HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, June 26, 2013

Travelog Umrah : Day 1 Final Part - Antara Benda Yang Dirindukan







As-salam.

Nampaknya seperti dijangka entri travelog aku dah tertunda lama. Keadaan tak mengizinkan aku nak update selalu. Minggu lepas bak tok yang aku kasihi dah kembali ke rahmatullah. Ingat tak dalam entri aku sebelum gi umrah tu aku ada citer pasal aku call arwah? Kalau tak ingat atau tak baca lagi boleh baca >>SINI.


Tak sangka itulah kali terakhir aku dengar suaranya. Arwah nangis masa aku call mintak maaf tu. Aku yang tak berapa gemor bab tacing-tacing ni just cakap "ala tokk jangan nanges arr..orang nak gi umrah je pon". Ye..aku memang nak gi umrah je tapi beliau yang nak pergi..buat selamanya. Sobs.

Al-fatihah. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Raya tahun ni pilu sebab tak dapat cium tangan bak tok lagi :'(.


Lepas tu aku sibuk berkursus 3 hari kat Port Dickson. Jerebu teruk kat sana. Tu sebab aku tak boley update blog. Pasal jerebu. Hakhakhak. Memang. Ni semua jerebu punya salah :P.

*********************************************************************************

Sambung dari entri sebelum ni. Akhirnya sampailah kami kat Jeddah. Perjalanan dari Colombo ke Jeddah makan 5 jam. Sampai Jeddah dah tengah malam. Dah kul 11 lebih kot. Kalau ikut waktu Malaysia dah pagi dah sebab beza masa 5 jam. Waktu Jeddah lambat 5 jam berbanding Malaysia. Jadi sebenarnya kami dah bertravel melebihi 24 jam. Kat airport sini kena tunggu sekejaplah untuk ambik beg luggage dan urusan imigresen. Sementara menunggu kami buat solat jamak maghrib-isya' kat surau yang disediakan. Surau sejuk dan cantik :). Alhamdulillah.


Gambar-gambar kat airport sementara tunggu urusan passport.

Lepas selesai urusan imigresen kami terus berangkat ke Madinah. Perjalananan Jeddah - Madinah mengambil masa 5 jam jugak dengan menaiki bas. Sepanjang jalan aku dah tak berapa boleh nak tido. Mungkin sebab dah banyak tido dalam flight tadi atau badan aku masih terikut jam biologi waktu Malaysia. Yelah kalau nak ikutkan Malaysia dah pagi. 


Nak tengok pemandangan apa pon tak nampak. Gelap jerr. Jadi aku berangan sambil taip-taip note travelog kat dalam henpon. Kat pertengahan perjalanan bas singgah kat satu RnR. Sempoi je RnR ni. Ada sebijik kedai makan, sebijik kedai runcit pastu ada pak arab (orang arab ke bukan aku bantai je arab) sibuk suruh orang beli madu dia. 


Memula kat RnR ni aku lepak-lepak je. Nak makan tapi kenyang lagi. Tapi bila tengok ada kawan papa beli nasi+ayam panggang teros tergiur plak. Mak mentua aku plak bagi galakan suruh makan sebab dia kata nanti kita nak pakai banyak tenaga gi mesjid. Jadi sebagai menantu yang baik harus aku ikut saranan beliau (bab ni je la jadi menantu baik haha). Tu ada air tumpah atas meja bukan aku buat ye huhu. Datang-datang je memang dah ada.


Close up sikit la. Nasik ayam ni rege dia 15 riyal. Nampak sikit tapi banyak. Boleh share 2 orang. Ayamnya tu dahla panas. Dah panggang pastu dia goreng pulak. Memang nikmat donia betul tapi hazab makan laju-laju sambil cubit ayam panas sebab semua orang dah naik bas tunggu kitaorang makan (aku, papa, lin, khalid). 


Ok. Sekarang aku lapa. Bye!


7 comments

June 26, 2013 at 11:46 PM

Ai pun lapa baca entry ni..hahaha..

June 27, 2013 at 9:37 AM

ni yang rasa nak makan nasi arab gak ni...

June 27, 2013 at 12:06 PM

salam takziah...alfatihah...

weiii ckp utk 3 org tu ;-)

June 27, 2013 at 12:16 PM

Kalau boleh makan tu kira bertuah sebab macam anak kakak haritu dia dah mengantuk tak larat nak makan. Sampai hotel baru dia makan..

June 27, 2013 at 1:30 PM

takziah kak.
semoga roh tokbak dicucuri rahmat.

laparrrr. makan jom

June 27, 2013 at 3:54 PM

Al-fatihah

Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali...

June 28, 2013 at 3:52 PM

Al-Fatihah...lama betul akak rina tak tulis entry kat sini kan

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal