HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Tuesday, February 1, 2011

Rumah Aku Satu Ketika Dulu..




Entri ni dibuat untuk memenuhi request dak diana yang comel. Sebenarnya aku seganlah hai nak membuat entri ini. Rumah aku takdala cantek mana. Memang tak cantek pun. Gambar² tu diambil pun ada sebabnya. Alkisahnya, beberapa tahun lepas aku berangan nak masuk satu pertandingan rumah idaman kat satu suratkhabar. Memang aku ni syok sendiri perasan gila rumah aku cantek sangat. Hehe..dan memang aku kalah pun.


Tapi mengenangkan kau sahabat aku..maka dengan bangganya aku pun menempekkan gambar² tersebut di sini pulak. Terimalah..(ikut gaya kau):




Rumah aku ni kecik aje. Nilah secoit ruang tamu aku. Mula² masuk rumah ni aku pasang langsir dengan wallpaper dulu. Masa tu aku tak reti pilih wallpaper. Apa yang cina kedai tu suggest aku ambik je. Maka dapatlah aku wallpaper corak belang² tu. Kalau ikut hati aku sekarang..aku nak je tukar wallpaper baru. Bagi aku wallpaper tu tak menarik langsung. Tapi ok jugak sebab belang dia corak menegak macam tu. Nampak sikit siling aku tinggi. 


Carpet pink tu pulak bukanlah sebab aku suka kaler pink tapi sebab aku tak tau nak pilih kaler apa. Takkan nak coklat lagi. Dahla sofa aku coklat. Langsir aku coklat. 


Ni gambar lama. Banyak yang dah berubah. Lampu merah ikea tu aku dah tak letak kat situ. Atas sofa pun throw cushion putih tu pun dah tak sorang² tapi ada yang merah duk teman dia. Hiasan bola raga atas meja tu aku beli kat ikea. Murah jer..50 sen sebiji. Tapi sekarang aku dah simpan bola² tu pasal anak aku buat main sepak raga. Hancus...




Sebelah ruang tamu ialah ruang tengok tv. Banyak yang dah berubah kat sini. Pertamanya tv. TV tu sekarang aku dah letak kat tingkat atas. Kat bawah pakai tv flat screen..lawo sikit. Kedudukan kabinet tv ni pun dah lain. Aku dah pindahkan ke sisi satu lagi. Pasu hitam tu sekarang aku dah letak atas kabinet tv dan hias dengan ranting sebab pokok spiral bamboo tu dah lama arwah. Hiasan kaca kaler pink tu pun dah lama pecah dek kerakusan aku mengemas rumah. Kipas sebelah kabinet tu pun aku dah buang kerana lehernya patah...siapa tah yang ganas sangat begitu kejam mematahkan tengkuk kipas tersebut. Karpet corak bulat² tu? Hmm..makin menyedihkan aku tengok sebab warnanya dah tak seceria dulu lagi (kes budak² selalu makan depan tv la ni).




Inilah ruang makan aku yang digunakan sebagai ruang membuat kerja juga. Sesekali bila tetamu datang je barulah ruang ini jadik ruang makan. Aku paling sayang dengan cermin hias kat dinding tu. Aku beli kat ikea. Sungguh sukar aku nak menjaga kekilatannya sebab si kecik suka mengecap² tapak tangannya di situ. Lampu gantung di sini cukup tak digemari oleh emak aku. Silau katanya.




Haa..terkejut tak kau tengok dinding aku kaler oren. Yang terang-benderang pulak tu. Waktu nak beli cat kaler ni cina kedai tu nasehat aku banyak kali. Alkisahnya, kaler oren bukanlah kaler favourite aku tapi disebabkan aku terasa bosan melihat ruang sekeliling yang terlalu banyak kaler coklat gelap maka aku pun memutuskan untuk menambah perisa kaler agar hidup aku bertambah ceria. Jam bulat tu murah jer aku beli kat ikea. Kat dinding ni sekarang dah ada rak buku kecik anak aku. Maka nampaklah bersepah sikit di sini..hehe.




Ini dapur aku setelah melalui proses pembesaran. Sebelum ni dapur cenonit jer. Aku tak suka dapur kecik². Walaupun aku bukanlah rajin sangat memasak tapi aku tetap nak dapur besar sebab banyak barang boleh simpan. Impian aku nak dapur yang boleh letak island (nantilah..kalau aku ada rezeki lebih bolehla beli rumah lain). Nampak kemas pulak dapur aku ni ye..hehe. Kat tingkap dapur aku pasang blind kayu yang didapati di ikea. Benda² kecik yang ada atas kaunter tu pun aku beli kat ikea. Aku ni memang minah ikea (sedih..lama dah tak pegi sana).



Masa mula² masuk rumah ni selain kabinet dapur aku buat wardrobe jugek. Penting ni untuk menjaga kekemasan bilik tido (walaupun sekarang kain baju banyak duk kat luar berbanding dalam wardrobe). Yang bercahaya tu lampu yang aku sayang gila sebab banyak kisah waktu nak mendapatkannya (nasiblah mr papa bersabar dengan karenah aku). Aku berkenan sangat kat lampu tu sebab kalau dalam majalah impiana tu designer banyak guna lampu ni. Rizalman pereka fesyen tu pun ada. Kat dinding kepala katil tu dah semestinya aku pasang wallpaper sebab aku memang suka sangat dengan wallpaper (konon² deko bersama eric la tu..aku memang syok sendiri waktu hias bilik ni). Corak wallpaper tu nampak pelik. Masa kat kedai nampak cantik sangat tapi bila dah pasang aku macam tak berkenan pulak. Tapi apa nak buat.




Ini bilik anak dara aku. Aku tak cat kaler pink macam kebiasaan tapi aku pilih kaler purple sebab itu kaler kesukaan aku (suka ati aku je kan..). Meja dan stool tu aku beli kat ikea. Kononnya biar dia senang nak buat homework tapi nampaknya dia lebih suka buat homework merata²..bukan duduk skema macam aku masa kecik² dulu.


Ada lagi dua bilik aku tak letak kat sini pasal kerja² mendeko aku telah terhenti. Lagi dua bilik tu aku tak sempat hias lagi. Aku pun sekarang dah tak excited menghias macam dulu lagi (kenapa..kecewakah kau?). Buat masa ni aku banyak habiskan masa aku dengan blog ni aje untuk mengubat hati yang luka.


39 comments

February 1, 2011 at 4:56 PM

zaira..haha gembira aku.. aku suke gaya penulisan ko ni mcm lebih relaks dan santai. mcm sekolah2 dulu haha..tp idakle sebelum ni aku tak suka. suka jugak tp ini mcm bercerita face to face best.. dan ada luahan perasaan secara tak langsung..
cantik rumah ko. aku suke.aku pun gile ikea. kalau pergi sana macam bahagia senyum2 berangan pulak tu. so kita sama lah ikea crazeee..
mekasih lah buat entri atas request aku.selalu si den yg request mcm2 (mampus aku kalau dia baca haha)
so aku suka rumah kau.. sukeeee.. tempek gambar baru lah zaira.. what.. request lagi???
hahaha.. bye

February 1, 2011 at 6:53 PM

dali: haha..baguslah kau suka..dari pagi aku berusaha membuat entri ni..bermula dengan proses membuat watermark..hai macamlah org nak sgt curik gamba rumah aku yg tah hape² tu kan sampai nak bubuh watermark hehe..

hah! mgadu, mgadu..
tk abis2 la nk bgtau klu gi IKEA..aku pn kejap lg nk g..hihi..(sama jek..haha..)
cantik arr umah ko zaira, aku pong suker..
bila la aku dpt hias umah mcm korang, duk umah sewa ni mls nk berhias bagai..
ok la tuh ko pndai letak watermark (betul eh??), aku smpai skrg tk pandai buat.. haha..

February 2, 2011 at 9:12 AM

wah..cantik umah rina ye..yg paling No suka tang dapo tu..No suka sangat!..nak masak pun bersemangat je. Dapo No ni kecik, Abang kata nak besarkan rasa tak berbaloi sebab kami mungkin tak duk lama sini sebab mesti la nak bersara kat semenanjung hehe..

February 2, 2011 at 9:40 AM

Dani: haih,dah sampai pon ko kat sini..wu jeles ar ko nk g ikea..duk umah sewa hias pakai brg murah² je tp cantik..nnt nak pindah buang beli baru..haha..watermark tu aku buat sendiri tau..punyalah usaha bermula dr proses mendapatkan software adobe..senang aje nak buat kalau yg simple lah..

No: biase aje No..No nnt dh pindah semenanjung buatla dapur cantek²..No pun suka masak mistila dapur kena cantek supaya masakan tambah sedap..kiki

February 2, 2011 at 11:01 AM

zaira:den ni mmg sentiasa mengekori aku, mengutuk dan memuji.. yelah den eksen ko nak pegi ikea benci betull. aku kalau pegi nak beli blind mcm kat dapur zaira. last pegi tak bawak ukuran bengong betull..
aku pun tak reti wei buat watermark.. iyelah mmg takde org nak curik, saje suka2.. nanti ajar wei cemana nak buat. aku dah berapa kali try, bila pc hang je aku pun blah sekali..

February 2, 2011 at 12:27 PM

dali: haha..si den memang sayang kat ko sejak dari dulu..ko nak aku wat tutorial watermark ke? haha..aku pun sebenarnya memang tak penah guna adobe..malu weh..watermark aku buruk..

February 3, 2011 at 10:33 AM

it's so neat. kemas dan tersusun rapi:) suka tengok!:)

February 3, 2011 at 2:14 PM

fifiey: tq..:)..memang x suka rumah bersepah..boleh buat stress..

February 24, 2011 at 2:49 PM

ADMIRE LA...photo ni. sume..macamana cik betty ngemas...masa bila..share la tips yer...suka tengok especially bab dapur n bilik tido..

February 24, 2011 at 9:21 PM

memhalid: haha..dulu sy rajenn sangat..sekarang kena spend masa utk blogging nih kuranglah sket aktiviti ngemasnyer..tapi semangat dah berkobar² semula nak menghias lagi nih..dah start beli impiana semula..

February 25, 2011 at 12:33 PM

cantekknyer umah... tp cam familiar la.. hehe..:P

February 26, 2011 at 9:14 AM

Dea:mcm familiar??erkk..penah dtg sini kaa?

March 15, 2011 at 5:25 PM

Cantiknya rumah...Tahniah! suka akak tengok..sejuk mata memandang..walaupun ada juga warna yang garang tapi, tetap menarik..

March 15, 2011 at 11:46 PM

arianna:kaler garang tu utk menyatakan tuan rumah dia garang..hehe..takla..kaler oren garang tu sebenarnya nampak tak garang langsung sbb rumah sy dah gelap dek warna coklat yg sungguh banyak di rumah (masa tu kegilaan kaler coklat)

March 25, 2011 at 12:32 PM

wahhh singgh tersusun rumah kan...suka tengokk dari segi gaya bahasa pun relaz jer sampaikan...

March 30, 2011 at 2:00 PM

cantik rumah...
ni guna interior designer ke??
'Haiii harini Eric nak buat deco, deco, decooo' hehe

April 8, 2011 at 9:46 AM

cantik la rumah...simple and nice...paling suka dgn dapur tu walaupun tak brape nak pandai msk sngt.. ngeh ngeh ngeh...

April 14, 2011 at 8:04 PM

cantek la umah cik betty neh.. berangan2 nak umah cantek jugak tapi la ni maseh numpang kat umah kerajaan lagi ..hihi

April 16, 2011 at 3:26 PM

Cantik la..umah cik betty...

Saya pun tgh fikir sekrg nak cat warna apa sekrg area ruag tamu..ada pendapat cik betty?

April 16, 2011 at 3:39 PM

angah: maceh..

asyraf: deco sendiri je..inspirasi dari majalah impiana

fatieha: xpe..x pandai masak x penting dapo cantek yg penting..

myna: nnt dah ada umah sendiri deco puas² ye

cute: sy bkn pakar..kena tgk kesesuaian perabot, warna langsir dan pencahayaan..

April 18, 2011 at 5:44 PM

memang cantik sngt rumah cikbetty, bleh lah zte ambik ilham sikit hehe.

mcm showhouse jer , tk terusik apa.. tmbh tang kitchen, libing hall... semua lah! cantik!! tayah eric deco2 dah... betty deco2 sendri dah okey!
hehehe.


jom undi malikha... http://mynameisztee.blogspot.com/2011/04/contest-baby-comel-by-kak-sheila.html.. tq cik betty :) muaahhh malikha kisss dr jauh!

Anonymous
April 19, 2011 at 11:37 AM

cantik rumah cik betty...

May 4, 2011 at 10:15 PM

lawa ruang oren tu. sempoi je hiasan. :) wuuuu, sy suka sgt!

May 20, 2011 at 1:10 PM

uwaa jelesnya tgk umah cik betty sgt2 cantik dan kemas...umah izan ni bila la nk cantik mcm tu,nk kemas mcm tu.bdk2 kecik ni,kita ngemas smpai 2jam tp tak smpai 2minit dipunggah smula menan2 diorang..adehh..

mmg cantik la..pndai n kreatif tuannya.. =D

May 27, 2011 at 10:14 PM

cantiknya rumah kakak.. tengok gambar je dah cukup menunjukkan kakak kemas orangnya kan. bile lah dapat datang sini. akak tak nak buat open house ke? nak datang. hehehe.

*tetibe.

hahah.

:)

June 8, 2011 at 9:45 AM

i like ur deko2 santek

July 5, 2011 at 7:48 PM

Cantiknyeee...i ni mngenangkan i mnyewa jek..
kalo x abess main2 cat & wall paper gak!
hehe! =P

August 9, 2011 at 10:04 AM

simple....but nice sgt2...suka tgk...
mina suka design cmtu...sbb nmpk relaks je...hehehe....


pandai lah deco2 ni ek....bak kata org tua2...tgn berseni....smile...

October 30, 2011 at 1:32 AM

hai kak rina a.k.a cik betty..(^-^)

pandai akak kemas rumah..ni yg su xsabar nk ada rumah sendiri jgk.hehe

br dpt usha blog akak..tp su xde belog utk tulis2..neway, i sapot u lah!Gambatte kudasai!!

risya n zikri ms "rajin" tlg akak kemas kn??hehe

bl2 free su sggh blog ni lg..=)

November 1, 2011 at 12:04 PM

sy suke sgt bab deko mendeko ni... umah akak sgt cantik.. hope lps ni kite leh bertukar2 tips mendeko..

November 1, 2011 at 5:41 PM

Salam.. Cantiknya rumah Rina.. Kemas dan tersusun rapi.. Suka gaya penulisan Rina.

November 18, 2011 at 9:59 AM

cantik la rumah awak, bila baca ni cam baca majalah deco plak hee... agaknya semangat nak mendeco rumah dah kurang sebab rumah awak tu dah kira lama awak masuk kalau beli rumah baru nanti mesti semangat nak mendeco tu lagi membara kan...

December 12, 2011 at 11:17 PM

Cantiknye umah ko cik betty...mcm show house pun ade jgk...hehehee..jgn marah ye! Tp mmg cantik la ;) Tumb up!

March 21, 2012 at 9:35 AM

cntiknye umah.. simple but nice.. LIKE2.. ~.~

April 3, 2012 at 7:59 AM

cantek rumah..kat dapur tu suke sangat...nampak kemas je...best la kalau rajin mcm cikbety ni..pandai lak tu nak hias2 rumah...:)

July 25, 2012 at 10:53 AM

yep..! yg dapur tu mmg cantik sangat..

December 13, 2012 at 9:57 PM

salam kenalan...mumme suka sgt mendeko2,itu yg dtg menjengah membaca...

January 18, 2016 at 4:06 PM

hai nak tanya cbnet tv warna hitam tu u beli katmana ye, cantik :)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal