HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Saturday, December 3, 2011

Akhirnya Jumpa Cara Nak Besarkan Gambar Dan Tak Pecah (updated)




Assalamualaikum..

Aku selalu rasa nak hentak kepala kat dinding (haha saja nak over) sebab jelesnya tengok gambar kat blog orang besar-besar, jelas, terang dan mengancam. Kat blog aku pulak paling besar boleh letak saiz large aje sebab kalau aku pilih x-large atau original saiz habis lari template blog.


Akhirnya, setelah berpenat-lelah jumpa jugak caranya. Tak kisahlah kalau orang dah lama tahu kan. Ataupon cara ni salah ke. Yang penting aku baru tahu haha. Sila tepuk tangan kuat-kuat untuk aku okeyy!


Hah. Meh aku ajarkan kut-kut ada yang tak berapa reti cam aku. Yang dah reti tu dok diam-diam jelah ya hehe.


Mula-mula gambar yang korang nak upload tu resize dulu kalau berat. Aku selalu resize guna photoshop.


Lepas tu upload ke blog macam biasa.


Contohnya macam gambar ni. Kecik kan? Macam main ngintai-ngintai jer.




Sekarang ni kita edit gambar di atas supaya lebih besar. Klik edit html.



Sekarang fokus penglihatan kepada bulatan biru, merah dan hijau.

Tukar semua yang dalam bulatan:

Bulatan biru = padam semua (tapi kalau gambar menegak height simpan width yang buang).

Bulatan merah = tukar kepada width yang sesuai dengan kelebaran blog anda (bergantung kepada saiz #main-wrapper sama ada 600 px, 500 px dsb). Pandai-pandai adjustlah.

Bulatan hijau = tukar kepada s800 (ini untuk kasik gambar jelas dan tak pecah).


Jadiknya macam nilah:




Hasil setelah gambar budak comel di atas diedit tumbesarannya:


Puas hati dah :). Untuk template blog aku ni tak boleh nak set width gambar 600px nanti abeh senget template. Aku pon tak tahu camane nak ubah padahal #main-wrapper dah set 610px. Jadi terpaksalah berpuas hati dengan width 550px sahaja. Sobs.



Dah. Tu je nak share ^___^.


nota-noti:
Tah cemanalah rupa aku ahad nanti. Rasa nak ketawa dekah-dekah.


26 comments

December 3, 2011 at 10:41 PM

tq atas tutorialnya.mmg dah tau pun.hehe..

gurau jer!yg penting berguna utk blogger yg tak tau..bg pic beso2 br lawa kan cik betty?

December 3, 2011 at 10:48 PM

info berguna tuk saya

nak share yek...

December 3, 2011 at 11:18 PM

ooo macam tu rupanya.. saya baru tau ni... thanx ya for sharing.. lepas ni nak belajar wat mcm tu la

December 3, 2011 at 11:19 PM

@kis


share ajelah dear :)

December 3, 2011 at 11:56 PM

cik ina kena duk diam-diam nampaknya : )

cepat update cite retro, tak sabau nengok wajah retro ko: )

December 4, 2011 at 12:43 AM

ooo gitu rupanya baru tau, banyak gak yang saya kena belajar ni maklum la buta IT sikit heee...

December 4, 2011 at 4:33 AM

comelnyer ank dier.. hehe

jom baca kejap=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/12/tuntutan-ifc.html

December 4, 2011 at 8:27 AM

ewah, berjaya!!!
tahniah...
bnyk benda yg kita bljr masa brblog..cuma tak sempat je nak belajar yee..thns for share yg ini..

December 4, 2011 at 8:52 AM

heheh..suke2..

December 4, 2011 at 1:02 PM

hehe..selalu wanie pun boleh gune large je, tapi malas nak tambah koding2 tu..bile kite klik gambar kan akan besar jugak..

December 4, 2011 at 2:19 PM

"hehe..akak pun dah tau gak hasil godek2 sendiri..tp hari tu akak teredit smapai besar gedabak sampai lebih2 pada frame entri tu hahha....~tak sabar nak tgk rupa ko dlm mood retro tu..."

December 4, 2011 at 2:33 PM

Wah...Cik rose pun baru tahu hari nie...hehehe...Thanks for sharing...

December 4, 2011 at 3:41 PM

entry pasal hari retro tu nanti buat gambar besar2 tau!!..tak sabar saya nak gelakkan...larikkk.

December 4, 2011 at 3:51 PM

whoaaah, you success! hehe.

December 4, 2011 at 5:33 PM

tips menarik nih...

December 4, 2011 at 6:30 PM

haha
memang masalah kalau nak besarkan gambar gune blogger punye editor
sy pakai windows live writer je kak. boleh besarkan gambar ikut suka hati macam kat MS Word

December 4, 2011 at 7:17 PM

height tak payah tukar pon takpe.
tukar width and buang height dia. nanti dia automatik tukar sendiri. huhuhu

December 4, 2011 at 9:32 PM

belasah jer...hehe

December 5, 2011 at 8:46 AM

betul la, kalo x-large akan lari margin... hehe

December 5, 2011 at 10:06 AM

Puas heti den dapat tengok gambo besor tu. terima kasih sama2 berkongsi pengetahuan.

December 5, 2011 at 11:19 AM

oh baru belajar ni

December 5, 2011 at 12:25 PM

yupp..mcm tu la caranya... :)

kalau guna blogspot yg lama lagi mudah...cuma tarik je bucu gambar tu tuk besar kan.. :)

December 6, 2011 at 6:51 AM

aku baru tahu kena pegi kat edit html pulak thanks kak rina.. selalu aku terus tukar ke x-large.. tapi template mmg dah set ngam ngam la tu x-large :D

May 26, 2012 at 7:16 PM

kita baru tau, tq for the info..

May 27, 2012 at 9:16 PM

slm perkenalan....diterjah dr blog papamifz...thanks for the share...rietta pown xtaw jugak cmne nk ksi bsau...

May 28, 2012 at 12:14 PM

Salam kenal..
Hmm ni ilmu baru nie..saya memang tak reti sebab tak sempat nak ambil berat walaupun hakikat jeles je tengok gambar kat blog org lain tu gedabak besornya..anyway..tq..for shared..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal