HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, February 28, 2011

Resipi Beef Kuew Teow



Assalamualaikum..

Cis. Macam gud-gud je aku nak tulis resipi :p.


Bahan²:

  • Kuew teow (cucilah dulu dan toskan)
  • Daging lembu 
  • Bawang putih 4-5 ulas (racik²..nak ketuk penyek juga boleh)
  • Bawang besar (potonglah bulat² bagi nampak menawan..tapi awas jangan makan banyak² boleh lemah daya ingatan)
  • Sayur²an yang disukai seperti tomato, bunga kubis atau daun pegaga juga boleh kalau suka  ;p
  • Aneka jenis kicap dan sos tiram
  • Tepung jagung
  • Telur

Langkah²:
  • Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali. Gorengkan kuew teow dengan kicap. Ini just nak kasik kuew teow kita hitam. Hitam itu menawan dan lebih menggiurkan berbanding putih ya huhu.
  • Tumis pulak bawang putih dengan bawang besar tadi. Setelah berbau wangi masukkan tomato juga. 
  • Masukkan pulak daging. Lebih baguslah kalau daging sudah direbus dulu (kerja membuat kuah lebih cepat). Kalau sudah rebus masukkan sekali air dagingnya. Masaklah sampai mendidih.
  • Masukkan aneka kicap dan sos tiram.
  • Masukkan tepung jagung yang sudah dibancuh dengan sedikit air masak. Ikut suka nak pekat mana
  • Masukkan sayur dan akhir sekali telur.
  • Tak payah garam pon takpa pasal kicap dah masin tadi kan.


7 comments

February 28, 2011 at 1:45 PM

eheheh ni boleh cuba ni.

February 28, 2011 at 4:20 PM

i like... lapow2....

February 28, 2011 at 5:13 PM

sedapnye cik betty...harus saye cube nih..hikhik..:)

meh jemput ke rumah...
~schedule tweets~

March 1, 2011 at 11:31 AM

wahhh resepiii tueeeeeee sedap jerrrrr

March 1, 2011 at 3:33 PM

alhamdulillah..akhirnya rina sudi pula tulis resepinya..rsp pla nmpak mudah je kan..ada macam rsp kue tiaw hailam kot hehe..nampaknya esok dh boleh beli daging kat pasar dan nak cuba try masak..ala...kakNo pun bukanye reti masak pun..time memula kawen dlu stakat pandai kuah singgang, sayo air, grg kangkung belacan jer huhu..sib baik dapat hb yg tak cerewet..bedal je apa kakNo masak hihihi...tq atas resepi ni ye..;P

March 7, 2011 at 10:44 AM

dah cuba...sedap gak...tapi ada gak sha mengkhianati resepi asal rina...@_____@

March 7, 2011 at 11:19 AM

sha:hahaha..bagus²..takpelah khianat pun..ikut kreativiti masing² kan..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal