HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Tuesday, August 2, 2011

Wajib Ke Reply Semua Komen|Segmen Cikgu Wan



Assalamualaikum..



Segmen ini menarik membuatkan aku tertarik nak join. Korang kalau rasa tertarik jugak kliklah banner kat atas tu yek. 


Pada aku nak reply komen atau tidak terpulang pada blogger tu sendiri. Ada blogger memang rajin tahap dewa punya reply semua komen. Bagus apa sikap macam ni. Maknanya blogger tu memang peramah, berhemah dan mak jemah. Aik. Apasal lak mak jemah terlibat neh. 


Sebetulnya sikap rajin reply komen ni memberi imej yang positif kepada tuan blog tersebut. Yalah macam bila orang komen kau jawab. Jadiknya ada bukti ah kau respon kat setiap komen orang.


Ada jugak pesen blogger yang reply hanya komen tertentu je macam komen yang bertanya atau komen yang macam tak paham je apa kita tulis dan jugak komen yang tersasar (kantoi ah kau tak baca entri hak hak hak). 


Macam aku, mula-mula dulu rajin jugaklah reply komen orang. Tapi sekarang aku reply mana yang perlu aje. Bukan maknanya aku ni pemalas atau tak mesra alam yek. Tapi aku lebih pentingkan jejak balik dan komen blog orang yang dah berbudi komen kat entri aku. Maklumlah aku ni kan permaisuri rumah. Mana nak urus anak lagi, gosok baju lagi, ngemas 24 jam sehari lagi, masak 3 kali sehari lagi, bertani lagi. Mana nak cukup masa kan kan kan.Yang bertani tu memang aku tipu jelah. 


Lagipon kan blog aku neh takda function reply to comment jadi macam agak susah aku nak reply komen satu persatu (aku dah penah cuba edit code html nak isi function ni tapi manjang tak jadik je =______=).


Bila aku tak reply komen bukanlah bermakna aku tak respon atau tak baca komen. Aku suka baca komen. Bila baca aku selalu sengih sorang-sorang. Terhibur aku dengan celoteh korang. Sebab tu mereka yang rajin komen-komen kat blog aku ni dah aku anggap macam teman terbaikku di dunia maya.


Lagipon dekat ruangan komen aku dah mention awal-awal yang semua komen aku baca walaupon aku tak jawab semua. Yang pasti aku akan jejak balik blog si pengomen melainkan si pengomen takda blog atau begitu pemalu nak meninggalkan link ke blognya. 


Kesimpulannya, bila tuan blog tak reply komen jangan ah ada yang sentap dan fikir tak tentu hala pasal tuan blog yang baik cam aku ni hehe. Lagipon kan amatlah jarang komen balasan tu dibaca semula oleh si pengomen melainkan dalam kes-kes tertentu. Ada pon yang bagusnya komen balasan tu dibaca oleh pengomen berikutnya. Lagipon reply komen ni syok jugak wok pasal nanti jumlah komen kita up 2 kali ganda. Nampak cam banyak komen rasa popular pulak. Keh keh keh.


Kadang-kadang aku ada jugak patah balik nak baca reply komen dari  blog orang terutamanya kalau ada benda yang aku tanya dan memang nak sangat tahu. Contohnya, aku tanya ratusiput: "nagoya ada kat mana area jb ni?". Bila aku tengok balik dia tak jawab maka aku pon terkeciwa sedikit sebab aku memang nak pegi nagoya beli langsir. Ini contoh aje tau ratusiput. Saja nak nyakat awak ;p.


Jadi pada aku nak reply komen atau tak itu hak masing-masing. Bukan satu kewajiban yang kalau tak buat kau berdosa besar. Aku rasa hukumnya harus kot. Aku pon tak pakar sangat bab hukum-hakam ni jadi lebih baik korang tanya kat ustaz sekolah korang atau imam surau kat tempat korang. Hehe. Lepas tu kalau kau balik lebam-lebam sebab kena pelangkung jangan carik aku. Kah kah kah.



Selamat berpuasa! Jangan puasa yang yok sudahlah ya ^^.








41 comments

August 2, 2011 at 8:59 AM

saya seronok balas komen!haha~~

August 2, 2011 at 8:59 AM

haha, sy suka bab reply to comment yg naik 2x ganda tu...rasa mcm best je bila komen byk wpun dah campur dgn komen kita....hehe..

August 2, 2011 at 9:05 AM

tk salah tk reply tapi pengkomen suka komen di jawab terasa dihargai

August 2, 2011 at 9:07 AM

Alah, balas tak balas.....takdehal. Janji, jejak balik and respond dgn entri kite. Tu yg penting. Tol tak? Heheheheh!

August 2, 2011 at 9:12 AM

MJ lak kalau sempat memang akan reply setiap komen, tapi selalunya akan terjah balas blog kengkawan yang sudi komen, itu lebih berharga kan.. ;)

August 2, 2011 at 9:33 AM

komen itu makanan blogger.

August 2, 2011 at 9:43 AM

ai suker reply kalu ada masa.

August 2, 2011 at 9:52 AM

No jarang gak bg komen..cuma klo yg tanya No buat entri atau No p jawab kat entri dia..sebab No rasakan mungkin dorang takkan datang balik kat entri lame kot...tu pendapat No la hehe,..

August 2, 2011 at 10:13 AM

Akak sokong pendapat Rina. Hihihi.

August 2, 2011 at 10:21 AM

sy sama mcm awak..komen di blog org yg komen di blog saya..

saya tak dpt nak reply komen satu persatu sebab tugas hakiki kene disettlekan gak..

pd saya, kalau kite komen di blog org yg komen kita, ia akan menjadikan ikatan ukhwah sesama blogger kan semakin erat lagi

August 2, 2011 at 10:22 AM

ALAMAK!!!patutla tersedak2 ni dari smalam...upanya nama terpampang kat sini...comei je...alalala...cowei ekkk kalau terkeciwa kalau ratu tak jawab tu....mintak maaf sgt2...sbb kdg2 tu slalu terpk...ade ke yg patah balik tgk entry sbb nk tau jawapan...ade org kan dah komen skali dah.pastu takdenye nk jengah2 cari balik apa yg dorang tanye.tu kdg2 ratu tak reply komen...kecuali masa tu mmg sgt2 free...takpe tak kck ati pun...ratu mmg ske berkawan....dan sgt suke mengomen entry blog kawan2 ratu.cuma kalau ada yg terlepas pandang tu hrp rina tak amik hati ye... :) NAGOYA ada kat GIANT PLENTONG.the one n only.TEWAH plak kat TESCO PLENTONG.juga the one n only...so nnti boleh pegi ye (oopsss sempat lg ke ek nk raya dah ni...sempatlah...dia jait 2 mggu je siap :) ) lg satu cheesetart tu rm28 je utk 50pcs...murah2 je... :) kalau teringin roger2 je ratu kat fb k...leh kite dating :)

August 2, 2011 at 10:30 AM

hehe.. dulu sy rajin jugak jawab... tp bila pikir2 balik ada ka org akan baca balik... jadi kadang2 komen balik kadang2 jawab yg perlu jer..yg penting sapa komen sy ke blog dia.. kekeke

August 2, 2011 at 10:51 AM

komen balas emmm saya setuju ngan awak 100% kalau ada org komen blog saya mmg saya jejak balik kt blog dorang walau tak komen pun saya tetap jejak sbb saya tak ramai follower heee... komen pun tak byk cian saya

August 2, 2011 at 11:22 AM

akak mmg suka balas komen.. walaupun tahu tak semua org nak dtg baca balik.. he..he.. tp semuanya ikut kesempatan.. klu sempat mmg balas semuanya.. klu tak sempat tu, satu pun tak berbalas.. tp balas kunjungan org yg komen tu mmg tak pernah tinggal InsyaAllah.. asalkan ada link mmg akak terjah balik punya sebagai penghargaan utk yg sudi singgah dan baca entry kita.. juga sbg tanda persahabatan..

August 2, 2011 at 11:26 AM

tu ar kn..tapi kalau aku..
tak balas lahh kat blog sendri
balas kat blog org tuuuu...
kalau dy komen kat blog aku..
aku mmg akan bace entry dy..
biar lahh tak best pun.
aku tetap nk komen gakkk
hihihihi..

August 2, 2011 at 11:29 AM

prince mmg suke komen kat blog nie..hehehe=)

August 2, 2011 at 11:37 AM

saya suka reply komen, cuma semenjak dua menjak ni, bizi sangat...tapi saya baca semua komen tu tauuuu :P

August 2, 2011 at 12:10 PM

iema kadang2 balas kadang2 x..
ikut jenis entry n jenis komen 2...
hikhik

August 2, 2011 at 12:11 PM

orang komen saya..saya komen dia..

August 2, 2011 at 12:19 PM

rinna , tengok komenlah, kalau komen tu cam nak tahu sesuatu bolehlah direply. kalau komen tu kata "kek nampak sedap" nak reply cam manakan. saja gurau dibulan puasa boleh.. cik ina memang tak de masa nak balas komen.bukan sengaja, jadi tak dosa ye.

August 2, 2011 at 12:27 PM

Ate sangat berharap Ate dapat reply komen semua yang menyinggah tapi kadang tak de masa. Bila free plak, mcm dah outdated... Rasanya kena ikut kemampuan (macam ckp pasal duit jer, ikut kemampuan)... Yang pasti Ate baca semua komen, reply semampu mungkin (bila dah sibuk nyinggah ke umah org mmg tak kadang tak sempat membalas komen kat umah sendiri)

August 2, 2011 at 12:28 PM

setuju banget.tak wajib pun.mcm cik betty ckpla kan,tak terkejarlah kalo sume komen nk kena reply.pulak2 kalo blog tu memg rmai org suke komen mcm blog cik betty ni.teeeheeee.

August 2, 2011 at 3:09 PM

depens...mcm sy, blog xfemes...so memang sume komen akan direply ekekekekke :)

August 2, 2011 at 4:54 PM

ikut masa dan kadar internet jugak kak. kalau tenet laju, mmg pantas kite balas, kalau tak, kite balas jejak je. hukhuk

August 2, 2011 at 4:57 PM

kalau sempat reply.kalau kalut taklah..tp mmg best tgok jumlah komen bertambah.hahaha..

August 2, 2011 at 5:05 PM

"akak pun baca komen2 tu semua pastu akk pergi blog org tu dan komen di blog dia pulak..tp kalau akk rajin tahap dewa cinta blog..akk jawab semua komen kt entri akk..kdg2 ada jugak entri akk yg komen2 semua tak berjawab pun..hehehe..ikut mood lah.."

August 2, 2011 at 5:17 PM

alamak, terasa lak sya sebb lately tak sempat nak balas komen...huhuuu

rina tanya psl tudung tu pun lmbt sy reply kan...adehhhh, dah tua la... terlupa n terlepas...

August 2, 2011 at 5:45 PM

saya kena puasa yang yok
sudah buka basuk periuk !

August 2, 2011 at 6:23 PM

kalau satu kita balas..yang lain kena balas juga, pasal takut ada yg kecil hati plk..kalau tak balas biar tak balas semua..baru adil.Tapi, ada juga kawan yg tak balas komen kita, tapi rajin singgah ziarah kat blog kita contohnya mcm Cik rina ni lah..:)tu yg buat org nak singgah blog Rina balik..:)

August 2, 2011 at 7:08 PM

huhu.. saya dulu reply komen kt entry saya tu,... tapi sekarang sy reply dengan komen kat entry die lak :)

August 2, 2011 at 8:00 PM

komen kalo berbentuk soalan insyallah saya akan reply mana yg sompat la...tu pun saya akan reply kat blog diaorang...mana x sompat ampun...

August 2, 2011 at 8:41 PM

jat ni plak kdg2 mood x betul sikit.kdg2 reply kdg2 x.hihi.tp yg plg ptg jguk kawan2 dulu.hihi

August 2, 2011 at 11:41 PM

izan pun balas yg ada soklan je..tp kdg2 terlepas pndang..sbb tak sempat sgt..bw pun bila anak2 dah tdo.mlm2 buta merayap umah org huhu...izan mcm rina jugak,24jam kat umah tp penuh n padat dgn mcm2 hal..masa utk diri sendiri rehat pun mcm takde kan...hmm..

tp izan cuba jejak si pengkomen smula..

August 3, 2011 at 12:35 AM

yeszaa..chii setuju itu..tp lately ni..chii x sempat nak reply komen2 yang ada..yang mampu chii wat..bw balik kat org yg komen...tp pape pun..kat sini..mmg chii akan sentiasa masuk..sebab mengingatkan pada blog chii yang lama :)

August 3, 2011 at 7:59 AM

bunga suka replay komen..tapi..acap kali sibuk tahun ni..memang agak kecewa bila bunga xdapat nak replay komen kawan2..:)

tapi bila bunga cam xsibuk bunga memang akan cuba reply komen..

August 3, 2011 at 9:28 AM

sy pun dulu rajin balas komen...

skrg ni je tak balas dah....tak cukup masa...tp tu la saya baca semua...yg penting jejak balik.... :)

kot2 yg ada pertanyaan...sy reply balik kt blog dia... :)

August 3, 2011 at 2:15 PM

mmg btol..tp sy x la amik ati..nk komen ke x nk komenke..sy terima dgn ikhlas..n bls blk kepercayaan dgn BW (tu pon kalu sempat)

August 3, 2011 at 2:43 PM

aniesandyou: sy susah nk BW kat blog awak psl takda link..

August 3, 2011 at 3:02 PM

saya punye pesen adalah balas komen. tapi dah berapa entry tak terbalas ni. sempat balas pengomen awal je.

tapi balas komen tak wajib pun kan? asalkan ada cara lain kite show appreciation kat member yg sudi masuk blog kite.

thanks rina sebab selalu singgah blog GB. :)

August 3, 2011 at 3:16 PM

GB: sesama..hihi cam paksa GB utk ke mari lak setelah mengadu sedih di entri GB td..ahaks

August 4, 2011 at 12:03 AM

aduhh saye ni pesen jrg2 online..mmg pesen reply pun thp pesen lembab mcm siput vavi lah gamaknye..uhuhu

err slmt bposa sis.ceria2 sokmo deh.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal