HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, April 23, 2012

penakut.






Dah beberapa hari encik suami berpergian.
Bila beliau tak ada, perkara paling tak suka aku nak buat ialah memandu.
Bila kena suruh memandu perasaannya sama macam nak kena interview kerja atau nak kena present final project untuk degree.
Perasaannya sangat tak best.
Lutut rasa longgar semacam.


Dulu, anak-anak kecik lagi bolehla ngelat tak nak drive.
Kalau seminggu suami aku takda, sanggup aku bertapa seminggu dalam rumah demi tak nak drive.
Sekarang risya dah sekolah.
Nak tak nak kenala drive anta dia pegi sekolah.
Takkan nak suruh dia jalan kaki pulakkan.
Atau suruh dia drive sendiri pegi sekolah wakaka.


Jumaat tu hari berjaya juga aku memandu tanpa sebarang kejadian pelik-pelik berlaku.
Hari sabtu risya kena sekolah jugak, sekolah ganti.
Konfiden level dah up sikit sebab semalamnya dah berjaya drive sengsorang.
Hihi. Padahal sekolah tu tak jauh pon dari rumah.


Masa dah sampai sekolah, tah cemana tah masa nak matikan enjin, aku tertekan lock agaknya.
Memandangkan aku tak reti sangat pasal alarm-alarm kereta ni aku bukak jela pintu.
Apalagi alarm kereta tu membingitla kan.
Punyala malu.
Aku tutup balik pintu, tekan apa-apa yang patut kat kunci kereta tu.
Tapi still alarm dia tak nak diam.
Aku bukak je pintu, membingit.
Bukak je pintu, membingit.
Muka aku dah bengkak semacam nih.
Dahla depan sekolah kan ramai orang.


Lastly, aku tak dulik. Ko nak membingit - lantak la situ.
Aku bukak pintu cepat-cepat, turunkan diri aku - turunkan risya - turunkan beg risya yang aku rasa dia bawak batu pegi sekolah.
Lepas tu tutup balik cepat-cepat.
Sambil tak pandang kiri-kanan la kan.
Sebab malu.
Lepas tu aku biarkan je kereta tu tak lock.
Sebab kalau aku tekan lock dia membingit.


Pastu masa nak balik, enjin pulak tak boleh start.
Aku rasa kereta ni saja nak nyakat aku.
Nak tuduh kereta pulak kan, padahal sendirik yang bengap huhu.
Nak call encik papa, henpon pulak tertinggal.
Mujurlah akhirnya dapat jugak hidupkan.
Kalau tak adala orang yang kena balik jalan kaki.


Korang janganla pulak nak pandang rendah kat aku sebab takut nak drive.
Muda-muda dulu aku penah merempit balik rumah dari sekolah (masa tu keje cikgu), sebab nak tengok drama filiphina Pangako Sayo.
Tapi dengan kereta auto gakla.
Cuba suruh bawak manual.
Mesti menyesal tester yang bagi aku lulus ujian memandu 15 tahun dulu.



38 comments

April 23, 2012 at 10:31 AM

anum mula2 drive pun takot

April 23, 2012 at 10:31 AM

bile ngah gelabah memang sume benda xjadi kn :)

April 23, 2012 at 10:42 AM

Kakcik sekarang 'dah sedap' jadi mem. Asalnya suami tak bagi memandu. Sampai sekarang kakcik merajuk... :)

April 23, 2012 at 10:59 AM

hee... mesti ada yang pikir keta pinjam la tuh... hee..
kalau saya jangan kan nak drive, pegang stering keta sambil berangan2 keta tu jalan boleh arr tak pun mimpi yang macam real je drive keta siap tekan2 brek lagi hee.. saya gelabah sudahnya suami kata tak payah la belajar drive.
Hantar Risya gi sekolah jalan kaki boleh kah??? larikkkk

April 23, 2012 at 11:27 AM

10 tahun lepas pun akak cuak nak drive wp dah ada lesen 4 atau 5 tahun sebelumnya.. skrg ni dah okey.. tp kat luar kawasan masih cuak lagi nak memandu sendiri.. he..he.. pandai keta tu nyakat rina kan..

April 23, 2012 at 11:29 AM

saya pun tak berani nak bawa kereta, bukan penakut. Haha.

punch line : Atau suruh dia drive sendiri pegi sekolah wakaka.

HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

April 23, 2012 at 11:30 AM

sebab tu lah jgn manjaaa sgt cik rina...bila cik abg x de kan susah...hehe.sbnrnya akak pun penakut gak dulu..tp bila kerja dh terpaksa..kalau tggu cik abg jwbnya asyik merah lh p.kad.hehe

April 23, 2012 at 11:39 AM

amboi2, muda2 dlu merempit ye ..hehe,kalo linda yg kene macam kak rina, mesti dah menggelabah tahap gaban da bile alarm memekak

April 23, 2012 at 11:47 AM

hehehe. kena minta suami ajarkan tu lain kali...

kalau ema, rasanya boleh lagi bawa manual..

April 23, 2012 at 11:54 AM

ha~~bawak moto la plak~~lagi senang~~keh keh~

Anonymous
April 23, 2012 at 12:13 PM

hak hak hak. aku pun alami benda yang sama.

bila alarm aku bunyi-bunyi, aku selambe je pegi padamkan. biol alarm kete aku tu :)

April 23, 2012 at 12:14 PM

hehe,chii pun kurang berani nk bw kete. lg la kete yg ada kt umh,kete saga. memang x la nk bw slalu. pastu manual. sekadar jadi mem je. hehe

April 23, 2012 at 12:20 PM

kakD alhamdulillah stat tahun 2000 sampai skg boleh drive sendiri...skg mai keja kakD drive encik suomi naik moto..hehehhe...

April 23, 2012 at 12:37 PM

hahahha ecah blh bayangkan mcm maner keadaan tuh...
kihkihkih....;p

sekarang pompuan kalau blh memang kene ade lesen n tau drive...
senang kiter nak kemana2...:)

April 23, 2012 at 12:42 PM

salute jugalah dengan kamu sebab tak panik dan buat muka selamba jerr turunkan risya bagai...drive ni kena selalu baru konfiden tu tinggi..

April 23, 2012 at 12:46 PM

aduh mcm mndebarkan aje pngalaman ni..hehe

April 23, 2012 at 1:01 PM

haha, sama cam sya...menncikkkk kena drive sndiri...huhuuu

tpi tu lah yg uat kita berdikari kan...

hati2 ok, dont drink n drive...hehe!

April 23, 2012 at 1:37 PM

@eLL


HAHA..ada punch line punch line plak ekkk ;D

April 23, 2012 at 1:47 PM

nanti kalau dah selalu drive sure ok nyer balik...confident tuh akan dtg balik..:)

April 23, 2012 at 2:04 PM

@bujal X

kalau sebut psl bawak moto ada satu kenangan yg akan buat suami gelakkan sy guling-guling

April 23, 2012 at 2:13 PM

teeheee mcm sy dah biasa bwk pun kekadang nervous jugak bila ada benda tak kena.hewhew~

April 23, 2012 at 2:18 PM

hahahaha...lepas ni, sila rajin rajinkan diri bawak kereta, supaya mahir..

rasa rasanya enjin tak leh hidup tu pasal immobilizer system masih lock kereta tu, sebab alarm berbunyi

April 23, 2012 at 2:28 PM

@Daddy Ziyyad

HEHE..tuler psl. Keta sy dulu kancil second hand takda sistem alarm-alarm nih. Sy kan sbnrnya mmg fobia sikit nk mengendali peralatan atau mesin yg agak canggih manggih nih (hihi alarm pon kira canggih gak arr)

April 23, 2012 at 3:45 PM

hehehehe...boleh lak kete tak boleh start..adoi...dugaan betul..

akak kena biasa2kan drive..lepas2 ni sure dah tak takut2 lagi dah... ;)

April 23, 2012 at 3:53 PM

alaa kak. kang lelama dah takut lah bawak kereta tu. entah2, siap boleh driff lagi. hehe :)

April 23, 2012 at 4:16 PM

ini kena suruh en papa outstation
selalulah ...kasi rina konfiden bw keta balik..hehe

April 23, 2012 at 4:33 PM

Nasib baik enjin boleh hidupkan...
Salam kenal kak Nurul dan follow sini....

April 23, 2012 at 5:37 PM

Rina, lenkali klu kete bt hal mcm tu...g babap bontot die. Biase die. Dahlah kite nebes. Die bt hal lak. Cett!

Err....Rina. Traffic lite kat Jb tu selalunye berbukit kan? Scary kan? Klu auto, ok. Cube manual? Heheheheh....

=p

April 23, 2012 at 5:56 PM

cer kalau bagi kete manual kat kite...jgn kata alarm, tah ape lagi tah akan ikut berbunyi juga. heheh~

April 23, 2012 at 10:19 PM

takpe, belaja pelan2..mula2 mmg gayat gaklah nk bawak keta..tp bila dah lelama,oklah nti tu..
sy pun cik abg mmg selalu outstation..
so, kena kuatkan hati bwak keta jgk, dahla kete pun manual ..jenuh dok 'koq kaq koq kaq' tukar gear.

psssttt: sy pun suka tgk citer pangako sayo..dulu pernah ponteng kelas akaun semata2 nak tgk ending citer tu..kiki

April 23, 2012 at 11:11 PM

heheh...mesti kontrol je cik betty bila alarm kete tu dok bingit2 kan. ckp org pandai, diri sendiri pun dah lama sgt tak bawak kete. nama aje ada lesen. nampaknya nak kena tunggu beli kete murah2 baru berani bawak kete sendiri kot...

April 23, 2012 at 11:15 PM

haha funny la cik betty.. ermm penah gak jd mcm tu.. tu laa bile husbnd drive tanak amik tau function2 keta tu.. kan dah kelam kabut.. hikhik

April 23, 2012 at 11:39 PM

haha sy bawak kereta manual ok.tp bab gelabah tu kita sama je...:)

April 24, 2012 at 5:05 AM

haha..kira awak ni llebih berani dr saya..

saya selalu drive sebelah mesti ada encik asben...kalau sendiri saya tk konfiden..lg penakut tahu? dhla kete semuanya manual...ntah billa saya nk berani pun tk tahu...

April 24, 2012 at 11:56 AM

selamat pagi sahabat..

sedikit berbagi inspirasi pagi..

"belajar dari filosofi semut:
sesibuk apapun ia mencoba bertanya tentang kabar saudaranya atau hanya sekedar melempar senyum.
sebab senyum adalah hiasan terindah dari setiap raut muka seseorang.."

sudahkah anda tersenyum dengan saudaramu?

mari berbagi semangat pagi serta senyum terindah kita untuk meyambut pagi hari yang indah ini..
kami tunggu kunjungannya ya http://www.nolimitadventure.com/

April 25, 2012 at 6:16 AM

Marya baca sini, nak gelak padahal taklah hebat sgt memandu...hehehe... Nnt balik Msia mesti jd mcm Rina gak... takut nak drive balik... Rasa rindu nak bwk keta ni... huhuuu

April 30, 2012 at 7:01 AM

ala jangan malu kak. saya pun samaaa :) haha. sy sendiri pun macam akak. nak2 kalau depan org, makin gelabah lah sayaaaaa.

May 4, 2012 at 9:13 AM

Cik rose baca tergelak sorang2...kereta kalau pakai alarm memang susah sikit....hehehe..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal