HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, August 3, 2011

Surirumah Pening



Assalamualaikum..

Semalam saya masak nasik lemak sambal sotong untuk buka puasa.

Encik terhebat beli air tebu madu, kuih pelita dengan ayam percik untuk tambah-tambah.

Sedapnya air tebu madu. Minum sampai muncet <--- tak senonoh.

Makanan tak habis. Buat untuk sahur. Alhamdulillah tak membazir. Kuih pelita je tak habis. Takpalah nanti budak tak puasa boleh makan (si bujang bayi).

Hari ni saya plan nak masak mee kari pulak.

Ginilah jadik wanita berumahtangga. Bila bulan ramadhan otak hari-hari kena ligat fikir nak buat menu spesial apa untuk santapan berbuka.

Kalau takat goreng telur masak kicap encik terhebat tak lalu. Saya pon tak lalu. Ada ke yang lalu?

Maka. Bersyukurlah.



nota-noti:
Kalau tepek gambar makanan bulan puasa kena maki tak?

47 comments

August 3, 2011 at 8:39 AM

Betul Cik betty kalau surirumah mesti jenuh nak memikir nak masak apa...hihi...Hari nie berbuka Masak Mee kari...Sedapnya....Cik Rose hari nie...masak udang jer...masak merah pastu goreng ikan belah belakang letak sambal lada....tu jer...

August 3, 2011 at 8:46 AM

cik betty:mano gamba eh...gamba buleh bikin jiwa goyang bulan posa nih..hihihi

August 3, 2011 at 8:53 AM

bulan pusa saya tak boleh makan pedas~nanti pedih ulu hati~haih~~

August 3, 2011 at 8:54 AM

Telor masak kicap adalah makan istimewa / mahal untok uncle...

August 3, 2011 at 9:10 AM

wahhh, sedapnye sambal sotong!

sya keje dan blik kelam kabut masak...kena buat list tampal kat dapur supaya senang nak ready kan bahan...ekekekek...

August 3, 2011 at 9:14 AM

menu ramadhan ni kene special sikit...
sebulan je dalam setahun... ^^

August 3, 2011 at 9:23 AM

klu entri awak kul 5 ptg ke atas, boleh la kot letak lauk pauk berbuka nnti hehehehe...

August 3, 2011 at 9:24 AM

ratu tak masak pun sbb bulan pose dok berkampung kat umah mak... :)

August 3, 2011 at 9:26 AM

mmm...nasi lemak tuk berbuka..sedap juga tu..hehe...

nak letak gambo makanan...kena up entri petang2 sikit kot...hehe... :)

August 3, 2011 at 9:32 AM

aku kt rumah ada jadual 30 menu berbuka di bulan ramadhan..siap dgn bahan mentahnya sekali...senang nk gi pasar dh tahu bahan apa nk beli.

August 3, 2011 at 9:54 AM

woowww mcm2 lauk...
ok la tuh,,,simple jer tp menyelerakan...n yg penting x membazir...:)

August 3, 2011 at 9:58 AM

yang kerja ni juga kejar terkejar masa..sampai rumah dah 6.30 ptg..

August 3, 2011 at 9:58 AM

saya plak.... hari2 mak yg pk nak masak aper utk suami, anak dan menantu. hehehehe

August 3, 2011 at 10:39 AM

betul la, tiap2 hari kena pk nak masak apa...beli je senang..tu pun jenuh gak nak pk nak beli apa...huhu..mcm2..

August 3, 2011 at 10:40 AM

NASI LEMAK SAMBAL SOTONG TU SANGAT TEMPTING T_T

August 3, 2011 at 10:57 AM

rajin sungguh kak rina...masak la sedap2...blh ajak blogger semua berbuka sama hahahahaha :D

August 3, 2011 at 10:57 AM

buat mee kari tu bak mailah semangkuk..my peberet tu..haha..

August 3, 2011 at 10:58 AM

sedapnya..berbuka ngan nasi lemak...kuih pelita tue favourite sangattapi sampai sekarang tak sempat nak beli

August 3, 2011 at 11:29 AM

1st time saya dengar air tebu madu!

August 3, 2011 at 11:55 AM

jgn lupe hantar sikit mee kari kat prince nanti ye ..hehehe:p

August 3, 2011 at 12:12 PM

hehe .. saya pun tadi nak letak pic makanan tapi takut org marah pulak .. so.. tak berani nak story makan2 lagi .. betul la Rina.. saya baru hari ke 3 dah tak tau nak masak apa.. semalam sayang jer nasik masak banyak tapi semua tak makan ..makan kuih2 dengan benda2 lain yg di beli kat pasar ramadhan ..

August 3, 2011 at 12:26 PM

Ala, tayang jelah. Saya takdehal. Hehehe. Saya tak idea g nie nak msk pe.

August 3, 2011 at 12:33 PM

sy masak kicap pun bedal jer!haha..

August 3, 2011 at 12:50 PM

alhamdulillah dapat gak minum air tebu dihari pertama berbuka.. sbb nak harap diri sendiri pergi beli, mmg tak laa.. mana nak blk terkejar2 masa nak masak

August 3, 2011 at 1:10 PM

kitorang yg bujang pun dah buntu nak masak apa *nak jugak*.tapi masakan bujang tak sehebat masakan suri rumahtangga.teeheee.

August 3, 2011 at 2:04 PM

nasi lemak sambal sotong... feberet saya... tepung pelita...

p/s: untung ada wife yg pandai masak... huhuhuhuhuhu

August 3, 2011 at 2:13 PM

kalo dok umah bleh la nk msk pe shj tp yg keje ni..nk g PARAM mmg la x lalu tekak ni..nk msk alahai...

August 3, 2011 at 2:26 PM

malam tadi mimpi beli sotong sekilo rega RM40 melampau betul mimpi tu heee... mee kari sedapnya... saya masak mee kari tak sesedap mak mentua masak teringat la plak mak mentua kat kampung

August 3, 2011 at 2:31 PM

Kakak tak kisah telur kicap pun boleh juga janji kenyang. Namun semestinya rasa pedas dlm hidangan mesti nak ada....

August 3, 2011 at 2:37 PM

kalau NF bersahur..mmg
telur je manjang..
tapi mmg sedap..
selera je makan..
kalau berbuka..
ibu masak ape je
yg
dy ngidam hari tu..
hahahahaha...
tu ar kn minum air2
byk2 smpai tak lalu nk makan..hihi

August 3, 2011 at 2:37 PM

haha..
try la letak dulu...

August 3, 2011 at 2:58 PM

jgn letak gamba!!!! hahaaha

August 3, 2011 at 2:59 PM

saya lalu! hahaha!!

agaknya sebab saya mmg suka makanan yg simple mimple kot.. :D

*sorry lama tak jejak sini...sgt bizi kap opis bulan2 puasa ni. duh~

August 3, 2011 at 2:59 PM

rina..btulkan..jg surirumah ni mmg kene pikir nak msak ape..klu takat masak yg biasa baik masak hari2 biasa lain..

August 3, 2011 at 3:06 PM

hmm sedapnya mee kari,kite ni kan kak,kalau bulan puasa,sume nmpak sedap kan kak.

August 3, 2011 at 3:16 PM

bila bulan Ramadhan ni, mmg kena spesel sikit kak..

August 3, 2011 at 3:24 PM

haha. mmg terlliur orang ramai kalau tgok makanan yg sedap2 tu kak. ;)




hmm, kalau dah rezekinya nasi sama telur, nak buat macam mana kak. ;)

August 3, 2011 at 3:49 PM

sedapnya mee kari. izan pun tolong mak je masak sbb dok rumah mak,lgpun hasben takde ni so nk pk2 pasal masak tu tak dah..tolong mak je pk kan hehe...

slmt memasak =)

August 3, 2011 at 5:16 PM

selamat berpuasa kak ~!
:)

August 3, 2011 at 7:14 PM

air tebu madu....x pernah den minum lg....

August 3, 2011 at 8:15 PM

kak,kak mnum air smpai muncet eh,jat mnum air smpai tegang2 perut.haha.sakit gl.

August 3, 2011 at 8:26 PM

rina telur masak kicap cik ina lalu je tapi ngan syarat patah cili api. maki sikit-sikit apa salahkan. dah jadi blogger kana tahan telinga. kita kena maki tak pe, jangan kita maki orang.boleh gitu.

August 3, 2011 at 11:40 PM

"suami akak lalu,akak pun lalu..anak2 pulak makan apa sja kecuali yg bersantan tak lalu makan ms sahur...kalau depa paling suka ayam goreng kicap..santapan berbuka,simple jer kami..mihun goreng,kue tiaw goreng,laksa..apa2 je lah..kuih 5,6 biji boleh ler kalau lebih mmg tak habis.."

August 3, 2011 at 11:59 PM

betul tu sis..jd suri rumah otak kna kretif cr idea2 kretif mau masak gapo ye dok? kena rajin skudeng2 blog2 masakan kan sis.

sy ni seb baik hubby jauh..kalu dekat2 mau cair pala hotak memikir menu2 harian..uhuhu

August 4, 2011 at 12:07 AM

saya semalam berbuka ngan nasi lemak.. hehe.. mane gambar juadah2 kak tu yerk :0 publish la siket.. hehee

August 4, 2011 at 1:19 AM

cik betty semakin cantik saja!!
by teman lama..haha

August 4, 2011 at 4:51 PM

bestnye masak2 ramadhan

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal