HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, July 2, 2012

ibu raksasa.






Adeh. Tetiba rasa lapar plakk.
Tapi harini pose.
So tak leh makan lebihan donut si zikry nih ha.
Si papa per citer gaknye kat opis tu.
Tah pose lagi ke dah pi curik-curik makan hihi oppsss.


------------------------------------------------------------

Last week, gi sekolah risya amik report card.
Sekolah kebangsaan takda nombor seme pakai band jer.
Sistem KSSR la katakan.
Aku rasa sistem ni bagus sebab takda nombor jadik takdala tensen sangat kalau anak tak dapat nombor 1 hihi.
Cam aku dulu sekolah tensen.
Kalau tak dapat nombor 1 je misti mak cakap aku dah kena kentut.
Contoh kalau dapat nombor 2 nanti mak cakap hah kan dah kena kentut orang nomor 1.
Kalau dapat nombor corot ko bayangkanlah berapa banyak kentut yang kena. Tak ke biru hijau dah muka? 
Walaupon secara metafora, tapi still la tak nak kena kentut tu.
Tu pasal dulu sekolah aku berusaha gigih nak dapat nombor 1.
Sebab aku tak nak makan kentut macam yang mak cakap.
Tapi kan bagi aku tak yah la kita nak tensen sangat kalau anak kita nampak macam kurang menyerlah ke apa kat sekolah.
Sebab tak semestinya dia pandai kat sekolah lalu menjadi kesayangan guru-guru maka dah besar nanti dia jadik 'somebody'.
Yang penting doa kita sentiasa supaya dia jadik orang berguna dan tak menyusahkan kita kat dunia dan akhirat.


--------------------------------------------------------------------------------


Sekolah agama masih pakai sistem nombor dan peratusan.
Risya oklah grednya 80% ke atas gitu.
Dapat nombor 6 tapi fail satu subjek. Fail hafazan.
Tensen pulak aku tengok report card dia kaler merah 1.
Tapi aku tak marah dia giler-giler.
Bebel sepatah dua kata sudahh.
Aku rasa dia bukan tak hafal surah-surah tu semua.
Tapi aku rasa dia tergamam. Pastu ketar lutut. Pastu terus tak ingat apa-apa dah.
Selama ni aku suruh baca surah fatihah lancar je dia baca.
Surah lain aku tak pasti.
Takpelah.
Aku tak salahkan dia.
Aku lah yang salah sebab tak ajar dia betul-betul.
Betul-betul means 'memaksa' dia.
Risya ni jenis cakap lembut tak jalan.
Semua pon kena paksa.
Makan pon kena paksa.
Sebab tu aku hari-hari jadik raksasa.
Raksasa gorgon yang comel, boleh?


Kbai. Aku nak gi sidai kain dulu. Lepas tu nak masak untuk risya. Petang kang aku jalan blog korang. 


44 comments

July 2, 2012 at 10:41 AM

dulu kalau saya dapat nombor banyak dalam peksa, mak akan cakap banyak sampai boleh share ngan family semua. agaknya itu perli kot. hehe

July 2, 2012 at 10:48 AM

bila dah jd mak2 ni biasalah hari2 kena jadi raksasa...hehe... saya lak kat rumah jadi mummy monster.. huhu

July 2, 2012 at 11:09 AM

As salam Rina,

Marya baca gelak guling2...hehehe... Lucu betullah awak ni... Selamba gitu...

Klau target anak dpt no1 & jd perfect mmg boleh tension jdnye... Yg penting target moga dia jd ahli syurga... anak tu pencen kubur kite... Kalau dpt no 1 belajar tp kosong di 'dada' payah jugak kan... hik3... jauh dah melalut! hehee ;))

July 2, 2012 at 11:38 AM

Comel je rasanya Cik Betty jadi raksasa gorgon kat rumah, budget Risya boleh takut ....

July 2, 2012 at 11:40 AM

hahaha. kene kentut? okey first time dengar camtuh. hehehe.

dulu zaman sekolah kene paksa kot belajar. stress -__-

July 2, 2012 at 11:40 AM

dengan anak2 ada masa kita kena keras + lembut.

July 2, 2012 at 11:43 AM

Ank rine yg thun 3 menurun teruk..huhu..xkeh nk tension sgt..nti jd hypertension!!

July 2, 2012 at 11:49 AM

Cara belajar bebudak skrg tak sama ngan dulu2.. Silibus skrg..lagi dahsyat.. susah plak tuh.. so kita sebagai ibubapa..jgan laa pressure sgt.anaak2 tuh..

July 2, 2012 at 12:09 PM

Memaksa ke? Jgnlah mcm tu. Sian Risya. Takut t lame2 die rebel.

=(

July 2, 2012 at 12:18 PM

takut pulak aku baca entry penulis raksasa yang kononnya comel tu...

July 2, 2012 at 12:28 PM

Ohhh..baru tau sekarang dah guna sistem band pulak..takde dah nombor2 tu ya....hehehe

ye la, anak saya belumm sekolah lagi..:)

July 2, 2012 at 2:04 PM

sy dulu slalu kena marah kalo x lulus peksa....

betul la kan..kalo slalu dpt no 1 x semestinya dah besar jd somebody pun....dah byk kes kan...

July 2, 2012 at 2:09 PM

comelnye raksaksa...meh cubit pipi sikit!

July 2, 2012 at 2:29 PM

itulah cabaran mendidik anak ye..
kadangkali mendidik anak memang menguji kesabaran..
moga dipermudahkan urusan..InsyaAllah semuanya baik2 belaka..

July 2, 2012 at 2:30 PM

nmpk sgt sy ni ketggln...sek ren da x pakai no lg ye? hehehe

Anonymous
July 2, 2012 at 3:06 PM

huhu! sokong. walau nombor berapa tetap jadi somebody. hihi.

July 2, 2012 at 3:25 PM

ini baru dgr dapat nombor corot..akan dapat kentut...hehehe...

samalah..kita pun poser gak..

July 2, 2012 at 3:49 PM

raksaksa pun raksaksa lah.. yg penting comel kan rina.. he..he.. itulah, skrg ni dah pakai band aje.. rslt anak2 bujang akak pun gitu.. ada juga yg ke laut.. and akak pun mcm rina juga, tak salahkan anak2 100 peratus.. akak tahu akak pun tak cukup memaksa he..he.. dan pagi tadi akak mula cipta azam baru.. kena lebih bertanggungjawab pantau pelajaran anak2..

July 2, 2012 at 4:04 PM

wah first time dgr yg kena kentut tu hihihi.

btw, raksasa gorgon is so cute~!

July 2, 2012 at 4:33 PM

lain pula sistem nya ye...

mcm adik saya..masih juga guna nombor2 ni..yer la dia dah darjah 4..budak2 darjah 1 je yg guna sistem baru ni kan... :)

gelak sakan bila baca bab makan kentut tu...hahhaahaha..terbayang2 la pulak.... ;P

July 2, 2012 at 5:09 PM

maka dipendekan cerita.. lebih kurang samaler kita.. ;)

July 2, 2012 at 5:15 PM

sabtu lepas pun saya gi ambik report card anak saya kat tadika, anak saya kata keputusan dia teruk sebab ada 2 je yang dapat 100 yg lain2 ok je takpe la baru tadika. saya malas nak paksa2 anak belajar sbb taknak dia tensen biar dia enjoy zaman kanak2 kalau dorang hepy baru ada semangat belajar..

July 2, 2012 at 5:37 PM

Betul tu Rina.. Sistem sekarang, nampak agak tidak memberi tekanan terutama pada budak dan juga ibu bapa. Tapi dari sudut lain, cikgu agak sedikit terbeban dari segi pelaksanaan sistem PBS ni. Ibu bapa juga diharap dapat pantau anak2 ketika mereka di rumahe, takut pun mereka abaikan pelajaran sebab tidak perlu mengambil peperiksaan awam..

July 2, 2012 at 5:54 PM

bagus gak idea kena kntut tu.. haha.... bolehlh sy gunakan utk pshyco adk sy tu utk studyyy.. haha..

July 2, 2012 at 8:20 PM

dah jadi mak cam ni la kan.. dulu mase tak kawen lg n blom ade anak tak de pon pikir cam ni..

July 2, 2012 at 11:24 PM

abah kite selalu cakap, untunglah tu dapat no banyak2 dari dapat no sikit2. kan nampak kaya. huhuuu :(

July 2, 2012 at 11:40 PM

oww...ratu mmg tak pernah push anak2...just guide dorang je jgn sampai failed.ehehe.tp anak ratu yg sulong skang darjah 3 still ada no lg dlm kelas...ke yg darjah satu tahun ni je baru start kssr.takpe yg abg tu dah target nak anto jd chef sok :)

July 2, 2012 at 11:41 PM

cik betty,jgnlah marah2 risya..sian dia..hehe
lawaklah cik betty jdik raksasa gorgon..kiki

July 2, 2012 at 11:47 PM

Jangan paksa2 budak2 ni.Belom tahapnya lagi tapi dah dipaksa nanti seksa , diorag pn sampai masanya nanti mesti bosan sebab benda sama

July 3, 2012 at 12:32 AM

dah kena kentut....?

ish!

July 3, 2012 at 2:36 AM

bg smgt akak la kat risya, bru die tak ketaq lutut. hehe

Anonymous
July 3, 2012 at 5:51 AM

saya skrg malas bising2, pegang hanger je baru jalan

sekolah damia masih guna no lg

July 3, 2012 at 11:14 AM

Ya, betul..jgn tensen sangat,nanti anak2 pulak yg stress..berikan dorongan dan bimbingan..

July 3, 2012 at 4:45 PM

suka la pandangan cik betty ni... sedikit sebanyak boleh buat semangat dan panduan kepada saya.. mood tension gak ni sebab harap anak dapat result bagus tapi dapat cencorot.. tapi x pe.. orang cakap anak baru nak mula hidup... jauh lagi perjalanan dia... Kita hanya mampu berdoa yang terbaik kepada mereka...

July 3, 2012 at 5:04 PM

@lieynanilaz

x sangka ini kata-kata terakhir awak..sy doakan lieyna (arwah) tenang di sana.


al-fatihah.

July 3, 2012 at 5:05 PM

musim amik report card eh minggu lepas nak buah pun samer hahaha

July 3, 2012 at 5:05 PM

@pok amai-amai

sesetengah situasi kita kena paksa fara..mcm paksa ngaji..paksa solat dan paksa buat homework..kalau x paksa anak-anak jd manja

July 3, 2012 at 5:08 PM

@keli menari

apa yg sy paksa adalah dah sampai masa

kalau x paksa anak-anak x buat..cakap 2-3 kali secara lembut x dengar harus kena paksa :)


paksa bukan dera. jgn silap paham ya :)

July 3, 2012 at 5:12 PM

hehehe, haip haip!! dah baca la kak!

comel betul bab kentut tu. kikiki ;)

July 3, 2012 at 8:38 PM

Sama ler dengan Sahira...kalau cakap lembut tak jalan...huhuhu ibu dia jadik raksasa baru mau belajar ya...CR pun garang jugak hihihi

July 3, 2012 at 10:55 PM

hehe.teringat pulak saya masa sekolah agama duu.ade gak merah kak..tp bahasa arab...kene marah ngan mak kaow2 nye la...sedih nye rasa..hehe

July 4, 2012 at 2:59 AM

Salam.. Ada kala memang kena berkeras.. Bukan memaksa, untuk kebaikan anak kita juga. Betul tak Rina??

July 6, 2012 at 11:24 PM

raksaksa cantik! pun tak takut la kak! pakai topeng monster dulu tutup muka comel akak tu.hehe

July 9, 2012 at 1:28 PM

heheh..anak2 ni..kadang2 bila da nampak mama nya bertukar..br nak buat..kalau x..buat tak tau je..ehehh

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal