HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Thursday, February 17, 2011

Roti Sardin Goreng!!

Wah..kemain sejak² nih asyik tulis entri makanan jer. Ini kan belog ibu²..standardlah. Kalau takda entri makanan..masak-memasak memang tak sah. Tapi mana boleh lawan entri masakan mat gebu yang meleleh air liur dibuatnya.

Hari ni betty cuma buat roti sardin goreng ajer untuk breakfast. Makanan ni buat minum petang pun sedap. Kalau dulu betty selalu celup roti yang dah letak sardin tu dalam telur lepas tu goreng. Tapi kali ni roti sardin tersebut dicelup dalam bancuhan tepung untuk menggoreng pisang. Sedap uii makan waktu panas² sebab rangup macam biskut (poyo ah..)

Bahan²:
  • roti
  • sardin
  • bawang besar (diracik²)
  • cili merah (dibuang biji dan diracik juga)
  • tepung beras
  • kunyit serbuk
  • sedikit garam (tak letak pun takpe kut)


Cara membuatnya:
  • Mula² sekali mesti buat inti sardin tu dulukan..biasanya betty buang sos sardin yang ada dalam tin tu. Betty cuma ambik sardinnya. Hancur²kan sardin lepas tu tambah bawang dan cili yang dah diracik tadi. Kalau korang ada resipi lain nak buat inti ni ikut sukalah. Betty tak reti memasak sangat.
  • Lepas tu masukkan inti dalam roti separuh bahagian ajer. Lipat roti dan potong dua bahagian.
  • Dah siap proses memasukkan inti dalam roti bancuhkan tepung beras+air+serbuk kunyit+sedikit garam. Ada bahan lain tak untuk bancuhan tepung menggoreng pisang ni ha?? Haha..nampak sangat selalu beli goreng pisang tepi jalan jerr..
  • Lepas tu celup roti tadi dalam bancuhan tepung dan gorenglah dengan menggunakan minyak masak jangan minyak petrol lak..kang terbakar lak umah..


Taraaa..dah siap. Senang jer. Memang sesuai dengan betty yang tak pro masak ni. Tinggal sikit jer sebab betty dah ngap dulu. Tak senonoh ahh makan dulu baru snap gambar. Tak tahanlah. Keluar dari kuali jer terus masuk mulut. Ngap!Ngap!Ngap!


notakaki:
untuk budak kecik berdua tu betty cuma goreng roti ni dengan bancuhan tepung tanpa diletak inti sardin..kalau tak nanti dibuangnya inti..membazir sungguhhh (ikut perangai siapa tu???..akula kut sebab selalu buang inti karipap masa kecik)

8 comments

February 17, 2011 at 10:36 PM

cik betty ni mmg pandai masak ek?? lapar ni... bak mai sket...

February 17, 2011 at 11:14 PM

tobat sedap!! nak buat le.

February 18, 2011 at 8:52 AM

chekjah: sapa cakap i pandai masak..tu resipi sume senang tu..chekjah nak sikit meh bg alamat..i pos kan utk u..tp kalo sampai dah basi sian kat chekjah..

kau kesah: aku kesah..ha..kau rajin masak kan..buat cepat..kasik hausmate kau yg tgh kelaparan tu..

February 18, 2011 at 10:00 AM

saya pun tak pandai masak cik betty oiii

February 18, 2011 at 4:31 PM

mamaema:hehe..

February 19, 2011 at 1:54 AM

nyum2 sedapnya. hee. cik betty kena tag dalam entry yaya. tp nanti tau yaya nak kumpul link dulu. ;)

March 18, 2011 at 2:56 AM

salam manis...sedap nye roti sardin...da lame x makan...!!!

March 27, 2011 at 4:40 PM

waahhh best tuu....roti sardin goreng...mmg pebereeetttt saya...hehe

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal