukuh..harap2 ape yg kite makan adalah dari sumber yg halal..

April 26, 2011 at 12:27 PM

Katakan tidak....uwaaaa

Robot ada perasaan

April 26, 2011 at 12:34 PM

tidakkkkkkkkkkk.erk.semua benda ni sy penah makan kot.huuuuu mintak jauhlah semua ni.geli pulak ble bayangkan.huuu~

April 26, 2011 at 12:44 PM

btu tu cik betty...sya pon mohon sgt la pihak berkuasa diluar sana jalankan tanggungjawab dengan telus..ini isu halal & haram & jadi darah daging...sbb tu lah kita tgk zaman skrg mcm2 masalah sosial & jenayah berlaku..salah satu puncanya adalah sumber makanan..pendapatan kita dah halal tp terbeli & terbagi anak2 makan benda yg haram...cne tu???
sos prego tu sya pon x brani nak makan..kalau wat spagheti sya lagi yakin ngan kimball

April 26, 2011 at 12:46 PM

aaa...takutnyer...huhu
biler dah moden sangat kan zaman...
gini ler plak jadinyer...

btw,sy terjah blog u sis!

salam kenalkenal =)

tq coz sudi jenguk blog sy yg x menarik tuh ^__^

April 26, 2011 at 1:05 PM

a'ah..kita pon baru tau semalam kawan kita bagitau benda ni semua..ngeri..huhu

April 26, 2011 at 1:24 PM

em...
skang dah x minum milo...
sigh~

April 26, 2011 at 1:45 PM

btol ker???macam x prcaya jer...mne la nk tau kot2 ade org dengki...tp ketiga2 tu sye pnah mkn...sdp plak tu...hehehe

April 26, 2011 at 2:36 PM

ratu mmg takde dengar2 lg pasal mende ni.ratu tak makan sardin cap ayam.slalu makan botan sejak sbelum kawin.pas kawin makan cap marina.tapi miloooooooooooooooooooo mmg peberet..milo ais..isk kalau dh dpt info bgtau ek betty..tkt terlepas pandang.

April 26, 2011 at 2:45 PM

selagi belom ada bukti yang sahih kita xleh percaya sangat kan kak... tapi sekarang ni risau la dengan kandungan makanan kat malaysia.. amcam2 campuran kn :)

April 26, 2011 at 3:28 PM

a'ahlah..ramai ckp...skrg..semua tu mina tak mkn dah...mcm milo mina ganti koko hpa...

tu lah hope pihak jakim siasat betul2 kan...

April 26, 2011 at 3:57 PM

semua ni kena ada bukti ..
jom cari bukti .hehehe
tak pun , kita buat rombongan pergi kilang dorang .hehe

April 26, 2011 at 4:27 PM

kejap kejap~

betul ke org buat nasi lemak sambil rebus cacing???

April 26, 2011 at 7:23 PM

Rina: zaman sekarang ni, memang banyak benda berkaitan agama yg sering mengelirukan..termasuk lah isu makanan halal haram ni..Akak sendiri pun, kadang teragak-agak, tapi kalau rasa tak yakin tu, eloklah jauhkan je..tapi..kalau sampai Milo pun...eii..tak tau lah.Wallahhualam.Moga ada pihak yg tampil dan sudi mengesahkan beserta bukti sekali ye..

April 26, 2011 at 7:30 PM

hah?? patut la sedap semacam je... makan sekali mesti nak lagi la.. bak kata adik jah bila mak tanya apa yang kurang? dia akan cakap, kurang banyak,, hehe.. tp mmg dalam byk2 sardin, sardin cap ayam paling best,,, hahah...

April 26, 2011 at 7:31 PM

Masak nasi lemak sambil rebus cacing? Kalau betul lah ada org berniaga yg buat mcm tu, mesti bisnes die tak lama. Mana boleh bagi org mkn makanan kotor? Haram ok? Memang lah org yg mkn tu tak tau, tapi tuhan nampak. Bagi org mkn sedap2 and bersih tu pun satu ibadah jugak kan?

April 26, 2011 at 8:21 PM

selagi makcik tak nampak ngan mata kepala sendiri , tak berani nak cakap. milo ngan sardin oky je pada makcik. cuma makcik ragu bab sos prego.kalau nak buat spagethi makcik tak guna sos ni, selalunya makcik wat sendiri guna tomato puri.

April 26, 2011 at 8:26 PM

konspirasi nk mnjatuhkan kot?xkn betul2?mcm x logik jer.huhu

April 26, 2011 at 8:40 PM

ni dah cam perang sal makanan lak kan ..cam ade agenda menjatuhkan masing2...tah la..ase dah penin lak memikirkan sal makanan ni

April 26, 2011 at 9:19 PM

hany mmg xmkn sardin, mmg dr kecik lagi tak diajar tu sbb hany tak mkn kot. and maybe sbb anak nelayan jadi dah selalu mkn ikan segar kan. tang milo tuh, hany pun ada baca, memang geli jugak...benar ke eh rina? dah la hantu milo...camne nih...

April 26, 2011 at 10:03 PM

tak tau betol ke tak kan? tapi berhati-hati lah. sekarnag ni macam macam!

April 26, 2011 at 10:06 PM

ohh tidak!!! adakah ini betul atau sekadar helah untuk menjatuhkan sesuatu barangan?

kak no: baru tahu psl nie. huuu...

April 26, 2011 at 10:16 PM

uwaa mak bee dan adik bee kerja di kilang ikan sardin cap ayam brand tau , depa tk masuk kan benda2 gitu , kilang dia bersih dan di pantau oleh kementerian kesihatan lagi ada ISO tau ...untuk pekatkan kuah tu depa masukkan satu serbuk pemekat yang ala-ala cam gam dan tepung jagung, bee pernah masuk ke kilang tu dan tengok sendiri depa siang iklan dan proses masak2 nyer...

April 27, 2011 at 1:26 AM

tu dia...tu dia....pakat2 tgk apa yang halal dan haram lekaih...euwwwwww...

April 27, 2011 at 6:57 AM

Bagi kakcik, selagi tiada pengesahan dari pihak yang berwajib, semuanya adalah khabar angin sahaja. Dalam dunia perniagaan yang penuh persaingan, macam2 boleh berlaku....

April 27, 2011 at 9:10 AM

pasal sardin ni..baru saya dengar...semalam baru jer beli dua tin sardin cap ayam brand ni...tapi betul ke?..yg pasal milo ada juga kecoh2 kat opis...tp semua tak percaya jer... sampai skrg tiap2 hari minum milo jea...

April 27, 2011 at 9:47 AM

kembang tekak plak bila dah baca entri ne...aduh payah la lepas nie kalau nak makan...

April 27, 2011 at 5:09 PM

i luv cacing, siput bab1 bukan babi ye dan katak..
eiyer boleh diet sebulan baca cerita ni...

April 28, 2011 at 2:54 PM

betul ke? betul ke? betul ke ni?....sha suke minum milo...sardin plak sha dah tak makan cos berbau....tak macam dulu...bau wangi...lani bau hanyir je..xp rase sha la kan ini hanya gosip saje kot...dulu roti gardenia diorang cakap haramla tu la ni la...last2 bila dah terbukti kehalalannya trus diam...biasela tu

April 30, 2011 at 2:37 PM

da la kite minum milo hari2,
harap2 semua tu tipu je~ :(

April 30, 2011 at 8:14 PM

aku kalo info tak disahkan CAP aku bolayan je, apekebenda main tembak tembak je, takde bukti dah jadi pitnah, dosa besar ooooo, bukan kecik, CAP dia ada orang lab dia sendiri....kalau ada kajian mesti dorang siar result dorang, tengokla bos CAP, bukan korporat tapi warak

November 7, 2014 at 7:08 PM

Sardin aku plaing ske makan masa bdak2 dulu. Skg dh besar dh muak tgk sardin..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal