HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Wednesday, February 16, 2011

Hantu Pengat!

Hantu pengat? Betty lah hantu pengat. Selain kek dan puding betty suka+suka+suka sangat makan pengat. Walaupun tak pandai masak tapi nak menyibuk jugak buat entri masak-memasak ni. Betty suka masak pengat sebab senang (kononnya). Orang tak reti seni memasak terutama membuat kuih macam betty ni sesuailah buat pengat. Betty cukup suka buat (baca: makan) pengat labu walaupun tak suka makan sayur labu. Betty tak taulah resipi pengat betty ni betul ke tidak tapi saper² yang tak pandai masak boleh cuba kut. Tapi bagi yang terer tu bolehla betulkan resipi betty ni.

Bahan²nya:
  • Buah labu (boleh ganti dengan pisang ke keledek ke..)
  • Gula merah (nak guna gula melaka boleh gak kut..)
  • Sagu biji
  • Santan dalam kotak (nak senang..betty suka benda² senang)
  • Daun pandan (untuk apa tah betty pun tak tau..agaknya nak bagi wangi..so letak ajer..tak letak pun takpe kut)
  • Sedikit garam

Cara² membuatnya:

Mula² mestilah kena kopek buah labu (part ni betty paling maleh..keras wui nak kopek tapi nak makan punyer pasal mestilah kena sabar..sabar ye betty kopek pelan²). Buang biji² labu tu (atau keringkan jadik kuaci kut). Lepas tu potong labu kecik² tak kesahlah bentuk empat segi atau tiga segi tapi jangan kecik sangat. Dah siap cuci rebuslah potongan labu² tadi dengan air kat dalam periuk (mestilah takkan dalam kuali ke sauce pan pulak).

Sambil menunggu labu lembut sikit, gula merah tadi yang dah duk dalam cawan dicampur air panas. Banyak mana gula merah nak guna ikut tahap kemanisan yang korang sukalah. Betty suka letak banyak sebab suka makan manis..haha..tak baik untuk kesihatan..adalah dalam 6-7 sudu besar ikut kesesuaian saiz hidangan yang dimasak. Janganlah kau masak sikit tapi taruk gula banyak² kang pengsan lak nak makan.

Sambil merebus (labu cepat lembik jadi janganlah rebus lama²) masukkan gula merah yang dah cair tadi ke dalam periuk. Tapi jangan main tuang jer. Gunakan penapis sebab kadang² dalam gula merah yang kau beli kat kedai tu ada pasir dan tali guni..huhu.

Lepas tu masukkan sagu biji dan jugak santan. Betty selalu guna 1/2 kotak jer sebab tak berapa suka makan santan. Ikatkan daun pandan macam reben lepas tu campak dalam periuk. Taruk garam sikit. Kacau² sekejap. Rasa² macam dah masak bolehlah tutup api. Bila dah sejuk masukkan dalam peti ais. Lepas tu baru makan. Huii..memang sedap. Maid indon kat rumah adik betty pun suka makan pengat labu ni. Orang indonesia panggil makanan ni kolak.



Sebenarnya ini saki-baki pengat labu yang ada. Tak senonoh betul. Dah balun baru nak snap gambar. Pengat labu betty ni terkurang air dah jadik macam puding. Tapi sedap jer. Betty makan tak berenti². Agaknya kalau mak mentua lalu pun tak perasan.



Haritu masa nak pegi tanjung piai betty nampak kat tepi jalan banyak jual pisang yang panjang² (baca: pisang tanduk). Teringin nak buat pengat pisang tanduk pulak. Jadi masa on the way back singgahla beli pisang ni. Mak betty cakap campur keledek sedap jugak. Betty pun beli keledek sekali yang buahnya kaler oren macam carrot bila dimasak. Nampak cantik sikit kaler² dalam periuk. Cara masaknya betty buat sama jer macam masak pengat labu.



Antara kedua² jenis pengat ni betty lebih suka pengat labu. Macam lemak berkrim gitu rasanya. Pengat pisang macam masam² sikit. Mr papa pengat bukanlah favourite dia. Tapi kalau ada dia makan ajer. Dia tu senang tak cerewet makan. Si risya cuma makan kuah pengat dan sagu bijiknya. Si adik cuma makan pengat pisang+keledek. Apesal dia tak suka labu hah? 



notakaki: 
Buah² kaler kuning macam labu dan keledek ni mempunyai khasiat beta-carotene yang merupakan sumber untuk vitamin A. Ada karbohidrat dan vitamin C jugak. Juga boleh mencegah kanser.

10 comments

February 16, 2011 at 5:23 PM

reti tak buat pengat pisang?? jah sangat suka pengat pisang... hingga menjilat mangkook...

February 16, 2011 at 10:38 PM

wahh sedap nye pengat nak gak masak kan untuk I sekali ok...

February 16, 2011 at 11:11 PM

jah: sama jer kut mcm buat pengat labu..

mah: meh datang umahla..

February 17, 2011 at 12:38 AM

i suke pengat-pengat ni. i follow u. senang-senang meh le ke blog i.

February 17, 2011 at 1:42 AM

saya tak makan pengat..tapi bila tengok pengat kat blog Cik Betty..terasa ingin makan pengatlah pulak...yummy!!!

February 17, 2011 at 9:52 AM

kau kesah ke: aku kesah..hehe..jap g i g blog u k..

keli: sedap oii keli..mcm u suka makan ikan keli..mcm tula sy suka mkn pengat..

February 17, 2011 at 11:53 AM

ehhh dah nak lunch nie kuar semua n3 makan nie buat den terliur joo

February 17, 2011 at 1:28 PM

haa singgah lagi ni. teringin kt pengat.

February 18, 2011 at 10:01 AM

saya suka pengat pisang..tp tak pernah pun buat..tgg my mom saja yang buat..ahaks....

February 18, 2011 at 4:35 PM

angah: lunch maner ader terlior tgk pengat..tgk ikan keli masak lemak cili api baru terlior kut..hehe

kau kesah: ha..singgah yer jgn x singgah

mamaema:nih omak den punyer resipilaa nii..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal