HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, November 9, 2011

Time Raya Haji Buat Projek





Hai. Masih melantak daging korban tak habis-habis lagi kah? Hehe.


Raya haji saya balik rumah bonda kat Gunung Lambak, Kluang tu. Lepas ziarah tok mak incik papa, mengembangkan perot dengan pelbagai makanan raya dan berehat-rehat (tido-tido ayam) sebentar menenangkan fikiran yang gusar saya pon memulakan projek dengan yakin.


Projek kali ini ialah membikin KEK COKLAT KUKUS MOIST. Untuk pertama kali dalam hidup.


Hui. Kamu tahulah skill baking saya kan haha. Lepas kegagalan muffin haritu saya belumlah patah semangat nak cuba kek pulak.


Biasanya saya lebih gemar masak di dapor sendiri. Sebab kalau apa-apa hal berlaku pada masakan tersebut hanya Allah, saya dan incik papa yang tahu hehe.


Tapi kali ni saya beranikan diri memasak di dapor emak dengan berhadapan ramai orang (mak, bapa, adik, adik ipar dan maid indonesia adik). Seolah-olah bersedia untuk dibahan apabila kek tersebut mungkin gagal terjadi. Sudahla maid indon yang bernama Lis tu beriya-iya nak belajar buat kek dan sedang kumpul wang gajinya untuk beli sebiji mixer. Dia tak sabar-sabar nak tengok mixer kepunyaan emak saya tu berpusing, LOL.


Dan akhirnya. Mujurlah. Air muka saya tidak jatuh di hadapan semua orang. Kek tersebut ternyatalah sedap. Lembap, padat, gebu, lembut, tak manis sangat. Kiranya perfecto lah. Teruja saya menyuruh semua orang merasanya dan mengharapkan mereka memuji-muji saya hehe. Tengok emak pon begitu teruja dengan kek yang jadik tersebut maka puaslah hati saya. Hehe.




Macam sebiji donat gergasi.



Walaupon hiasannya agak huduh (Risya buat) tapi rasanya langsung tak huduh.



Anak buah, Akif yang dari mula kek siap dia tak sabar nak usik kek tersebut. Mak Long bangga kamu teruja dengan kek Mak Long hehe.



Risya cuma teruja nak kacau orang buat kek dan potong kek. Dia kurang gemar makan kek. Bagus. Boleh mama melantak sengsorang haha.



Adunan kek tersebut banyak sehingga boleh dapat 2 bijik kek sekaligus. Saya tak tepek resipi kali ini sebab rasanya macam semua orang dah tere buat kek coklat kukus moist ni. Aku saja yang baru nak heboh, LOL!



nota-noti:
Kalau ada yang mahu resipi baru saya tepeklah.




40 comments

November 9, 2011 at 8:40 AM

Percubaan berani mati tu... depan khalayak ramai. Fuyooo terrerrr. Hahaha. Tabik spring buat 'Mak Long Betty'. Clap, clap, clap (Pas ni Ibu Mertua mu pasti lebih tambah cayang).

November 9, 2011 at 8:45 AM

saya kalau bab makan rupa tolak tepi~keh keh~~

November 9, 2011 at 8:50 AM

Sy suke kek kukus! Ape saje kek yg dikukus. Gula hangus ke, cokelat ke, buah ke....

Wahhh! Rina expert la bt kek! Bkn sng nak menjadik tau!

November 9, 2011 at 8:52 AM

wah mabeles lah,mmg sedap nmpak kek tu coz sy pun mmg peberet kek coklat..bg la sket..sila tepek resepi ey cik betty wpun smua org dh tau tp kdg2 buat xbape jd,hihi(sayalah tu)..

November 9, 2011 at 9:02 AM

fuh berjaya!

November 9, 2011 at 9:04 AM

smpi ati...da la wat sorang2 pastu mkn sorang2 x pe x pe x pe...majuk ni....

November 9, 2011 at 9:07 AM

@KhaiRin


hihi..alolo..janganlah majuk ye..jom dtg umah kita nnt kita buatkan..

November 9, 2011 at 9:09 AM

KEK KUKUS CIK INA BELUM PERNAH CUBA, SYYY CIK INA KEDEKUT GAS. BILA RINA WAT , CIK INA CAM SEMANGAT NAK MENGUKUS, KEK BUAH BUAT CARA KUKUS SEDAP.

TAHNIAH ANDA BERJAYA.KUIKUI, MALAM TADI CIK INA WAT KEK COKELAT GAK.

November 9, 2011 at 9:17 AM

dah lama tak buat.. huhu..

takpe..hiasan tak lawa yg penting rasanya sedap dan walahhhh

November 9, 2011 at 9:58 AM

tepuk tepuk tepuk. Wah! dah bole bukak kedai kek ni..... Tepuk lagi , tepuk lagi

November 9, 2011 at 9:58 AM

wahh..percubaan pertama menjadi bila buat kek ni depan mak dan adik beradik semua eh..ehehe...nampak memang sedap...kalo chii..mkn sorang gak kot...agagag

November 9, 2011 at 10:31 AM

share la kak.....2 dua ni kukus ker....
gomoks2 kek akak...haha...
teruja i...

November 9, 2011 at 10:32 AM

wah dah terer.. bagusnya.. tahniah2.. akak tumpang suka & bangga.. akak pun cuma tahu buat kek tu aje.. yg lain2 semua masih fail lagi.. hu..hu..

November 9, 2011 at 10:37 AM

Rajinnya dan tahniah kerana anda berjaya membuatnya hehe..suka lihat orang bt tapi nak buat sendiri malas..cam ner huhu

November 9, 2011 at 10:38 AM

tahniah... nampak sedap.. laen kali kalau nak singgah sana kena bgtau awal nih.. leh rasa kek nih.. hehe.. :)

November 9, 2011 at 10:38 AM

ermmm...Lapo!

November 9, 2011 at 11:06 AM

wuuuuuuuuuuuuuu .. nikmat je tngk hehehh ;p

November 9, 2011 at 11:06 AM

rupa no 2, rasa sedap lagi utama.

November 9, 2011 at 11:11 AM

Salam. Kalau tahu saya datang rumah terus.. hehe.. Nak resepi boleh ke??

November 9, 2011 at 11:18 AM

akak punye kek nampak best ,mintak sket boleyh ???...ehehe

November 9, 2011 at 11:21 AM

akak pye kek nampak best gile!!
mintak sket bleyh...??hhehe

November 9, 2011 at 11:23 AM

amboi xabis2 lagi mkn dgg korban..byk le dpt tu..hehe

sedappppppnya kek coklat lagi berkrim tu...

November 9, 2011 at 11:48 AM

wahhhh sungguh menyelerakan~!

November 9, 2011 at 12:11 PM

uish....kaya dengan coklat.... ;)

tahniah kak..kerana menjadi...sure la maid tu semakin teruja nk buat bila kek itu menjadi dgn jayanya.. :)

kita boleh geng la Risya...tk minat makan kek...tp suka nak buat.. :) :)

November 9, 2011 at 12:20 PM

Dah terbukti lepas ini mak, ayah, adk, bibik, incik papa semua kalau nak makan order no hal punya... cakap aje...:)

November 9, 2011 at 12:57 PM

Sallam Rina,

Nampak gaya semua orang dah buat kek kukus ni, Akak sorang ja yang belom,
kek tu memang sedap, tengok dia punya topping aja dah terliur, terasa nak makan sangat dah....

Risya tak gemar kek, untunglah mama...hehe

November 9, 2011 at 1:17 PM

Hai! Cik Betty...memang nampak sedap!!! hihihi meleleh air liur nie....Kalau anak Cik Rose nampak....Ermmm....memang tak sabar nak makan tau.....Tahniah kerana menjadik buat kek...semua orang puji...hihihi

November 9, 2011 at 1:22 PM

peh! meleleh tengok kek cokelat tu ...untung budak2 tu...hehe

November 9, 2011 at 1:37 PM

Syabas Rina! Pas ni boleh terjun ke bidang pastri plk..mula ngan sedare mare dulu..sehari sebiji kek..ok gak kan..:)Akak ngaku awal2 tak pandai Rina..asyik beli je..huhu

November 9, 2011 at 1:55 PM

sedap tu...melekat kemanisannya

November 9, 2011 at 2:47 PM

wow menjadi kek tu..nmpk pun sedap lor..

bg la resepi..ini permintaan..haha

November 9, 2011 at 3:07 PM

cantik apa kek tu...yg penting rasanya..sangat menggiurkan selera! haha

November 9, 2011 at 6:01 PM

percubaan berani mati.
saya serius tak konfiden bab baking depan khalayak.
ngeh3...

November 9, 2011 at 9:39 PM

wahhh..best2..adik bunga leh buat..bunga xreti..ehhe

November 9, 2011 at 9:41 PM

wahhh..best2..adik bunga leh buat..bunga xreti..ehhe

November 9, 2011 at 10:46 PM

Ya Allah !!! nmpak sedap sgt melampau!! siap ada cair coklat lg. tu yg sy tak tahan tu!!! nakkk !

November 10, 2011 at 12:42 AM

Sedapnyaa.. memang beranilah kan. Yati kalau masak tak leh ramai2 kat dapur rasa rimas.

November 10, 2011 at 12:09 PM

peeeeh..meleh No dibuatnye same macam lelehan choc tu hehehe...No mmg suke kek ni tau rina..

November 15, 2011 at 8:38 AM

kalau sedappp mestilah nk respi...ehehe...tahniah sbb berjaya dlm percubaan pertama :)

November 15, 2011 at 3:59 PM

tahniah!!

sonang ajo kanss...


^________________~

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal