HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Tuesday, June 14, 2011

Nostalgia

Assalamualaikum..

Kadang-kadang bila saya masak atau makan sesuatu secara tetiba terhimbau nostalgia. Pernah makan sotong masak hitam? Bukan hitam diletak kicap. Bukan. Tapi sotong ditumis sekali dengan dakwatnya yang hitam tu. Argh. Manalah ada dakwat sotong berkaler merah atau biru. 

Saya sangat suka. Emak selalu masak masa saya kecil-kecil dulu. Pasti akan saya makan nasi sampai jilat-jilat pinggan. Macam tak senonoh? Saya masih kecil masa itu. Kalau sekarang jilat pinggan memang kena luku dengan encik terhebat. Namun lepas ditegur oleh pakcik saya, dakwat sotong itu beracun terus emak dah tak masak lagi. Tinggallah kesedapan sotong masak hitam dalam kenangan. RIP.

Telur ikan

Kalau saya kata saya sangat suka telur ikan semenjak masih berbentuk embrio dalam kandungan emak, kalian mahu percaya tak? Semasa saya dikandungkan, emak mengidam telur ikan. Nasiblah dapat. Kalau tidak air liur saya pasti asyik meleleh. Sehingga sekarang kalau makan/masak ikan saya akan kobek perutnya dulu. Kalau ada telurnya saya pasti berwajah ceria seperti cerianya wajah zikri bila saya nak beri susu ibu. 

Puding Roti

Kalau kalian masih ingat saya pernah kata sangat suka puding roti kan? Apa, tak ingat? Marahlah ni. Hehe. Masa kecil dulu saya cuma dapat lihat kesedapan makanan ini dalam majalah saja. Bila minta emak buat, emak cuma kukuskan roti dengan santan dan gula. Sangatlah tak sedap. Itu sajalah sekali emak buat dan saya tak minta lagi sebab tidak sedap. Dah dewasa saya dah boleh bikin sendiri. Baru saya tahu puding roti itu enak.



ramadhan hampir menjelang. makin keraplah saya bertemu dengan nasik goreng.


39 comments

June 14, 2011 at 10:34 AM

ouchh! Farah bukan puasa pun selalu jumpe nasi grg.. menu yang paling simple tatkala malas masak.. hehehe..

June 14, 2011 at 10:53 AM

kegemaran ko pada telur ikan sama ngan cik ina.kalau nampak ikan mesti kobek perut dulu.

June 14, 2011 at 10:58 AM

apa rasa sotong masak hitam? sedap kah?

June 14, 2011 at 11:02 AM

hehheheh rara lak taksuke telur ikan.geli lah.hehehe.

June 14, 2011 at 11:23 AM

sotong masak hitam tu..selalunya sotong tue ema rebuskan saja..pastu ambillah kaler hitam tu sebagai kaler kuah...

June 14, 2011 at 11:23 AM

ramadhan dan nasi goreng tak dpt dipisahkan..kerna sy slalu sahur dgnya heheheee

June 14, 2011 at 11:34 AM

"makanan masa kecik..ermmm...kenapa akak tak dpt ingat apa2 ni...mungkin sbb akak suka belasah jer kot semua makanan.hihi..tp yg akak ingat ms mkn nasi akak suka mkn ngan minyak goreng ikan tu..pastu ikan goreng digaul2 sekali..dah rupa macam nasi nak kasi kucing pulak..tapi sedap.."

June 14, 2011 at 11:34 AM

mmg nostalgik sungguh...sha pun suke sgt telur ikan...sotong plak mmg dr dulu sha tak penah makan dgn dakwat hitam tu tapi wajib makan sotong telur...tiap kali bli sotong kena belek tgk ada telur ke tak...if takde telur cancel je pembelian iteww

June 14, 2011 at 11:40 AM

kadang2 mkanan yg simple ag sedap ouh~ :D

btw , pelangi follow sni :)

pelangi tak jmpa shoutbox awk . huhu

June 14, 2011 at 12:04 PM

mmg sedap sotong masak hitam.. siap lekat kat kuku tu..

June 14, 2011 at 12:06 PM

suka jugak sotong masak hitam tu...lg pekat kuah lg sedap...aduh...

June 14, 2011 at 12:24 PM

ha betul tu ... kalau malas nak masak nasi goreng aje... mudah dan jap aje dah siap... kalau malas sangat-sangat nasi goreng ikan sadin aje...

June 14, 2011 at 12:36 PM

dakwat sotong tu memang boleh makan ke?

June 14, 2011 at 12:41 PM

Menyelerakan....

Katak boleh rawat Kanser

June 14, 2011 at 12:59 PM

liza selalu jgk msk ns goreng kat umah,tu lah menu yg pling simple dan sedap!

June 14, 2011 at 1:00 PM

xpnah mkn lg sotong msak hitam. sdap ek?


telur ikan!!!! nostalgia. skrg dh lma xmkn..


Aku tido dalam iman. Kau ada? Hahaha..

June 14, 2011 at 1:01 PM

nasi goreng boleh dikatakan menu hari bagi saya yg bujang ni...org rajinlah katakan...hahahaa...sampai cemuihlah(jemu)

June 14, 2011 at 1:09 PM

oh entry ini kejam... sungguh kijam... heeeeeeee ekcelykan... my mumpun masak dakwat merah gak... ya ke beracun? kami makan gak... ya ke beracun?

June 14, 2011 at 1:40 PM

Rina: ketiga-tiga resepi tu..peberet akak gak tu..
ye lah..puasa dah dekat rupanya ye..biasanya dlm buln puasa, mcm2 resepi lain yg tiba..ubah selera org kata..tp, kalau terlambat bangub sahur..nasi goreng lah jwbnya..

June 14, 2011 at 1:45 PM

hehe..cara cari telur ikan dlm perot tu dah mcm ibu si pekan plak mengidam telur tembakul hehehe

June 14, 2011 at 1:55 PM

rina..
sotong masak hitam mmg feberet ayu time kecik2..
bila dewasa baru tau sotong masak sambal..hehehhe

mmg nostalgia

June 14, 2011 at 2:05 PM

Betol ke 'dakwat' sotong tu beracun? Ate baru jer masak minggu lalu. Nikmat tak terkata. Kita org Johor dan ada juga org Melaka yg masak Sotong dakwat tu. Org negeri lain geli.

June 14, 2011 at 2:20 PM

papa mifz sgt suka telur ikan masak pindang...

June 14, 2011 at 3:12 PM

cik betty,
msred suka telur ikan jugak....goreng paling layan...

June 14, 2011 at 4:12 PM

Suami Cik Rose Cute lagi suka..kalau sahur buat nasi goreng hehehe

June 14, 2011 at 4:25 PM

sama la..suka makan telur ikan...kalau makan ikan, mesti check dulu ada telur ke tak..nikmat betul makan telur ikan...mmmmmmm

June 14, 2011 at 5:10 PM

mmm..sotong masak hitam...dulu..nenek sy suka masak...sedap....

kat rumah..x merasa la..sbb ayah tk suka... ;)

June 14, 2011 at 6:57 PM

bulan puasa...hm....

niatnya nak diet takmo nasi. tapi bila mengenangkan nasi putih, kangkung goreng belacan, telur masin, acar limau dan serunding ikan...

gimana mau kurus sih?

June 14, 2011 at 7:08 PM

sotong masak itam..? kita pula tak suka makan masakan tu sebab pada kita nanti kalau makan mulut pon jadi itam..hehe

June 14, 2011 at 8:38 PM

saya pon suka telor ikan kak.. memang terbaeekkkk la... tapi mahal la.. xleh makan selalu... haha

June 14, 2011 at 10:08 PM

pernah!yg sotong tu mula2 pelik juga..hu3

June 14, 2011 at 10:33 PM

wah nostalgia.dulu kt rumah nenek en suami,mak usu sy msk sotong macam mak cik betty msk.sy terus tak mkn.sbbnya sy geli.biasanya dakwat tu dibuang.tp smp skang sy rasa dieorg masih masak camtu.dieorg kata sedap.org kmpg klu ditegur pun bknnya nak dengar ckp kita..:)

June 14, 2011 at 10:47 PM

nasib baik la dpt telor ikan..kalau tak sampai skrng liur meleleh leleh hahahahaha

June 15, 2011 at 12:31 AM

ya lah cik betty..ramadhan akan tiba...rindunya bulan puasa....")

June 15, 2011 at 8:18 AM

Telur ikan .. saya pun suka.. tapi kat kampung saya memang ada orang jual stu plastik kecil dalam RM4 kot .. tapi tu dulu la masa saya kecik2... la ni telur ikan dah mahal la.. harap telur dari ikan yg beli kat pasar la... tu pun ikut nasib la... jarang la ada...

OOO.. bulan puasa rajin buat nasik goreng ye...

June 15, 2011 at 9:28 AM

bunga suka ikan..telor dia xsuker sangat..tapi lau bg makan jer..ahhaa

June 16, 2011 at 12:22 AM

kecik2 kite suka sangat ratah telur ikan goreng,
bila dah besar, tak lalu pulak dah, huhu

June 16, 2011 at 2:48 PM

sotong amsak itam..ye ye..ayoh No orag klantan dan Abang pun suka sangat makan tu..Ma dan No org trg tak suka pula hehe..tp skang dh lama tak tengok Ma masakkan untuk Ayoh..eh, No tak tau pula ianya beracun huhu..

telo ikan mmg No suka dan anak No si Faris pun sukaaaaa sangat hehe..

puding roti..perghhhh..klo takmo bagi je kat No haha..

skang pun hampir tiap hr bikin nasi goreng cuma stail lain2 hihi

June 16, 2011 at 3:22 PM

mina dulu pernah masak sotong sambal...skali jd hitam..hahaha...
kena marah dgn mak....


mina tak pernah lg rasa puding roti..
sbb lemah sikit nak mkn puding ni..huhuhu

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal