HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Friday, May 27, 2011

Jikalau Sedih Ingat Yang Manis-Manis

Assalamualaikum..

Pagi ini aku macam rasa sedih sikit. Tak tahulah pasal apa. Biarlah. Nanti oklah tu.


Ini makanan manis kesukaan aku. Telah berusaha beberapa kali mencuba menghasilkan puding roti bertaraf sempurna. Tapi hasilnya masih mendukacitakan. Tapi okeh juga pasal masih enak jugak dimakan walaupon tak berapa enak dipandang lebih-lebih lagi dalam gambar. Itu salah puding roti tu sendirilah kan. Siapa suruh dia tak fotegenik. Haha.

Aku sedarlah dalam bab-bab kueh-mueh nih tak berapa nak terror. T__T. Sebab tu tak pernah nak buat kueh raya sendiri pon. Uh. Malu. Malu. Sebenarnya aku malas. Haha. 

Puding roti kali ini aku ambil resipi dari >>SINI

Biar aku namakan dia Puding Roti Lizan. Sebab ini lizan punya. Aku suka resipi dia. Senang. Takda bahan pelik. Sukat bahan pon senang pakai sudu dengan tin. Hehe.


RESIPI PUDING ROTI LIZAN

Ini bahagian paling best. Salin resipi.

Bahan-bahan puding:

  • 8 keping roti gardenia. Roti gardenia tau. Roti lain takmo. Gardenia bak sini seposen.
  • 1/2 tin susu cair. Susu sejat tu susu cair kan?
  • 1/2 tin air putih. Tak kisahlah air masak ke air paip bertapis janji bukan air sirap. (tambah kalau perlu masa rendam roti).
  • 1 biji telur ayam. Telur itik takmo.
  • 2 sudu besar gula.
  • 1 sudu besar tepung kastad. Demi mengikut kehendak resipi aku beli tepung kastad walaupon lepas tu tak tahu nak buat apa dengan tepung neh. Jangan suruh aku buat kueh kastad pasal aku malas tak pandai buat kueh.
  • 1 susu teh esen vanilla. Sudu kecik tahu bukan taruk teh boh.
  • 1 kotak kismis.

Bahan-bahan sos manis:

  • 1/2 tin susu cair. Baki yang tadi neh.
  • 2 sudu besar gula.
  • 3 sudu teh tepung kastad. 
  • Beberapa titik esen vanilla.

Cara-cara Membuat:

Ini bahagian yang kadangkala tak terbuat.

Buat puding rotinya dulu.

Carik-carik roti. Aku sebenarnya tak paham nak carik macam mana. Koyakkan kut? Aku dah kata dah aku tak pandai korang neh. Jadi untuk kali nih aku potong lawa-lawa bentuk segitiga. Kali lain aku buat aku koyak sesuka hati (aku dah buat 2 kali resipi neh).

Rendam roti dengan susu cair (separuh jer dari 1/2 tin tadi) dan juga air putih tadi secukup rasa bagi roti kembang.

Tabur kismis. Lalala. Seronok part neh.

Susu cair yang separuh lagi tadi blend dengan telur, gula dan esen vanilla. Patutnya kena kacau takpon pukul kot. Aku malas. Jadi aku blend sesedap rasa.

Tuang bahan kisar ke atas roti. Roti tadi aku dah siap-siap rendam dalam loyang. Cepat sikit kerja aku.

Bakar pada suhu 160 darjah C selama 25 minit. Suka aku tengok taim dia kena bakar. Mengembang semacam. Tapi dah sejuk kempis. Hemm..

Buat sos/kuah dia pulak.

Senang. Panaskan je semua bahan. Kacau-kacau jangan lupa. Aku terlupa nak kacau jadi terhangus sikit. Haha. Tapi kuah dia sedap. Aku hirup-hirup jer sebab pudingnya dah habes.














45 comments

May 27, 2011 at 10:54 AM

wooo nmpk sedap tp apa yg mendukacitanyee?? xpe try je lgi..sye lu suke je wat kuih tp slalu xmnjdi then mak ckp "udah² la tu kak wat habis duit je"..hahaha..sbb hasilnye ke tong sampah...tp lau cookies i liokkeee...yg tu teror ckit..

May 27, 2011 at 10:58 AM

salam,

wow!!

harus cuba..
kebetulan roti gardenia expired
hari ni ...dari membazir baik buat ni

hehe...thanks

May 27, 2011 at 11:05 AM

ok je tgk.. takda pn mendukacitakan.. sedap kan? nak buat juga lah..

May 27, 2011 at 11:25 AM

wahhh cam best je.hehe dkt sini ada kwn yg suka sgt bt puding roti.tp puding roti yg simple je dia pnye resepi.heeeee~

May 27, 2011 at 11:53 AM

Hai., apa yang buat Rina sedih pagi-pagi Jumaat ni..Tapi nampak cam ceria je..
Tak pe, buat puding ni, nanti cerialah kan!:)

May 27, 2011 at 11:58 AM

oh gitu rupanya buat puding roti...hehehe..saya pun tak reti....

tp semasa kerja kat luar..time luch saya belasah juga puding roti ini..tp tak letak sos dia pun...makan gitu saja...

May 27, 2011 at 12:00 PM

pencuci paling senang nak buat....suka buat, tapi ahli2 dalam rumah kureng sikit. Terpaksa la sendiri buat sendiri gak melantak. Lagi sedap makan time sejuk2...


Nie link untuk timbang berat blog

http://www.iwebtool.com/speed_test

May 27, 2011 at 1:48 PM

dah try bread pudding kat BubbaGump? Superb!

May 27, 2011 at 2:27 PM

tak pernah buat pon kak. insyaAllah akan try. saye rajin nak try resepi baru tapi tak semua menjadik. haha.

May 27, 2011 at 2:57 PM

xpe2...try bnyk2 kali...nnt konfem jd pnyer...hurmm,mcm mnarik je...hehehe

May 27, 2011 at 2:59 PM

biar tak bape cantik bab rupa..asalkan sedap... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak ;
KUALA LINGGI - PART 1

May 27, 2011 at 3:07 PM

kalau makan dengan kopi o panas, haruslah ia sgt sedap kan

May 27, 2011 at 3:15 PM

nampak sedap...terliur plak

May 27, 2011 at 3:24 PM

saya selalu beli roti manis manis ni kat bakery shop aja....:)

May 27, 2011 at 3:27 PM

Hehehe Confirm Best...Nampak jer tak cantik hehehe

May 27, 2011 at 3:47 PM

cik betty sedey sebab puding roti tak jadi ke??? Likha nampak menarek jer tu. Likha nk cikit bleyyy ?

May 27, 2011 at 4:10 PM

wow ..

kalau kite buat ni , boleh jd menantu 'anak suka ibu setuju' ni ..


hehe

May 27, 2011 at 4:20 PM

puding roti ni mmg feveret akak.. resepi dah ada kat sini, tinggal salin aje.. bahan2 semua ada kat rumah.. klu tak buat sendiri juga tak tahu nak cakap apalah.. he..he.. mmg pemalas betullah akak ni.. TQ yer..

May 27, 2011 at 4:32 PM

at least menjadi jugak.. sy pun jenis tak berbakat dalam masak kuih muih ni. blm ada kuih yg berjaya sy masak setakat ni selain cucur2 yg dah siap dengan tepung adunan dlm pek. mcm cucur ikan bilis ker.. kekekekeke

May 27, 2011 at 4:54 PM

hantar kat rumah aku skit.. :P

May 27, 2011 at 5:18 PM

time lapo2 nih baca entry bab2 makanan mcm nih...x bole tahan...

May 27, 2011 at 7:09 PM

button follow kat blog aku dah muncul.. pegi la tekan.. hehe.. :P

May 27, 2011 at 7:58 PM

hihihi.. ternyata suka masak juga yah..saya kira pebisnis women only!!:D

May 27, 2011 at 9:51 PM

takpe kak , macam Tia ada mention sebelom ni . practise make perfect .. heheee ;)

May 27, 2011 at 11:12 PM

mmg benar sepatutnya gambar makanan di kecilkan...menderita perut ni...hehe

May 27, 2011 at 11:49 PM

ok.. thanks for the recipe

cuti sek isnin nanti.. insyaAllah nak buat la.. weekend full of kenduri kawen activity.. nampak sedap ler rina..

May 28, 2011 at 12:06 AM

cam best jerk resepi ni.. tapi nape pic puding roti ne cam xsempurna jerk... hahaha.. jangan mare ye kak.. janji sedap kan roti tu :)

May 28, 2011 at 12:28 AM

huhu sdihnyer+sedapnyer~~

sgah mlwat rakan blog yg yana folo~~

cerita kelakar/

May 28, 2011 at 12:33 AM

cayalah chef betty...nampak sedap aihhh....yummy!!!

May 28, 2011 at 2:30 AM

Suka sangat dessert. Lagi2 bread pudding.

May 28, 2011 at 6:51 AM

puding roti faveret sy..
lagi satu puding hangus...
reti makan je la...
ehhehehhe

May 28, 2011 at 10:16 AM

sedapnyer..

May 28, 2011 at 10:46 AM

nanti akak singgah blog Tia tau ;)

May 28, 2011 at 12:21 PM

sedap dan senang.nk cuba jugak nti.insyaallah..:)

May 28, 2011 at 2:55 PM

saya kalau sedih tak dapat ingat bende2 manis kak...ntahla..

May 28, 2011 at 4:12 PM

lagipon kan jimat masa kak kalau guna blender. kita paham. hehe

May 28, 2011 at 4:29 PM

Tak sangka ada puding roti ya. Ada sape-sape boleh tolong buatkan saya tak. Wahaha :D

May 28, 2011 at 5:31 PM

<--diet ..tahan lapar
=p

May 28, 2011 at 6:19 PM

Pandai je buat puding roti. Rinna tepung kastart tu ko watlah egg tart atau puding jagung, atau macam-macam lagilah.

May 28, 2011 at 9:10 PM

kakak, nape tak updet. hari sabtu public holiday yer, huhuh

May 29, 2011 at 3:00 AM

alahhhhhh... awak dah buat kita terliur tau... puding caramel adalah kegemaran kita gak selain yg nie... adehhhh

May 29, 2011 at 10:51 AM

Ni resepi Lizan, buat lah resepi Cik Betty pulak, mesti lagi umpph..hehe

May 29, 2011 at 9:26 PM

sya buat xjdi~ lain mcm je bntuk nya!
hadoyai

May 29, 2011 at 10:35 PM

baru sempat2 jln2 sini

izan tak pernah wat puding roti...mesti sedap tu kan..nampak gmbr ok je.. rupa tak penting tp rasa..ye tak hehe

May 30, 2011 at 2:52 AM

hikhik....

pandai pelbagaikan resepi ekk.....
kdg2 benda tue senang je kan....
(=

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal