HOME   SIHAT & CANTIK   BLOG KAWAN MAYA   AWARD
                                                                                             

Tuesday, March 22, 2011

Jangan Sesekali Anggap Diri Sendiri Lebih..

Assalamualaikum..

Terbaca ini dah lama tapi baru teringat hendak tulis. Panduan ini adalah untuk saya ingatkan diri sendiri sebenarnya.

Panduan imam Al-Ghazali supaya terhindar kita daripada sifat EGO, SOMBONG DAN ANGKUH:

Kalau jumpa kanak² anggap kanak² lebih mulia SEBAB kanak² belum banyak berbuat dosa macam kita.

Kalau jumpa orang tua anggap dia lebih mulia SEBAB dia dah lama beribadat berbanding kita.

Kalau jumpa orang alim anggap dia lebih mulia SEBAB dia ada lebih banyak ilmu yang telah dipelajari.

Kalau jumpa orang jahil anggap dia lebih mulia SEBAB dia berbuat dosa dalam kejahilan sedangkan kita berbuat dosa dalam keadaan mengetahui.

Kalau melihat orang jahat jangan anggap diri kita lebih mulia SEBAB tak mustahil satu hari kelak dia diberi hidayah oleh Allah lalu bertaubat atas perbuatannya.

Kalau bertemu orang kafir jangan rasa besar diri dan anggap diri lebih mulia SEBAB mungkin satu hari nanti Allah akan memberi hidayah kepadanya dan akan memeluk Islam maka segala dosanya akan diampuni Allah.




notakaki:
Kalau sentiasa ingat ini tak ada sebab untuk kita rasa besar diri, ego, angkuh dan sombong kan?

18 comments

March 22, 2011 at 9:11 AM

betul tu cik betty..kanak2 masih suci dari dosa....

March 22, 2011 at 9:17 AM

ingat lah...

Allah tak menjanjikan syurga pada manusia yang dalam hatinya ada sifat takbur dan sombong walaupun sebesar sebutir pasir...

....

March 22, 2011 at 9:20 AM

ASSALAMUALAIKUM

trime kasih atas entri ini..

ustaz saya selalu mengingatkan saya pasal mende nie..jangan sesekali merendah atau memandang rendah orang lain

March 22, 2011 at 10:11 AM

Kita tak boleh menilai atau judge seseorang hanya melalui luaran atau penampilannya,kerana yang penting adalah dalaman atau hatinya..sedangkan hanya Allah yang tahu isihati maupun amalan seseorang itu..

March 22, 2011 at 10:57 AM

hmm mmg betul...selalu merendah diri

March 22, 2011 at 11:39 AM

like!!!




jom singgah n follow belog saya..
http://inibelogfyna.blogspot.com/

March 22, 2011 at 12:09 PM

alangkah bagus kalau manusia ni punyai sifat rendah diri mcm ni.. teringat isu saya tegur seorang kawan pasal hukum membaca & mempercayai ramalan dari hari kelahiran... kita di pandang jahil, maka ilmu yg kita kongsikan pun macam sampah

BE BARU BUKTI HEARTBEAT BUKAN SAINGAN NUFFNANG

March 22, 2011 at 12:44 PM

Betul tu betty, sebagai manusia, jangan sesekali memandang rendah pada. manusia yang lain.Biar Allah SWT saja menilai isihati seseorang.

March 22, 2011 at 1:00 PM

thank you atas perkongsian ini..sama2 kita saling mengingati

March 22, 2011 at 1:10 PM

1)slm pknalan
2)peringatan utk kta sume...kna humble slalu...
3)just nak inform u takut u x prasan...ekekeke...i follower u yg ke 200...
4)jmput sggah di tratak hmba yg x seindah tuan hamba yer ( dan dan tu jd dialog purba tau )

March 22, 2011 at 1:35 PM

terima kasih Cik Betty kerana menulis entry ni..amat berguna untuk muhasabah diri..(:

March 22, 2011 at 1:40 PM

betul tu rina...sederhana la dari segala segi..Abang selalu pesan pd No ngan lupa asal usul kita..

Treima kasih atas info ni..baik untuk kita jdkan panduan..semoga kita sedar siapa diri kita..

March 22, 2011 at 3:32 PM

thanks cik betty saling ingat mengingati pada kawan2..

bagus entri ni..kadag2 kite alpa wpon dah mengetahuinya..

March 22, 2011 at 4:23 PM

yup...agree. Jgn sombong dgn sesama makhluk sebab kita sgtlah kerdil di dunia ini. TQ sharing

March 22, 2011 at 7:39 PM

terbaik!! :D

March 23, 2011 at 12:04 AM

Betul cik betty..semoga jadi renungan utk semua..:)

March 23, 2011 at 12:08 AM

muhasabah diri..

March 28, 2011 at 2:46 AM

wah!nice sgt...bez2 >=<

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright of cikbetty.blogspot.com.All Right Reserved. Template Edited By Syazwana Jamal