HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Monday, June 13, 2011

Petua Pecahkan Biji Angin





Assalamualaikum..

Korang penah kena biji angin tak? Tempat peberet dia nak tumbuh selalunya leherlah. Kalau kena ni memang tak selesa. Leher sakit kepala pon sakit. Namanya biji angin sebab dekat tempat yang sakit tu boleh rasa dengan jari ada benda berbiji-biji kat dalam. Tulah biji angin bukan angin pasang ya!


Sekarang ni leher saya punyalah sakit gara-gara biji angin jahat nih. Saya dah pegi berurut sebab tak tahan sangat. Hambek kau! Sampai jadik naga akak tu dok urut leher saya.


Kasihan pulak tengok kakak itu. Dah macam nak pengsan pon ada.


Dia kasik sikit petua nak pecahkan biji angin tu.

Caranya, ambik sedikit lada hitam + ketumbar + jintan manis.
Bubuh dalam buntil. Bila nak guna panaskan buntil dengan seterika. Lepas tu tuam. 

Tapi saya belum buat lagi pasal malas. Hehe.


37 comments

June 13, 2011 at 10:53 AM

dah sihat ke kak?

June 13, 2011 at 11:03 AM

tang nk buat sndiri tu yg mls kan.ehehe...

June 13, 2011 at 11:04 AM

wahh . nk offer kat kakak cik scya dye x abs2 s0h cik scya urut . ggr

June 13, 2011 at 11:36 AM

baru 1st time dgr istilah bijik angin ni...dia rupa mcm ruam ke?...mcm mn bleh dpt bijik angin ni?

June 13, 2011 at 11:43 AM

la....mcm mana nak baik kalau malas..? :)

June 13, 2011 at 11:57 AM

saya da lama tak gi berurut~~badan da penuh angin~haha~~

June 13, 2011 at 12:13 PM

owh ada cara tuam yer..tq share sini...selalu mcm tu kan,tukang urut sendawa byk2..tolong buangkan angin..semoga kembali pulih yer =)

June 13, 2011 at 12:15 PM

Lada hitam, ketumbar, jintan manis.. ok nak kena ingat ni. Thanks for the petua atau orang Indonesia kata Petuah. Mg perkongsian ini membawa tuah kepada yg memberi petuah dan yang menerima petuah ;).

(First time Ate dengar biji angin- Sian Ate, Jakun kan?)

June 13, 2011 at 1:49 PM

nasib baik bijik angin..kalau angin ahmar lagi parah kan..huhuhu

p/s: tq approved sy di FB...

June 13, 2011 at 1:59 PM

"ohh itu namanya biji angin yer..baru hari ni dgr..ingat biji2 tu kelenjar ke apa.."

June 13, 2011 at 2:03 PM

Hai... Rina ... memula tadi saya komen tengah2 tulis bleh breakdown letrik maka terpadam la kompter saya... sakit hati betul la..

Ehh silap terkomen TNB kat sini hahaha.... ooo Biji angin tak pernah dengar tapi kalau angin masuk dalam urat memang selalu la dengar ...badan saya pun berangin jugak... selalunya suami saya urut pakai minyak panas siap campur 2 jenis minyak panas lagi pasal badan saya banyak lemak setakat panas2 biasa tu gagal melepasi kulit..

Tapi kalau angin masuk badan mmg bisa2 la habis badan2... Rina makan ikut time tak.. ke banyak makan benda berangin.. saya tak makan benda2 berangin macam terung ka.. kacang panjang ka.. sayur2 sejuk ka..mee goreng pun jarang makan..

BTW semoga cepat sembuh yea !! Beli ubat angin yang jenis air tu walaupun rasanya tak enak tapi impak dia bagus..

June 13, 2011 at 2:50 PM

no br dengar ni rina 'biji angin' agaknya org kampung no pangil benda lain kot..macam mn kita tau wujudnya 'bj angin' tu..adakah dia berbintil2 dalam urat?..siyes No tak tau nih..

June 13, 2011 at 3:09 PM

Oh ya ker....kadang2 leher ni sakit jugak huhuhu

June 13, 2011 at 3:35 PM

semoga cik betty cepat sembuh anginnya.haha kelakar je part tukang urut jadi naga tuh LOL.

June 13, 2011 at 4:06 PM

cik betty,
msred pon slalu kena...tapi baru tau namanya...heee

sudah sihat ke?tuam la...

June 13, 2011 at 4:22 PM

angin sepoi-sepoi. hehehe

0.01

June 13, 2011 at 4:23 PM

saya tak pasti apa yg dimaksudkan dgn biji angin ni...adakah ianya bengkak kelenjar di leher?

cuma satu nasihat saya, kalau boleh, kawasan leher ni jgn lah sebarangan di urut, sebab kawasan tu sensitif, byk saluran darah dan saraf penting

June 13, 2011 at 4:28 PM

Biasalah kalau kena buat sendiri mesti bertangguh nanti bila dah melarat baru rajin....

Rina baik pergi klinik sajalah....

June 13, 2011 at 4:29 PM

elok lepas je saya baca entri ni, terus saya keluar angin. ish, dgn entry pun boleh berjangkit angin ni!

June 13, 2011 at 5:24 PM

oh ramai juga yg x tahu apa tu bijik angin ya..dia bukan nmpk cam ruam ke apa..dia dalam urat..bila kita pegang baru rasa..berbiji-biji..boleh beralih-alih kdg²..

June 13, 2011 at 5:42 PM

mak selalu cakap biji angin ni, tapi kite tak pernah cari pulak mana biji angin ni, hehehe

elok2 kak, kang dari naga bertukar jadi raksasa pulak, hihi ;)

June 13, 2011 at 6:08 PM

pasai pa tak buat lagi? malas. hahahaha

June 13, 2011 at 6:18 PM

Saya cadangkan Cik Betty buat Bekam Angin paling kurang dan kalau berani buat Bekam Darah.Ianya berkesan untuk membuang bijik angin tersebut.


Basikal elektrik boleh lipat

June 13, 2011 at 7:21 PM

Akak rasa mcm tau apa itu biji angin..sbb Mak mertua selalu gak kena dulu2..dah tu brp kali Rina nak kena berurut?

June 13, 2011 at 9:02 PM

nape citer pasal bijik lak ni.. hehehe.. xpernah dengar pon pasal bijik angin ni :)

June 13, 2011 at 9:44 PM

apa tu.. sendawa..yai hehehe :D

June 13, 2011 at 10:22 PM

tukang urut aku dah lama meninggal...keh3

June 13, 2011 at 10:46 PM

pernah dgr bijik angin,tp baru tau secara detail lepas cik betty bgtau.huh sgt tak suka tukang urat sbb sy geli bila diurut.haha..

June 13, 2011 at 10:52 PM

oo ye ke cik ina pun tak pernah dengar sebelum ni. Kalau boleh rinna pegilah jumpa doktor dulu, takut je sebarangan urut.

June 14, 2011 at 2:19 AM

saya pon penah kena tu. mendalah tu tumbuh masa tengah sakit samaada deman, selsema teruk atau batuk heavy. saya selalunya sapu mintak panas je sebelum tido. tahu2 je esoknya hilang dah. TC Rina. :)

June 14, 2011 at 5:29 AM

Selalu kena kat belakang telinga.. Hehehe..

June 14, 2011 at 8:02 AM

meh cini bunga tolong..hehehhe..

June 15, 2011 at 2:33 AM

Nice and cool blog
Done follow your blog,,,follow mine
http://outsyedtheboxes.blogspot.com/

June 16, 2011 at 3:29 PM

mina kat kaki ngan pinggang byk...
aduyaiii nak kena buat lah petua tu...

October 9, 2011 at 9:13 PM

sy ade bijik angin kat leher ngn pgang..memg sakit gile..lg2 seb sy ni kje duduk je kat opis tu..nk brurut xmnyempat..

Anonymous
May 11, 2013 at 12:50 PM

Brape lama biji angin tu nak hilang eh kak?

January 26, 2015 at 3:02 PM

lupa nak cakap, saya memang jenis jaga pantang. Ais saya tak minum, benda-benda berangin macam sayur kacang, sayur bendi, petola, terung, kobis, ubi-ubi, nangka, cempedak, mee kuning dan sewaktu dengannya dari tahun lepas saya tak makan, walaupun kekadang teringin makan mee mamak..haha. Tapi apa nak buat, kalau dah takdirnya angin datang tak leh wat macam mana. bersabarlah...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal