HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Tuesday, July 12, 2011

Macam Ni Rupanya Rasa Bila Blog Kena Copy!

Assalamualaikum..

Kelmarin aku baru je riang-ria kanak-kanak ribena sebab blog Inspirasi Sihat&Cantik aku dah ber[dot]com. Tetiba petang semalam aku dikejutkan dengan satu kewujudan satu page kat facebook yang dah mencurik harta aku di siang bolong.


Seperti yang kengkawan tahu aku kan ada page GREEN FIT untuk blog Inspirasi Sihat&Cantik tu. Aku tak kesah kalau dia nak buat page GREEN FIT jugak. Adatlah bisnes ada persaingan. Lagipon aku bukan pengedar tunggal produk tu.


TAPI YANG BUAT AKU BENGANG TAHAP DEWA DIA AMBIK ENTRI AKU BULAT-BULAT COPY KAT PAGE DIA TANPA BAGI KREDIT SEDIKIT PON KAT BLOG AKU. Gambar-gambar pakej Green Fit dari blog aku yang aku bersengkang mata dengan batang mancis sepanjang malam mengerjakannya pon sesedap rasa taruk kat page dia macam hak milik sendirik. Salah aku gak pasal tak letak watermark. Tapi zaman aku buat gambar pakej menatang watermark tu aku tak tahu. Gambar profile dengan about page pon dia copy gak! Memang hantu ah. Lepas tu setiap apa yang kitaorang post dekat page tu dia copy jugak. Sudahnya macam ada duplikasi page.


Mulanya aku nak settle dengan minah ni tapi memikirkan aku nih jenis panas baran memang emo tahap elmo punya (ini nurulism punya bidalan) aku suruh encik terhebakk aku yang pegi settle. Sebab dari pengalaman kalau hal yang menyebabkan tahap pendidihan aku sampai menggigil satu badan nih memang aku tak leh settle bebaik. Silap-silap aku ajak gusti lengan kat warung mamak. Sebenarnya air mata aku dah berderai-derai dah.


Waktu encik terhebakk aku call 'penjenayah' siber tu dia kata dia takda niat nak sabotaj kitaoarang. Tapi sebenarnya dia dengan kawan dia memang sedut data daripada page GREEN FIT kitaorang. Lepas ni siap ah. Kalau dia tak hentikan kerja kotor dia memang aku tak teragak-agak nak buat laporan polis. Kawan blogger a.k.a ex-classmate aku ada sorang peguam. Aku mungkin akan minta khidmat nasihat dia. Siap sedia ah kau cik CP.


Aku sedang cuba tenangkan diri dengan memikirkan inilah cabaran dalam dunia perniagaan. Aku tak boleh melatah. Blog Inspirasi Sihat&Cantik tu memang hak milik mutlak aku cuma page GREEN FIT tu aku share dengan rakan lain. Mungkin ada hikmahnya jugak jadi camni. Sekarang ini kami sedang cari jalan nak kuatkan security supaya takda lagi makhluk macam ni yang suka cari jalan senang nak senang. 


Macam ni rupanya rasa bila jadi mangsa plagiat. At least kasik ah kredit kat blog aku. Ataupon mintak izin aku dulu nak gunapakai gambar-gambar tu atau nak gunapakai entri aku. Aku tahulah entri aku tu bermanfaat. Aku tak kesah orang nak guna tapi BAGI KREDIT KAT BLOG AKU. Call ke apa ke mintak izin dulu. Dah terang-terang nombor tipon aku ada kat situ kan. Sama ada dia sengaja atau memang buta undang-undang aku tak tahu. Aku cuma berdoa agar Allah beri aku kekuatan saat ini. Sabar itu separuh dari iman. 


Kepada korang sori eh kena tahan mata baca bebelan amarah aku pagi ni. Sian korang. Nah tataplah gambar budak kecik ni untuk menenangkan jiwa lara yang membara (tujukan pada diri sendiri).





nota-noti:
Siapa tahu coding untuk elak orang copy artikel/gambar kat blog? Aku dah penah buat dulu tapi macam tak berkesan je. Tolong aku weh!

50 comments

July 12, 2011 at 9:14 AM

cian nyee awak...
tu lah nasib jadi blogger glamer kan...blogger picisan cam sya ni takde sapa pun nak copy...hihi

btw, i folo u :)

July 12, 2011 at 9:14 AM

sabar je lah Rina, dah adat dlm dunia blogging.. tak kena kat akak senanglah ckp ye..:) Tapi, kalau dia masih teruskan juga lps ni..mmg tak patut lah..

July 12, 2011 at 9:15 AM

aiseymen. sebenarnya ada coding utk elak org right click kat blog kite. tapi saya dah lupa terus cemana caranya.

mungkin ada org yg akan print screen dan copy juga, tapi at least ada la a little something that we can do to protect our blog.

cer google how..

July 12, 2011 at 9:17 AM

ala... kesian rinna .. sabar erkk .. memang sakit hati kan kalau org senang2 jer copy hasil penat lelah kita ... sabar key... cuba tanya pada yg terer IT depa mesti tau punya security terbaik..

July 12, 2011 at 9:28 AM

meh kite saman dia...

July 12, 2011 at 9:30 AM

kesiannye kat akak.. penat2 buat orang pulak copy.. kalau copy minta keizinan takpe la juga kan..

July 12, 2011 at 9:45 AM

aloo ingat berwordpress , kalau wp senang sikit nk elakkan , kena masukkan coding disable right click lah gitu .. gambar2 tu donlod balik masukkan watermark n upload semula ,

July 12, 2011 at 9:46 AM

suruh dia berlakon dalam baik punya cilok.. kurang asam jawa betul!!

July 12, 2011 at 9:47 AM

hahaha akak..takut Nf bace...
tak payah lah smpy gusti tngan
kat kedai mamak..
waa tak patut betol lah dy copy bulat2..sikit2 sudah lah n..
hahaha

July 12, 2011 at 9:59 AM

ish..mcm nie pun ade..huhu~

July 12, 2011 at 10:04 AM

kalau kena kat akak pun akak tak puas hati.. hasil penat lelah kita org ambil sesuka hati mcm tu.. pasal coding2 ni semua akak mmg tak arif.. jd tak dapat nak membantu..

July 12, 2011 at 10:16 AM

sabaq no...org skang macam2 yg dibuat utk berjaya...kan?

July 12, 2011 at 10:17 AM

alamak kak saya tak ingat pasal nak halang orang copy cat kita punya gambar or what so ever tu... dulu penah wat tapi member2 cakap susah.. so saya dah buang coding tu...

sian akk... teruk la kan dorang ni... nak amik testi ke apa ke kena la mintak izin... haishh.. sabar je la..

July 12, 2011 at 10:46 AM

tu la ko glemer sgt...hehehhe...kojaq no lepa...rasa2nya mcm nak suruh ko saman ja lepa tu...

July 12, 2011 at 10:57 AM

sabar yea kak rina..

eeee...kasi jer penumbuk buku lima tu (ooppss teremosi jugak bila bc ni)...

kot yea pun mintalah izin..tak pun kasi kredit...kerat tangan baru tau...

July 12, 2011 at 11:25 AM

dusyh dusyh jahat nya die...
page tu best sngt la tuuu... sabar ye, hrp ada pnyelesaiannya

July 12, 2011 at 12:07 PM

eh tak patut orng tu buat mcm tu..jom kak kita pgi bako dia..hahaha

btul, sekurang2nya bagi la back link..

July 12, 2011 at 12:29 PM

mmmm lahai... kesian kat yu.. habis camno ni?

July 12, 2011 at 12:31 PM

(Fllowers)0o0 disebabkan loading lambat..wokey akan dipindah kan ke side bar..

wah kene guna browse lain utk add..gempak2.. terimas kak sebab membantu..

Alaaa kak dia ambil mudah la tu..malas nak type..kira kita boleh Gelar dia sebabgai pemalas..& suka menjadi lanun cetakrompak..

July 12, 2011 at 12:46 PM

hmmm..kalau akak nak..sy boleh bagi coading nya..org nk select perkataan dalam blog tu mmg tk boleh..sy ada gunakan tuk blog lagi satu..

bg tau la sy yupp kalau nak... :)

ambil kt mana..sy dah lupa... :)

kalau gambar...tu kena tnya pakcik google..sy tk pernh guna.. :)

July 12, 2011 at 12:48 PM

rina maaflah bab it ni cik ina lemah. kalau panggil ganster debik orang tu cik ina tahulah buat. dorang ni tak malu ke nak copy orang punya hasil titik peluh. teringin plak nak nengok muka orang tu.

July 12, 2011 at 12:51 PM

sabar taw..

July 12, 2011 at 1:34 PM

aish, kalau kie pon kite geram kak, mau lunyai kalau kite kerjakan. cewah. haha

sabar je lah kak. :p

July 12, 2011 at 1:51 PM

alamak, salah timing ke prince dtg ni..hehe..sabar ye cik betty..xpernah tgk cik betty angin2 ni..harap2 lpas ni mereka tak buat lagi mcm tu kan..

July 12, 2011 at 1:58 PM

sbr ye..

July 12, 2011 at 2:14 PM

saya tak tahu lagi pasal koding nie..harap rakan lain dpt membantu..kami berempati dgn awak ya

July 12, 2011 at 2:42 PM

La.... sian-siang buta pun boleh mencuri lagi. Jangan ingat dunia blog ini tak boleh dikesan empunya yg dia ciplak. Lambat laun tahu juga.

Dah warning kat dia kan Betty. So what is her reaction? Ask her to delete the N3. Or else aks her to publish new N3 inform that particulars bla...bla... is copyright form your blog.

July 12, 2011 at 2:44 PM

Letak watermark (walaupun bagi pencopet tegar, depa tau cara buang, tapi leceh lah)

July 12, 2011 at 2:50 PM

kesiannya jadi mangsa keadaan...baru nak bergembira dah ber dot com dah jadi macam tu plak..sabar ye..tak mau nangis sangat tau

Anonymous
July 12, 2011 at 3:00 PM

tak patutla main copy2 je. tapi kalau maju dengan cara macam nie, tak akan bertahan lama.

July 12, 2011 at 3:54 PM

adehhh ! susah jugak kan kak . kalau gambar tu , mungkin akak MEMANG PATUT letak WATERMARK !!

eeeeeee ! benci betul copycat ni . taktau maluuu !!

July 12, 2011 at 4:01 PM

bengang kanns.. uhuhu

July 12, 2011 at 4:22 PM

fight for ur right cik betty!

July 12, 2011 at 4:44 PM

zaira ampunkan aku. aku nampak emel kau tapi aku ingat yg ko komen semalam tu psl reunion, tu psl aku tak bukak email latest comment tu. satu hari pulak tak sign in blog.. sorri ha..lain kali buleh call/sms aje..

mmg jahat dorg ni. penat ko memerah otak dorg pulak yang ambik kesempatan. kut ye pun betullah call/sms ker/linkkan ker. tapi still tak boleh kalo kau tak bagi kebenaran kan..

pasal internet ni rasanya boleh report di suruhanjaya kom & multimedia. kalo ko letak watermark pun dorg still buleh copy mana buleh.

so apa2 hak kau di blog ni memang hak kau. cuma gambar2 dan trademark avail itu kena rujuk avail.

sorilah aku x berapa arif nnti aku check it out jugak. last choice adalah buleh saman mintak gantirugi or injunksi menghalang dia dari terus menggunakan hakcipta terpelihara kau..

the gud side is blog/web kau bagus sebab tu dia curik sebab dia takde idea dan sepandai kau..

gud luck my always brilliant fren..

tq tanya aku yg tak reti n sori kalau x membantu k

July 12, 2011 at 5:04 PM

nelly pernah rasa ..
sakit aty oo !
at least , kredit lah kat kita kan ~

July 12, 2011 at 5:06 PM

AMBOI,SEDAP2NYA DIA NAK COPY2 HAK ORG.KANKAN ? T_T

July 12, 2011 at 5:07 PM

kasi sound sama itu org!

Bila dalam hati ada taman

July 12, 2011 at 5:47 PM

kak,xpe kak,lepas ni kena letak watermark la kak.pas2 setting page yg xleh copy.

July 12, 2011 at 7:31 PM

sabar je la cik rina... memang susah nak wat orang lain faham kan.. die mungkin xpikir penat lelah orang lain.. tu bukan blogger sejati namenye :(

July 12, 2011 at 9:19 PM

memang tak beretiket betul si dia tu .. memang patut pun awak marah.

saya baru terkena kelmarin .. saya copypaste satu entri dari satu blog selepas mendapat keizinan pemiliknya. bila dah publish, dari komen2 yang diterima rupanya entri tu dah berlegar sekian lama. lalu tak sampai berapa jam, saya publish entri baru sebelum ramai lagi orang beritahu entri itu dah basi.

Anonymous
July 12, 2011 at 10:07 PM

Ya Allah, xbaik depa buat lagu tu kat ko..
Rina, dolu2 aku ada buat coding ni tp aku dah tak ingat tp nnt aku try tanya kawan aku ye..sabaq noo..
Mudah2n Allah mempermudahkan utk ko..amin..
dun wori ye..

#Sally

July 12, 2011 at 10:36 PM

Tapi ada hikmah nya juga...kalau tak macam tu, tak de lah N3 ni, bila tak de N3 ni tak de lah ate menjenguk inspirasi sihat dan cantik. Hehehe.

July 12, 2011 at 10:43 PM

isu nie dah selalu terjadi..btw dh jadik pengajaran.lepas nie hati2 k..:)

July 12, 2011 at 11:35 PM

asyik copycat je kan kerja 'mereka' itu .. kite pon taktahu cara nak hlg tp pmbaca setia kite bley tahu entri tu mereka buat or copy kan. so akak jgn risau .. hehe

July 13, 2011 at 2:31 AM

sabar ye cik betty.. aku tak tau le camne nak buat yg tak bule copy tu..

July 13, 2011 at 8:02 AM

ooo..sabar yek..bunga tak tau la rasa cam ne cz pernah ada org nak copy entri bunga..heheee..

tapi dari segi positifnya terbuktinya entri sis mmg mantop...

July 13, 2011 at 9:48 AM

bersabar akak 2kx...

blog org pemes memang cam tu...hehe

akak ingatkn la kat org yg copy xbg tau akak tu ;p

July 13, 2011 at 5:04 PM

wah marah sungguh ni...sabo kak....kalo nak lawyer boleh saya rekemen kan kat abg ipar saya...hehe dia peguam bela Khir Toyo...ala kes yg tgh kat mahkamah nih....;)

July 14, 2011 at 12:12 AM

Dalam dunia IT tiada satu coding pun yang menjamin sesuatu itu tidak dapat di copy, di godam atau sebagainya. Apa pun bersabar laa ye Puan Betty. Perkara copy mengopy ni memang dah jadi lumrah dalam dunia blog.. Ini bermakna artikel Puan Betty itu terbaik. :)

Anonymous
August 14, 2011 at 11:28 PM

Aw, this was a really nice post. In idea I would like to put in writing like this additionally - taking time and actual effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and by no means seem to get something done.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal